رییس مجلس لبنان : شوک عملیات حزب الله قدرت تصمیم گیری را از نتانیاهو گرفت

«نبیه بری» رییس پارلمان لبنان با اشاره به اینکه شوک عملیات حزب الله قدرت تصمیم گیری از نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را گرفت، گفت: این رژیم علاوه بر اینکه در منطقه جولان از حدود و قواعد بازی خارج شد، با تجاوز به خاک جنوب لبنان نیز قرارداد 1701 را نقض کرد.«نبیه بری» دیروز در […]

«نبیه بری» رییس پارلمان لبنان با اشاره به اینکه شوک عملیات حزب الله قدرت تصمیم گیری از نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را گرفت، گفت: این رژیم علاوه بر اینکه در منطقه جولان از حدود و قواعد بازی خارج شد، با تجاوز به خاک جنوب لبنان نیز قرارداد 1701 را نقض کرد.«نبیه بری» دیروز در موضع گیری صریحی اظهار داشت: عملیات مقاومت اسلامی علیه ماشین ارتش صهیونیستی در مزارع شبعا، در پاسخ به جنایت این رژیم در منطقه جولان سوریه انجام گرفت که باعث شهادت یک ژنرال ایرانی و شش تن از مجاهدان مقاومت اسلامی شد.

«بری» با اشاره به عملیات شبعا گفت: «اسراییلی ها در را کوبیدند و جواب را هم دریافت کردند.»وی ادامه داد: این اولین بار نیست که اسراییل از حد و مرز درگیری ها خارج می شود.وی با تاکید بر اینکه عملیات مقاومت نقض کننده قرارداد 1701 نبود سوال کرد: به من نشان بدهید این عملیات کجا انجام گرفت؟ عملیات کاملا حساب شده بود و در اراضی اشغالی لبنان انجام شد.روزنامه لبنانی «الجمهوریه» در شماره امروز (شنبه) نوشته است: به دلیل اینکه عملیات شبعا در روز چهارشنبه درست زمانی صورت گرفت که نبیه بری در جلسه ملاقات هفتگی خود به سر می برد، ناگهان جلسه به مقر عملیاتی مبدل شد و منزل وی مرکز ثقل ارتباط بین «تمام سلام» نخست وزیر و فرماندهی نیروهای بین المللی «یونیفل» در جنوب و فرماندهی ارتش لبنان شد.پس از عملیات شبعا خصوصا بعد از بمباران هوایی و آماده باش نیروهای زمینی اخبار و شایعاتی از بالا گرفتن اوضاع به گوش می رسید.

بری فاش کرد که اسراییلی ها چند ساعت پس از عملیات به نیروهای یونیفل اعلام کرده بودند که اگر طرف مقابل (حزب الله) ادامه ندهد آنها نیز دنبال پیگیری و ادامه درگیری ها نیستند. نیروهای یونیفل این مساله را به فرمانده ارتش لبنان ابلاغ کردند که وی نیز موضوع را با رییس پارلمان درمیان گذاشت.بری اظهار داشت: «الحمدلله با تلاش همه از جمله نیروهای یونیفل و سازمان ملل و آمریکا مساله پایان یافت.»وی در پاسخ به سوالی گفت: «تا این لحظه اسراییل بوده که قرارداد 1701 را هم زمینی و هم هوایی نقض کرده است. قرارداد 1701 بر لزوم توقف اقدامات جنگی بر اساس آتش بس تصریح می کند. و این مساله از سال 2006 تا کنون محقق نشده است.»بری همچنین سکوت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در موضوع عملیات شبعا را به خاطر مسائل انتخاباتی دانست و گفت: شوکی که پس از این عملیات ناگهانی به وی دست داده قدرت تصمیم گیری را از وی سلب کرده است.