دکتر ظریف: کاربرد زور برای آمریکا هیچ دستاوردی نداشته است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با نشریه آمریکایی نیویورکر گفت: استفاده از زور و تهدید برای آمریکا هیچ دستاوردی نداشته است.نیویورکر متن مصاحبه با ظریف را که پیش از رسیدن به توافق هسته ای وین توسط رابین رایت خبرنگار این دو هفنه نامه در تهران انجام شد، به تازگی منتشر […]

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با نشریه آمریکایی نیویورکر گفت: استفاده از زور و تهدید برای آمریکا هیچ دستاوردی نداشته است.نیویورکر متن مصاحبه با ظریف را که پیش از رسیدن به توافق هسته ای وین توسط رابین رایت خبرنگار این دو هفنه نامه در تهران انجام شد، به تازگی منتشر کرده و در آن رویدادهای احتمالی بعد از توافق هسته ای، مهمترین وضعیت و تحولات منطقه و حل و فصل بحران های منطقه ای در سایه توافق مطرح شده است.

81686444-70039885

****روند حوادث بعد از توافق از نظر شما چگونه است؟

رهبر انقلاب گفتند اگر آمریکا جدیت خود را نشان دهد، یعنی تمایل داشته باشد که زبان زور و تهدید را کنار گذارد و آماده تعامل با ایران بر اساس احترام متقابل در موضوع هسته ای باشد؛ ما گزینه های دیگر را بررسی می کنیم. این پیشنهاد بسیار مهمی است.ضمن اینکه بعد از توافق کارهای زیادی باید در ایران و آمریکا برای اجرای آن انجام شود. روندی طولانی به وی‍ژه در امریکا خواهد بود؛ زیرا بروکراسی اداری گسترده ای برای اجرای تحریم ها تعریف شده است. امیدواریم اجرای توافق گردوغباری را فروبنشاند که به کمک آن بعضی طرف ها توانسته اند مشکلات اصلی را مخفی سازند…ما و همسایگانمان در منطقه می توانیم برای حل این مشکلات همکاری کنیم.

***منظور شما از مشکلات واقعی چیست؟

پیش و بیش از همه تروریسم مطرح است؛ غده ای که همه را در منطقه تهدید می کند. شاهد گسترش نفوذ داعش با وجود همه تلاش ها برای مبارزه با آن هستیم… گاه بعضی کشورهای منطقه با اقدامات خود انگیزه هایی در جوانان برای پیوستن به این سازمان ها پدید آورده اند.فرقه گرایی برای همه دولت های منطقه مهم ترین مایه نگرانی است، ضمن اینکه چالشی در سطح بین المللی نیز هست زیرا تبعات گسترده تر فرقه گرایی خشونت بار را به سختی می توان پیش بینی کرد…تنها راه مبارزه با این چالش ها همکاری منطقه ای است، آن هم نه تنها در سطح سیاسی بلکه در سطوح فرهنگی، آموزشی و ارتباطات فردی که متاسفانه رو به افول است.

***توافق هسته ای چه تغییری در ایران پدید می آورد؟

توافق می تواند زمینه تعامل و همکاری بیشتر را فراهم سازد…در انزوا نمی توان اعتماد را افزایش داد، منزوی کردن ملت ها به بی اعتمادی دوطرفه منجر می شود که مفهوم دشمن را در ذهن تقویت می کند. بنابراین از نظر من این، مهمترین دستاورد توافق است.انتظار ندارم ناگهان انقلابی در مسیری متفاوت روی دهد، حجم مبادلات تجاری ایران افزایش می یابد و آمریکا در این تبادل ها کمتر مداخله می کند. ایران فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری است. منابع انسانی کشور ما احتمالا در منطقه با هیچ کشور دیگری قابل مقایسه نیست. نیروی عظیم انسان های تحصیلکرده و سختکوش بهترین نیروهای منطقه هستند…ایران باثبات ترین کشور در کل منطقه است و همه اینها فرصت بسیار خوبی است، افراد بسیاری حتی همین حالا نیز به سفر به کشور ما تمایل دارند.اما این چشم انداز در حالیکه جذاب است، کافی نیست. ما به تعدیل هایی نیاز داریم و تحریم ها تا حدی ما را برای ایجاد این تعدیل ها توانمند کرد، از اقتصاد رانتی به اقتصادی واقعی تر رفته ایم که بدون تحریم ها یا کاهش قیمت نفت به آن سمت نمی رفتیم، بنابراین بخشی از آنچه روی داده برای ما موهبت بوده است.

***شما 18 ماه قبل به من گفتید اولویت تان بعد از توافق هسته ای بهبود روابط به ویژه در منطقه خلیج فارس است.

خلیج فارس همواره اولویت من بوده است، نه بعد از توافق هسته ای…اولین سفر من خارج از ایران به یک کشور همسایه بوده است. ایران تنها در منطقه ای با ثبات و مرفه می تواند به رفاه و امنیت برسد. برای ما امنیت در آسیای مرکزی و منطقه قفقاز و خلیج فارس و ترکیه، پاکستان و افغانستان به شدت مهم است.

***چطور قصد دارید اختلافات را با عربستان حل کنید، آن هم در زمانی که اظهارات تند طرفین در یمن شدت یافته است؟

موضوع در مورد عراق، تامین مالی القاعده، طالبان، داعش، جبهه النصره است. مساله ما ایجاد همه این گروه ها در منطقه است و تنها موضوع یمن مطرح نیست، حمایت مالی از سازمان هایی است که غیرنظامیان ایرانی را می ربایند و دیپلمات های ایرانی را در بیروت و شرق ایران ترور می کند. همه اقدامات کوته نظرانه و هراسناکی که این افراد مرتکب می شوند.

***بر اساس حکم یک دادگاه آمریکا وزیر امور خارجه فعلی عربستان کسی است که هدف توطئه ترور ایران بوده است، نظر شما در این مورد چیست؟

خوب بر اساس بسیاری از احکام قضایی در آمریکا ایران مسبب حوادث 11 سپتامبر بود است، 19 تبعه سعودی و اماراتی در این حوادث کشته شدند….احکام بسیاری در دادگاه های نیویورک و واشنگتن صادر شده که خواستار پرداخت غرامت ایران به قربانیان 11 سپتامبر است. بنابراین از نظر من احکام دادگاه های آمریکا منبع خوبی برای ارجاع واقعیت نیست.

***آیا ممکن است روزی شما و عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان بتوانید با هم سازنده و برای همکاری در راستای منافع دوجانبه در منطقه گفت وگو کنید؟

چرا نه؟ من برای گفت وگو و نشست با هر کسی در این منطقه مشکلی ندارم، به شرطی که آنها مشغول جرم و جنایت علیه همسایگان خود نباشند.

***ایران (بعد از توافق هسته ای) چه می خواهد؟

ما زندگی عادی می خواهیم، از جمعیت، حجم کشور، ژئوگرافی و منابع طبیعی خود راضی هستیم. می خواهیم با جهان و منطقه خود تعامل جدی داشته باشیم. نمی خواهیم در منطقه ای که مهم ترین قدرت آن از مدت ها قبل بوده ایم، کنار گذاشته شویم. هم در منطقه و هم در جهان!

***آیا احتمال گفت وگو، همکاری و مساعدت در بعضی بحران ها با آمریکا وجود دارد؟

این (توافق هسته ای) برای ما به منزله سنجشی است که ببینیم آیا امریکا آمادگی رویارویی با واقعیت ها را دارد، آیا آماده است که زبان زور و تهدید را کنار بگذارد؟ من بارها گفته ام اما نمی دانم چرا کسی گوش نمی دهد. آمریکا یکی از موسسان سازمان ملل متحد بوده است و به نظر من زمانیکه پاراگراف 4 بند 2 منشور بین الملل نوشته می شد که تهدید به استفاده از زور بر خلاف قوانین بین الملل است…اکنون اگر کشوری هر روز بگوید همه گزینه ها روی میز است، قانون جنگل حاکم و نه قانون سازمان ملل متحد حاکم شده است.به نظر من، برای خود آمریکا نیز بهتر است که این زبان را کنار گذارد، باور دارم توسل آمریکا به زور هیچ نتیجه ای در بر نداشته است نه برای سیاست آمریکا و نه برای مردم این کشور. بسیار مهم است که دو نکته را در مورد مردم ایران بدانیم: آنها در برابر فشار مقاومت می کنند اما به احترام واکنش مثبت نشان می دهند.

منبع : ایرنا