دکتر ظریف: راه‌حل تشکیل مجمع گفتگوهای منطقه‌ای احترام به اراده مردم است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: راه‌حل واقعی یمن نظامی نیست بلکه به مساعدت همه کشورها از جمله عربستان سعودی برای برقراری صلح در منطقه نیاز است و تنها راه‌حل تمامی بحران‌ها در یمن، عراق و سوریه، راه‌حل سیاسی، گفت‌وگو و فرآیند دیپلماتیک است. “محمدجواد ظریف”، در نشست سردبیران و دبیران ارشد و نویسندگان […]

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: راه‌حل واقعی یمن نظامی نیست بلکه به مساعدت همه کشورها از جمله عربستان سعودی برای برقراری صلح در منطقه نیاز است و تنها راه‌حل تمامی بحران‌ها در یمن، عراق و سوریه، راه‌حل سیاسی، گفت‌وگو و فرآیند دیپلماتیک است. “محمدجواد ظریف”، در نشست سردبیران و دبیران ارشد و نویسندگان رسانه‌های هند با وی که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو برگزار شد، با تشریح آخرین تحولات روابط تهران – دهلی نو، جایگاه ایران و هند در ارتباط با جنبش غیرمتعهدها و چگونگی رایزنی‌های بیشتر دو کشور در خصوص مدیریت چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به‌ویژه مخاطرات فزاینده ناشی از افراط‌گرایی و داعش بروز نموده است، پرداخت.

1438418611329_HEMMAT KHAHI-8

ظریف در پاسخ به سوال رسانه‌های هندی درباره اقدامات ایران و هند در ارتباط با مخاطرات ناشی از ناامنی‌ها در افغانستان و اینکه چه برنامه‌ای در رابطه با همکاری منطقه‌ای با پاکستان و افغانستان برای کنترل تروریسم و بی‌ثباتی‌ها دارید؟ گفت: ما قبل از سفر به دهلی‌ نو در اسلام‌آباد درخصوص همه مسائل مشترک و مخاطرات ناشی از افراط‌گرایی بحث و تبادل نظر داشتیم و مقامات پاکستان و هند و همچنین افغانستان همگی دیدگاه‌های ایران را برای همکاری مشترک به منظور مقابله با چالش‌ها و مخاطرات واحد مدنظر قرار دادند.

وی همچنین پیرامون نتایج سفرش به سوریه و لبنان و طرح ایران درخصوص کنترل بحران سوریه و یمن، نگرانی‌های نتانیاهو در قبال توافق وین و انگیزه‌های مانع‌تراشی وی در قبال این توافق، گفت: راه‌حل واقعی یمن نظامی نیست بلکه به مساعدت همه کشورها از جمله عربستان سعودی برای برقراری صلح در منطقه نیاز است و تنها راه‌حل تمامی بحران‌ها در یمن، عراق و سوریه، راه‌حل سیاسی، گفت‌وگو و فرآیند دیپلماتیک است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به دیدگاه‌های خود در ارتباط با راه‌های برون‌رفت از بحران‌های منطقه که در روزنامه نیویورک تایمز و سپس در روزنامه‌های چند کشور عربی بازنشر یافته، خاطرنشان کرد: این راه‌حل مشتمل بر تشکیل مجمع گفت‌وگوهای مقامات 6 کشور عربی خلیج‌فارس همراه با جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر احترام به اراده مردم، عدم دخالت در امور داخلی و آغاز گفت‌وگو برای یافتن راه‌حل‌های عقلانی است.ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه “ایران چه زمانی آمادگی دارد با همه (از جمله رژیم غاصب اسرائیل و عربستان سعودی) درخصوص مسائل منطقه‌ای وارد راه حل شود؟”، گفت: منظور من از منطقه خلیج فارس همه کشورهای همسایه ماست اما رژیم غاصب اسرائیل همواره روحیه نژادپرستی، تجاوزگری و اشغالگری داشته و مشکل منطقه است. بنابراین نمی‌تواند جزو راه‌حل باشد.