رونمایی از طرح شکست خورده معامله قرن

طرح رییس‌جمهور آمریکا و مشاورانش برای حل بحران سرزمین‌های فلسطین بعید است که مورد تایید مقامات و گروه های مختلف فلسطینی قرار گیرد، پیشاپیش روشن است که این طرح موفقیت آمیز نخواهد بود.«معامله قرن» عنوان طرح دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده برای حل مناقشه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی است که ترامپ پس از به […]

طرح رییس‌جمهور آمریکا و مشاورانش برای حل بحران سرزمین‌های فلسطین بعید است که مورد تایید مقامات و گروه های مختلف فلسطینی قرار گیرد، پیشاپیش روشن است که این طرح موفقیت آمیز نخواهد بود.«معامله قرن» عنوان طرح دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات متحده برای حل مناقشه میان فلسطین و رژیم صهیونیستی است که ترامپ پس از به قدرت رسیدن بارها در مورد آن سخن گفته و تبلیغ کرده است. با آنکه بیش از سه سال از ریاست جمهوری ترامپ می گذرد هنوز جزئیات این طرح اعلام نشده است. پیش از این بخش هایی از این طرح در نشست بحرین رونمایی شد که با مخالفت شدید جریان های فلسطین روبرو شد.

طرح معامله قرن آنگونه که تاکنون مشخص شده برای گروه های فلسطینی تنها مزیت اقتصادی دارد و روشن است که این طرح موفقیت آمیز نخواهد بود. دونالد ترامپ پیش از آنکه رییس‌جمهور آمریکا شود تنها تاجری در حوزه املاک بود، بی جهت نیست که سیاست های امروز کاخ سفید همگی براساس نفع و ضرر اقتصادی تعیین می شود. اما همه مسائل جهان آنگونه که ترامپ تصور می کند با پول قابل حل نیست او پس از ریاست جمهوری اعلام کرد طرحی دارد که مناقشه ۷۰ ساله میان فلسطین و رژیم صهیونیستی پایان می دهد، طرحی با عنوان «معامله قرن» که حتی اسم آن نیز اقتصادی است.محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در همان زمان با اعلام اینکه مخالف طرح معامله قرن است، گفت: پول و اقتصاد مهم هستند اما راه حل سیاسی از آن دو مهم‌تر است. زمانی که راه حل سیاسی مطابق با قوانین بین‌المللی و طرح تشکیل دو کشور حاصل شود، آن زمان ما از هر کسی که بخواهد به ما کمک کند، استقبال می‌کنیم.

گروه حماس که کنترل غزه را در دست دارد نیز در واکنش به این طرح اعلام کرد: «فلسطین فروشی نیست».اکنون رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده است که قبل از سفر نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن و پیش از دیدارش با او، که سه‌شنبه هفته آینده انجام می‌شود، از این طرح ادعایی رونمایی خواهد کرد. پیشاپیش مشخص است که این طرح با مخالفت گروه های فلسطینی روبرو شده و شکست خواهد خورد.دونالد ترامپ با اشاره به سفر قریب‌الوقوع بنیامین نتانیاهو به آمریکا گفته است: ‌پیش از دیدار با وی جزئیات طرح مذکور را منتشر می‌کنیم. گفت‌وگوی کوتاهی نیز با فلسطینیان داشتم. در این طرح پاداش زیادی برای آنها در نظر گرفته‌ایم. این طرح برای آنها بسیار مفید است.دونالد ترامپ، در حساب کاربری رسمی خود در توئیتر نوشت: «ایالات متحده مشتاقانه منتظر است تا در هفته آینده ورود نخست‌وزیر نتانیاهو و بین گانتس، رئیس ائتلاف آبی و سفید به کاخ سفید را خوشامد بگوید. گزارش‌های منتشر شده درباره جزئیات و زمان‌بندی طرح صلح خاورمیانه که تاکنون بسیار محرمانه مانده، صرفاً گمانه‌زنی رسانه‌ها است.»

فرار از استیضاح و فساد اقتصادی

ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوستان نزدیک اند و آمریکا تاکنون تا این حد به رژیم صهیونیستی نزدیک نبوده است. اعلام طرح معامله قرن در زمان حاضر می تواند به این دلیل باشد که ترامپ می‌خواهد توجه اذهان عمومی را از دادگاه استیضاحش پرت کند و نتانیاهو نیز از دو ماه پیش به فساد مالی متهم شده است. هر دوی آنها مدعی شده‌اند هیچ تخلفی نکرده‌اند.ترامپ تاکنون چندین بار اعلام طرح صلح خاورمیانه خود را به تعویق انداخته تا مشکلی در انتخابات برای نتانیاهو پیش نیاید، ‌ چون این احتمال وجود دارد که با اجرای این طرح رژیم صهیونیستی ناچار شود امتیازاتی بدهد. اما اکنون رییس‌جمهوری آمریکا برای منحرف کردن اذهان عمومی از استیضاح خود و فساد نتانیاهو و با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا می خواهد این طرح را اعلام کند.بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اولین واکنش به اعلام طرح معامله قرن گفت: ما نباید این فرصت تاریخی را از دست بدهیم.این در حالی است که نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکید کرده است در صورتی که طرح معامله قرن آمریکا خواهان تشکیل دولت برای فلسطینیان شود، ما آن را نخواهیم پذیرفت.

واکنش دولت فلسطین

نبیل ابوردینه، سخنگوی دولت فلسطین اعلام کرد: اگر طرح معامله قرن با مفادی که قبلا پذیرفته نشده است، اعلام شود، دولت فلسطین اقدامات لازم را برای دفاع و حفظ حقوق خود را انجام خواهد داد. در صورت عبور اسرائیل از خطوط قرمز باید مسئولیت اقدامات خود را برعهده بگیرد.جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) در واکنش به وعده ترامپ برای رونمایی از طرح به اصطلاح صلح آمریکا موسوم به معامله قرن، اعلام کرد که فلسطینیان این طرح را به شکست خواهند کشاند. این جنبش در بیانیه‌ای تاکید کرد که هر طرح و برنامه‌ای که باعث پایمال شدن حقوق ملت فلسطین در سرزمین خود شود، باطل و مردود است و مجالی برای اجرا شدن نخواهد یافت.حازم قاسم، سخنگوی حماس تصریح کرد که این طرح آمریکایی در مقابل پایداری و مقاومت فلسطین بی‌نتیجه خواهد بود و راه به جایی نمی‌برد. ملت فلسطین از طریق ادامه مبارزه و مقاومت، خود سرنوشت خویش را تعیین خواهد کرد. این ملت مرزهای فلسطین را طی مبارزه علیه اشغالگری با خون خود ترسیم کرده است و هیچ قدرتی نمی‌تواند برای آن تعیین تکلیف کند.

بازداشت فلسطینیان همزمان با وعده ترامپ

همزمان با اعلام تصمیم ترامپ برای رونمایی از طرح معامله قرن نیروهای رژیم صهیونیستی روز جمعه وارد صحن مسجدالاقصی شدند و از سوی دیگر با یورش به منازل فلسطینیان دستکم ۱۳ نفر را در مناطق مختلف قدس بازداشت کردند.صدها فلسطینی در پاسخ به پویشی تحت عنوان «صبح امید» در شبکه های اجتماعی که در واکنش به اقدامات امنیتی رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل به راه افتاده است، خود را برای اقامه نماز صبح به مسجدالاقصی رسانده بودند که نیروهای رژیم صهیونیستی با ورود به صحن مسجدالاقصی ضمن درگیری با نمازگزاران تلاش کردند با توسل به زور آنان را از مسجد بیرون کنند. نیروهای رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست های تل آویو برای فشار بر ساکنان فلسطینی قدس و هتک اماکن اسلامی آنها، همچنین با یورش گسترده به منازل فلسطینیان دستکم ۱۳ نفر از جمله یک زن و چند خبرنگار را بازداشت کردند.

گمانه زنی در مورد معامله قرن

کانال تلویزیونی ۱۲ رژیم صهیونیستی مدعی شده که به بندهایی از این طرح دست یافته است. این رسانه صهیونیستی گزارش داد که مهمترین بندهای این طرح ضد فلسطینی آمریکا بدین شرح است:

– هرگز سیطره بر مرزها در دست فلسطینی‌ها نخواهد بود.

– اسرائیل کاملا بر شهر قدس سیطره خواهد داشت و فلسطینی‌ها تنها نمایندگی نمادین در این شهر خواهند داشت.

– اسرائیل کاملا بر دره اردن و همچنین منطقه «ج» سیطره و کنترل خواهد داشت.

– این طرح کاملا با خواسته‌های امنیتی اسرائیل موافق است.

– احتمال دارد شمار کمی از آوارگان فلسطینی به صورت نمادین در سرزمین‌های اشغالی اسکان داده شود.

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی طرح پیشنهادی آمریکا را سخاوتمندانه‌ترین طرح سازش برای رژیم صهیونیستی توصیف کرده است و اعلام نکرده که چنین طرحی چه امتیازاتی برای مردم فلسطین دارد. این گزارش نیز پیشبینی کرده است که انتظار می‌رود این طرح از سوی طرف فلسطینی رد شده و در نتیجه زمینه برای اقدامات یکجانبه تل‌آویو از جمله الحاق بخش بزرگی از کرانه باختری فراهم شود.

در سال ۲۰۱۴ آخرین گفتگوهای صلح اسرائیل و فلسطین به بن‌بست رسید، آنچه در حال حاضر کمتر کسی از آن سخن می‌گوید راه‌حل بین‌المللی داشتنِ دو دولت در این سرزمین است. سازمان ملل و اکثریت کشورهای جهان حامی این طرح بوده‌اند و همواره آن را اساس هرگونه طرح صلح بعدی برشمرده‌اند.اما دولت ترامپ یکباره از سیاست چند دهه‌ای آمریکا در این زمینه پا پس کشید و مایک پمپئو سال گذشته اعلام کرد که کشورش شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری را «ناسازگار با قانون بین‌الملل» نمی‌داند. درحالیکه فلسطینی‌ها و اکثریت جامعه بین‌الملل این شهرک‌ها را غیرقانونی می‌دانند.