انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا؛ مهم‌ترین بخش‌های مناظره بایدن و ترامپ در قاب تصویر

آخرین مناظره دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بامداد امروز (جمعه دوم آبان) در فضایی کمتر متشنج نسبت به مناظره نخست و در عین حال اتهام زنی متقابل از سوی نامزدها، برگزار شد. آخرین مناظره بین دونالد ترامپ و جو بایدن دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نشویل ایالت تنسی […]

آخرین مناظره دو نامزد جمهوریخواه و دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بامداد امروز (جمعه دوم آبان) در فضایی کمتر متشنج نسبت به مناظره نخست و در عین حال اتهام زنی متقابل از سوی نامزدها، برگزار شد. آخرین مناظره بین دونالد ترامپ و جو بایدن دو رقیب اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نشویل ایالت تنسی برگزار شد. بنابر نظرسنجی شبکه سی ان ان، ۵۳درصد بایدن را برنده آخرین مناظره دانسته اند، درحالی که تنها ۳۹ درصد دونالد ترامپ را برنده آن دانستند.

این شبکه خبری در ادامه اعلام نتایج این نظرسنجی افزود: بایدن در موضوعات مهمی همچون سیاست خارجی یا مقابله با شیوع ویروس کرونا نسبت به رقیب جمهوریخواه خود پیشتاز بود، اما در موضوع اقتصاد ترامپ با ۵۶ درصد در برابر ۴۴درصد بایدن، از وی پیشی داشت.در این مناظره که در مقایسه با مناظره پیشین «متمدنانه‌تر» برگزار شد دو طرف به بیان نظرات خود در خصوص مسائل مهم داخلی و خارجی پرداختند.

۱. دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا و جو بایدن ، رقیب وی برای شرکت در دومین مناظره تلویزیونی خود در ۲۲ اکتبر در نشویل ، تنسی حضور یافتند و شهروندان آمریکایی با علاقه ای نه چندان زیاد این آخرین راند مبارزه انتخاباتی دو نامزد پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ۳ نوامبر (۱۳ آبان) را تماشا کردند.

۲. مناظره آخر در دانشگاه بلمونت توسط «کریستن ولکر» مجری شبکه ان بی سی (NBC News) هدایت شد که به اعتقاد کارشناسان این موضوع، یک برتری بزرگ نسبت به مناظره پیشین به حساب می آمد.

۳. این بار مجری یک دکمه قطع میکروفون در اختیار داشت که می توانست با آن زمان صحبت دو دقیقه برای هر نامزد را تنظیم کند. به همین دلیل ، مناظره نظم بیشتری نسبت به سه هفته قبل داشت. در عین حال هر دو نامزد این بار نیز کار سختی در پیش رو داشتند.

۴. بایدن در نخستین حمله خود با اشاره به رفتار ترامپ در بیماری همه گیر کووید-۱۹ و افزایش تعداد آلودگی ها در ایالات متحده گفت: ‘کسی که مسئول این تعداد مرگ و میر باشد نمی تواند رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باشد.’

۵. بایدن از قول ترامپ افرود: «او می گوید ما یاد می گیریم که با آن زندگی کنیم. اما مردم یاد می گیرند با آن بمیرند. ما باید یک زمستان تاریک را پشت سر بگذاریم و او هیچ برنامه ای ندارد.» در این بین بایدن ماسک خود را برداشت و آن را تکان داد.

۶. ترامپ در دفاع از خود تأکید کرد: ‘ما باید فضای کشور را باز کنیم. می دانید ، من بارها گفته ام ، راهکارهای درمان نباید از خود مشکل بزرگتر نشان داده شود. کشور را نمی توان به دلیل همه گیری بسته نگه داشت.

۷. در اینجا رئیس جمهوری ایالات متحده با لحنی تقریباً آشتی آمیز نسبت به رقیب خود گفت: من مسئولیت کامل را می پذیرم. اما تقصیر من نیست که کار به اینجا کشیده است. تقصیر جو هم نیست این تقصیر چین است.

۸. رئیس جمهوری آمریکا سپس تلاش کرد تا تصویر مثبتی از اقدامات دولتش به نمایش بگذارد و افزود: «ما علیه آن می جنگیم و به شدت می جنگیم.مردم بیشتر از گذشته بهتر عمل می کنند.» بر اساس اعلام دانشگاه جان هاپکینز ، ایالات متحده با بیش از ۸.۴ میلیون آلودگی و بیش از ۲۲۳۰۰۰ مرگ و میر ناشی از کرونا در ردیف نخست کشورهای مبتلا به همه گیری قرار دارد.

۹. بایدن در ادامه با اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه او رابطه خوبی با «کیم جونگ اون» دارد مخالفت کرد و این احتمالاً تحریک کننده ترین جمله شب مناظره بود: «ما قبل از حمله هیتلر به اروپا نیز رابطه خوبی با او داشتیم.» ترامپ چندین بار با رهبر کره شمالی دیدار کرده تا این کشور را ترغیب کند برنامه تسلیحات هسته ای خود را کنار بگذارد. اما این ژست ها تاکنون بی نتیجه بوده است.

۱۰. بایدن با موضع گیری خود در مورد نژادپرستی سعی در امتیازی گیری بیشتر داشت. وی تأکید کرد: «این یک واقعیت است که نژادپرستی سیستمی در ایالات متحده وجود دارد». و با اشاره مستقیم به ترامپ رو به حضار گفت: «او در هر آتش ناشی از اختلافات نژادپرستانه نفت می ریزد.»

۱۱. رئیس جمهوری آمریکا در مقابل این اتهام زنی گفت: «کمترین میزان نژادپرستی را در اینجا من دارم».

۱۲. ترامپ در اقدامی متقابل رقیب خود را به فساد مالی متهم کرد: «من با چین هیچ مراوده ای ندارم اما تو این کار را می کنی. من هیچ درآمدی از رابطه با اوکراین ندارم، اما تو داری.»

۱۳. بایدن در پاسخ گفت «من در زندگی هرگز یک پنی از منبع خارجی قبول نکرده ام» و در ضد حمله ادامه داد: «تو حتی یک سال هم اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر نکرده ای. چه چیزی را می خواهی پنهان کنی؟»

۱۴. ترامپ در برابر ادعای اجتناب از مالیات از خود دفاع کرد: «من تا کنون میلیاردها دلار بابت مالیات پرداخت کرده ام.»

۱۵. رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین به ساخت دیوار مرزی با مکزیک اشاره کرد که در سال ۲۰۱۶ به رأی دهندگان خود قول داده بود. ترامپ ادعا کرد: «ما اکنون موضع قوی تری نسبت به گذشته داریم.» بنا بر اعلام مرزبانی آمریکا، کار حدود ۴۰۰ کیلومتر دیوار به اتمام رسیده است و بیشتر آن بازسازی شده است و این دیوار اکنون ۲۶ کیلومتر بیشتر از ابتدای دوره ترامپ است. این در حالی است که در مرز بین ایالات متحده و مکزیک ۳،۱۴۵ کیلومتر است.

۱۶. ترامپ درآمدهای هنگفت اهدایی دموکرات ها را به باد انتقاد گرفت و با تمسخر گفت: «من می توانم رکورد شما را به گونه ای بشکنم که هیچ کس فکرش را هم نمی کند. ما به پول احتیاج نداریم، چون پول زیادی داریم.» در ماه سپتامبر بایدن ۳۸۳ میلیون دلار کمک انتخاباتی جمع کرد که برای حزبش یک رکورد محسوب می شود.

۱۷. بایدن در مورد سیاست های سلامت ایالات متحده گفت: «همه باید حق مراقبت های بهداشتی ارزان را داشته باشند. ترامپ پس از انتخاب خود سعی کرد بیمه درمانی سراسری (اوباماکر) را لغو کند». اما این اقدام نیز تاکنون بدون موفقیت بوده و پس از انتخابات باید دادگاه عالی در این مورد نظر بدهد.

۱۸. بایدن در مورد تلاش برای دخالت خارجی در انتخابات ایالات متحده اظهار داشت: «هر کشوری که دخالت کند بهای نقض حاکمیت ما را می پردازد.» ترامپ نیز در پاسخ گفت: «هیچ کس موضع سخت تری از روسیه نسبت به دونالد ترامپ ندارد.»

۱۹. ترامپ در مورد وعده انتخاباتی بایدن برای گذر از سوخت های فسیلی به انرژی های تجدیدپذیر گفت: «من بیشتر از شما در مورد باد می دانم. آنها (توربین های بادی) بسیار گران هستند ، همه پرندگان را می کشند، همچنین بسیار پراکنده هستند و مشکلات زیادی برای استفاده از آنها وجود دارد.

۲۰. وقتی از بایدن سوال شد که او به آمریکایی هایی که در مراسم تحلیف به او رأی ندادند چه می گوید، پاسخ داد: «من می گویم ، من رئیس جمهوری آمریکا هستم ، من نماینده همه شما هستم ، خواه به من رأی دهید یا رأی ندهید. »

۲۱. از ترامپ نیز همین سوال پرسیده شد و او گفت: «من در حال کاهش میزان مالیات هستم و او (بایدن) می خواهد مالیات را برای همه افزایش دهد و می خواهد قانون جدیدی را وضع کند. هنگامی که او برسر کار بیاید، افسردگی ای را تجربه خواهید کرد که قبلاً هرگز ندیده اید. برنامه های بازنشستگی شما به فنا می رود و روزی بسیار ناراحت کننده برای این کشور خواهد بود.»