ظریف: آمریکا مشتاق مسابقات تسلیحاتی در جهان است

«محمدجواد ظریف» وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی به زبان روسی نوشت: تمایل نداشتن واشنگتن برای تمدید پیمان محدودیت سلاح های راهبردی تهاجمی نمونه بارز دیگری از عدم علاقه مندی آمریکا به ثبات در جهان و اشتیاق بسیار آن کشور به آغاز مسابقات تسلیحاتی در جهان است. ظریف روز پنجشنبه در این توئیت نوشت: عدم […]

«محمدجواد ظریف» وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی به زبان روسی نوشت: تمایل نداشتن واشنگتن برای تمدید پیمان محدودیت سلاح های راهبردی تهاجمی نمونه بارز دیگری از عدم علاقه مندی آمریکا به ثبات در جهان و اشتیاق بسیار آن کشور به آغاز مسابقات تسلیحاتی در جهان است. ظریف روز پنجشنبه در این توئیت نوشت: عدم تمایل آمریکا برای تمدید پیمان محدودیت سلاح های راهبردی تهاجمی SNV-lll که یکی از مهمترین معاهدات تامین امنیت بین الملل و کنترل بر تسلیحات است و اعتبار آن در فوریه سال ۲۰۲۱ به پایان خواهد رسید، نمونه بارز دیگری از عدم علاقمندی آمریکا به ثبات در جهان و اشتیاق بسیار آن کشور به آغاز مسابقات تسلیحاتی در جهان است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه هفته گذشته پیشنهاد کرد که پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به استارت-۲ بین مسکو و واشنگتن بدون هر گونه پیش شرطی برای یک سال دیگر تمدید شود و کاخ سفید این پیشنهاد را بلافاصله رد کرد.رئیس جمهوری روسیه به سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دستور داد که در آینده نزدیک از آمریکا پاسخ قانع کننده دریافت کند.پیمان استارت ۲ یا استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه روز گذشته با اشاره به علاقه مندی مسکو به تمدید پیمان استارت-۲ بدون پیش شرط اظهار داشت: ما ترجیح می دهیم آمادگی آمریکا برای تمدید پیمان استارت-۲ را بشنویم.وی هشدار داد: رد پیمان استارت-۲ پیامدهای بسیار منفی برای کل جهان خواهد داشت.مشاور امنیت ملی کاخ سفید پیشنهاد رییس جمهوری روسیه برای تمدید یک ساله و بدون پیش‌شرط پیمان استارت-۲ را “بی‌سرانجام” توصیف کرد.

«رابرت اوبراین» مشاور امنیت کاخ سفید پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه برای تمدید یک ساله و بدون پیش‌شرط پیمان کاهش تسلیحات تهاجمی راهبردی موسوم به استارت-۲ بین مسکو و واشنگتن را “بی ‌سرانجام” دانست.وی گفت: آمریکا پیشتر با هدف فرصت دادن به مذاکرات کنترل تسلیحاتی میان واشنگتن و مسکو، پیشنهاد تمدید یک ‌ساله این پیمان را با این شرط که دو قدرت بزرگ اتمی جهان ساخت کلاهک هسته‌ای را در این مدت متوقف کنند، به کرملین داده بود.