هوک به بی‌اثر بودن تحریم اعضای شورای نگهبان اعتراف کرد

نماینده آمریکا در امور ایران که تحریم پنج عضو شورای نگهبان را اعلام می کرد، از پاسخ دادن به میزان دارایی این افراد در بانک‌ها و حوزه قضایی آمریکا عاجز ماند و اعتراف کرد که آنها در این کشور، دارایی ندارند.برایان هوک روز پنج شنبه پس از اعلام رسمی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی(اوفک) مبنی بر […]

نماینده آمریکا در امور ایران که تحریم پنج عضو شورای نگهبان را اعلام می کرد، از پاسخ دادن به میزان دارایی این افراد در بانک‌ها و حوزه قضایی آمریکا عاجز ماند و اعتراف کرد که آنها در این کشور، دارایی ندارند.برایان هوک روز پنج شنبه پس از اعلام رسمی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی(اوفک) مبنی بر تحت تحریم قراردادن آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و چهار عضو دیگر این شورا، این مطلب را در نشست خبری خود که در محل وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، مطرح کرد.

در این نشست، خبرنگاری پرسید “آیا این افراد تا حالا تحریم نشده بودند؟ که این دیپلمات آمریکایی پاسخ منفی داد.در ادامه با این پرسش روبرو شد که چرا تا کنون تحریم نشده بوده اند؟هوک پاسخ داد: رئیس جمهوری آمریکا در ماه ژوئن فرمان اجرایی برای تحریم رهبرعالی ایران و دفتر او صادر کرد. ما تحریم ظریف، رئیسی، شمخانی را بر آن اساس انجام دادیم. امروز هم پنج نفر را اضافه کردیم.این خبرنگار با این سوال ادامه داد که آیا این تحریم‌ها همچون تحریم های قبلی است برای توقیف دارایی آنها در آمریکا است؟

نماینده آمریکا در امور ایران اعتراف کرد: آنها در حوزه آمریکا دارایی ندارند.خبرنگار آمریکایی اینگونه طرح موضوع کرد که چگونه می شود دبیر ۹۲ ساله شورای نگهبان، هیچ دارایی و پولی در بانک آمریکا نداشته باشد؟هوک بدون ارائه هیچ استناد مشخصی پاسخ داد: ایرانی‌ها در سراسر جهان دارایی دارند و این که کجا مستقر شده است؟!، هرکسی که دارد باید آن‌ها را مسدود کند.

برجام و تحریم تسلیحاتی

نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که آیا دولت ترامپ تنها به دنبال تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران است یا می خواهد با فعال شده مکانیسم ماشه، همه تحریم های شورای امنیت بازگردد، گفت: ما قبل از اعلان اروپا برای فعال کردن فرایند حل اختلاف، به همه اعلام کرده بودیم که خطر منقضی شدن این تحریم‌ها چیست و خواستار تمدید این تحریم‌ها شده بودیم.

هوک افزود: ترامپ اوایل ماه ژانویه گفت که می خواهد ببیند آیا اعضای برجام به ما می پیوندند تا به یک توافق بهتری برسیم یا خیر. با این حال، نخست آنکه فشار را ادامه دهیم و توافقی می خواهیم که نه فقط مسایل هسته‌ای، بلکه موضوعات توسعه موشکی، تجاوز منطقه ای و گروگان گیری ایران را هم شامل شود.

وی که دولتش نقض فاحش برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را مرتکب شده است، کاهش انجام تعهدات ایران بر اساس ماده ۳۶ برجام را نقض این توافق نامید و مدعی شد: اروپایی هم گفته‌اند می‌خواهیم وارد فرایند حل اختلاف شویم، دیگر چیزی از برجام نمانده است که بخواهیم آن را حفظ کنیم.

این دیپلمات آمریکایی تروریسم اقتصادی، نظامی و دیپلماتیک دولت ترامپ علیه ایران را یک “سیاست خارجی خوب” توصیف کرد و گفت نگذاشته اند آنچه را که رژیم ایران نامید، پول لازم را برای حمایت از آنچه که گروه های نیابتی ایران خواند، به دست آورد و خواستار پیوستن دیگر کشورها به آنها شد.

خشم دولت ترامپ از محمد جواد ظریف

خبرنگاری پرسید اینکه ادعا کرده اید در ۴۱ سال گذشته همواره انتخابات به طور پنهانی تصمیم گیری شده است، آیا شامل انتخاب رئیسان جمهوری معتدلی همچون خاتمی و روحانی هم می شود؟

نماینده آمریکا در امور ایران، بدون توجه به اینکه شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی وظیفه نظارت بر انتخابات را برعهده دارد، مدعی شد این برای نخستین باری نیست که شورای نگهبان نامزدها را رد صلاحیت کرده است. این اتفاق از سال ۱۳۶۰ شروع شده است.

هوک که پیشتر نشان داد مشاوران فارسی زبان خوبی ندارد و هنوز نمی داند چند نفر از اعضای شورای نگهبان فقیه و چند نفر حقوقدانند و انتخاب آنها در چه فرایندی انجام می شود، اظهار کرد: این یک شورای غیر منتخب است و آنها تصمیم می گیرند که چه کسی وارد رقابت انتخاباتی و در معرض رای مردم قرار گیرد. آنها تقریبا نیمی از داوطلبان انتخاباتی را رد کرده‌اند.

وی ادامه داد: در خود قانون اساسی ایران آمده است که امور اساسی باید با رای عمومی و از طریق انتخابات انجام شود اما نمی‌توانید آن را انتخابات بنامید در حالی که نیمی از آنها توسط عده‌ای انگشت شمار رد صلاحیت شده‌اند.

نماینده آمریکا با اظهار کلمات اهانت آمیز به نظام و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، اضافه کرد آنها با برگزاری این انتخابات می خواهند به جهان یک چهره جمهوری نشان دهند و این همان نقشی است که جواد ظریف در جهان ایفا می کند.

هوک که دستان خالی خود را نسبت به اطلاعات داخل ایران با این اظهار نظر که “دیشب در گوگل جست‌وجو کردم”، به خوبی نشان داد، افزود: در تحقیقی که انجام دادم دیدم درباره (آیت الله) جنتی نزدیک به ۶۰ هزار بار اما برای ظریف بیش از چهار میلیون بار جست و جو انجام شده است.

وی نتیجه گیری کرد ایران می خواهد کسی را به عنوان چهره قرار دهد که غربی‌ها خوششان آید اما در پشت پرده کسی همچون (آیت الله) جنتی تصمیم گیری کند.