پاسخ‌های قوی وزارت خارجه بستر خوبی برای شلیک موشک‌ها فراهم کرد

دستیار رییس مجلس در امور بین الملل گفت: پاسخ‌های دیپلماتیک قوی وزارت امور خارجه به‌آمریکایی‌ها، بعد از ترور سردار سلیمانی بستر خوبی در عرصه سیاسی و بین‌المللی و حتی حقوقی برای شلیک موشک‌ها فراهم کرد.«حسین امیرعبدالهیان» بعد از ظهر امروز در نشست ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی که در دانشکده […]

دستیار رییس مجلس در امور بین الملل گفت: پاسخ‌های دیپلماتیک قوی وزارت امور خارجه به‌آمریکایی‌ها، بعد از ترور سردار سلیمانی بستر خوبی در عرصه سیاسی و بین‌المللی و حتی حقوقی برای شلیک موشک‌ها فراهم کرد.«حسین امیرعبدالهیان» بعد از ظهر امروز در نشست ابعاد سیاسی و راهبردی پیامدهای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی که در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: راهبرد اول سردار سلیمانی، ایجاد سد در راه توسعه رژیم صیهونیستی بود. نیروهای قدس و سردار سلیمانی در برابر این مسئله بسیار موفق بودند چراکه اسرائیل در سرزمین کوچکی و در میان دیواره‌های بتوانی محصور شده است در حالی که هدف آنها ایجاد رژیمی در نیل تا فرات بود.

وی ادامه داد: در مراسم تشییع و نماز سردار سلیمانی دیدید که رهبران و سران گروه‌های مقاومت و فلسطینی در پشت مقام معظم رهبری بودند چرا که سردار سلیمانی هیچ گاه آرمان فلسطین را فراموش نکرد.معاون اسبق وزارت امور خارجه افزود: دومین راهبردی سردار سلیمانی مبارزه با تروریسم بود، کما اینکه شکسته شدن و خرد شدن استخوان‌های داعش و تروریسم در سوریه، عراق و لبنان و… را شاهد بودید.

امیر عبداللهیان اضافه کرد: در کنار این دو راهبرد، راهبرد اسرائیلی‌ها برای تجزیه کشورهای منطقه به نتیجه نرسید. به همین خاطر آمریکایی‌ها راهبرد سه ضلعی در پیش گرفتند که بی‌دولت‌سازی دولت‌های منطقه به ویژه کشورهای مقاومت است. دومین ضلع این مثلث ایجاد آنارشی و هرج و مرج در منطقه است. این مسئله را در یمن شاهد هستید.وی با بیان اینکه هدف این راهبرد از سوی آمریکا و اسرائیل تغییر رژیم یا تجزیه کشورهای منطقه است، تصریح کرد: رویکرد تغییر رژیم یا تجزیه کشورهای منطقه در بخشی از قدرت در آمریکا وجود دارد. اسرائیل به دنبال آن است که از توان آمریکا استفاده کرده و تجزیه در منطقه محقق شود تا اسرائیل برآمده شود. این تجزیه شامل سوریه و عراق در مرحله اول و ترکیه و عربستان در مرحله دوم و ایران و مصر در مرحله سوم می‌شود.

این کارشناس مسائل منطقه در بخش دیگری از سخنانش گفت: سردار سلیمانی را در حوزه مبارزه با تروریسم می‌شناسیم اما ایشان جدا از مباحث نظامی و فرماندهی دارای خصلت‌های دیگری هم است، ایشان نظامی و سردار بود. سردار نظامی یک ژنرال بود ولی در مذاکره یک دیپلمات تمام عیار بود.امیر عبداللهیان یادآور شد: آقای ظریف بارها اشاره کردند که به صورت مستمر با سردار سلیمانی دیدار کردند. اینکه فرد نظامی صدها جلسه با وزیر خارجه که تجارب بالای دیپلماتیک در سطح بین‌الملی دارد و این جلسات تکرار می‌شود، نشان از نبوغ سردار سلیمانی است.

دستیار امور بین‌الملل رئیس مجلس افزود: من در برخی از این جلسات حضور داشتم. تاکید سردار سلیمانی استفاده از فرصت صلح در سوریه، یمن و… بود. وقتی مذاکره‌ای سه جانبه با آمریکا در عراق داشتیم، مسئولیت مذاکره با سردار سلیمانی بود. در آن زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی آقای لاریجانی بود و هیات ایران، ترکیبی از دیپلمات‌ها و نیروهای قدس بودند. با سردار سلیمانی برای هر مرحله مذاکره بیش از صد ساعت جلسه داشتیم. ایشان حتی درباره آداب تشریفات نیز نکاتی را مطرح می‌کردند.

امیرعبدالهیان با بیان اینکه سردار سلیمانی علاوه بر ژنرال بودن و داشتن هوش دیپلماتیک، سیاست‌ورزی را در سطوح عالی طی کرده بود، ابراز داشت: ایشان ظرفیت سیاسی داشتند که می‌توانستند ابعاد مختلف را پیگیری کنند. سردار سلیمانی در اوج فعالیت‌ها، توجه زیادی به جزئیات و مسائل انسانی و اخلاقی داشتند.وی گفت: من روزی به دمشق رفتم. وقتی از دیدار با بشار اسد بیرون آمدم، فهمیدم سردار سلیمانی هم در دمشق است. من در آن دیدار انجیر خوردم. ایشان اشاره کرد و مجددا برایم انجیر آوردند. موقع برگشت سرمهماندار گفت فردی به نام سلیمانی برای شما کارتون انجیر فرستاده که نشان از توجه ایشان بود.

دستیار رییس مجلس شورای اسلامی درباره رفتارشناسی آمریکا بیان کرد: در دوران صدام، ‌ آمریکایی‌ها سازوکاری برای خلع سلاح عراق به نام آنسکام ایجاد کرده بودند. من در آن زمانی گاهی به دفتر آنسکام می‌رفتم. آنها ۶ ماه قبل از حمله همه تسلیحات خطرناک را از بین برده بودند.وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: آمادگی نیروهای نظامی ایران به گونه‌ای بود که بامداد ترور سردار سلیمانی جواب آمریکا را بدهند ولی این کار سه، چهار روز تاخیر انجام شد.معاون اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه تصمیم برای ترور سردار سلیمانی توسط نظام سیاسی آمریکا گرفته نشد ولی تصمیم عدم پاسخ به ایران را نظام سیاسی آمریکا گرفت، یادآور شد: وقتی سردار سلیمانی ترور شد، ژنرال‌ها پشت ترامپ نبودند ولی وقتی آمریکا تصمیم گرفت که وارد پاسخ به ایران نشود، ژنرال‌ها و نظامیان قرار داشتند.

امیرعبدالهیان با اشاره به مذاکرات برجام عنوان کرد: وقتی مذاکرات برجام در جریان بود، سردار سلیمانی به من تماس گرفت و گفت اطلاعاتی دارم که بگویید آقای ظریف به جان کری انتقال دهد. آن مسئله این بود که چند فروند هواپیمای غول پیکر آمریکایی در موصل فرود داشته است و تسلیحات تخلیه شده است. ظریف این مسئله را مطرح کرد ومعلوم شد یک بخش زیر نظر رئیس‌جمهور بدون اطلاع وزیر خارجه، آن اقدام را کرده بود.وی با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی برای قدرت‌نمایی ترامپ و تیم اطراف بود، گفت: اگر این اقدام با قدرت‌نمایی پاسخ داده نمی‌شد، آمریکایی‌ها قدرت می‌گرفتند. آمریکا به دنبال کاهش تنش و آرام کردن ایران بود چه با تهدید و چه به صورت برخی پیشنهادات تا آثار تلافی را کاهش دهد اما وزارت امور خارجه پاسخ‌های دیپلماتیک قوی داد که بستر خوبی در عرصه سیاسی و بین‌المللی و حتی حقوقی برای شلیک موشک‌ها فراهم کرد.

دستیار امور بین‌الملل رئیس مجلس با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی با هدف افزایش آنارشی در منطقه و در جهت دولت‌سازی‌های جدید در منطقه بود، اظهار داشت: اقدام آمریکا یک توجیه جدید برای تداوم حضور در منطقه بود تا شکل جدیدی به آن بدهند.وی یادآورشد: عین‌الاسد پایگاهی بود که این هدف را مورد در عرصه سیاسی و نظامی پیگیری قرار می‌داد. از طرفی بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق بود و از سویی، احتمالا پهپادی که سردار سلیمانی را مورد هدف قرار داد، از این پایگاه برخاسته بود.امیرعبدالهیان با تاکید بر اینکه منطقه پس و پیش از ترور سردار سلیمانی با یکدیگر متفاوت است، تصریح کرد: رهبری تاکید کردند آمریکایی‌ها از این منطقه بروند. منطقه پس از ترور سردار سلیمانی برای آمریکایی‌ها منطقه خوش آب و هوایی نیست و آمریکایی‌ها نمی‌توانند به راحتی در منطقه خیمه بزنند. به نظرم با اشکال مختلف آمریکا در منطقه حضور خواهد داشت ولی در عرصه نظامی این مسئله متفاوت خواهد بود.

وی اضافه کرد: ترتیبات سیاسی و امنیتی جدیدی در منطقه طی چهار دهه اخیر شکل گرفته است که ما اسم آن را مقاومت می‌گذاریم. سردار سلیمانی در شکل‌گیری این ترتیبات سیاسی و نظامی نقش جدی داشته است.امیرعبدالهیان درباره رویکرد عربستان و امارات در قبال ایران گفت: با توجه به تحولات اخیر میان ایران و آمریکا یعنی هم ساقط کردن پهپاد آمریکایی و هم پاسخ ایران، متفاوت از قول و قرارهای ترامپ با هیات حاکمه عربستان بود. این توازن جدید هیات حاکمه عربستان و امارات را با شوک مواجه و آنها را هوشیار کرد.

وی ادامه داد: احتمالا در آینده نه چندان دور شرایط و روابط دوجانبه بهتری میان ایران و این دو کشور رقم می‌خورد. پس از قطع روابط سیاسی، ما در وزارت امور خارجه مقابله به مثل نکردیم و فرصت خروج ندادیم بلکه گفتیم راه برای برگشت باز است.دستیار امور بین‌الملل رئیس مجلس درباره اقدامات حقوقی در مقابل ترور سردار سلیمانی اظهار داشت: آقای رئیسی قرار است قاضی جدیدی تعیین کند. قرار است در عراق هم این کار انجام شود.

امیرعبدالهیان درباره انتقام‌گیری گروه‌های مقاومت از آمریکا تصریح کرد: نمی‌دانم چه اقداماتی انجام می‌شود ولی جریان مقاومت سردار سلیمانی را متعلق به ایران نمی‌دانند. فکر می‌کنم طراحی‌هایی برای منطقه بدون حضور آمریکا خواهند داشت و اقداماتی با مسئولیت خودشان انجام خواهند داد.وی درباره اظهارات نخست‌وزیر عراق مبنی بر اینکه سردار سلیمانی در سفر به بغداد حاوی پیام درباره پیامی برای عربستان بوده است، خاطرنشان کرد: ماموریت سردار سلیمانی تک بعدی و صرفا نظامی نبود. وی از چند ماه قبل به ویژه یمن گفت‌وگوها و پیام‌هایی از طریق برخی واسطه رد و بدل می‌شد و وی هم برخی از مذاکرات را به صورت خاص دنبال می‌کردند.

این مقام مسئول افزود: درباره روابط ایران و عربستان دوستان عراقی از جمله عادل عبدالمهدی (نخست وزیر عراق) برای کاهش تنش اقداماتی انجام داده بود و سردار سلیمانی هم در این سفر حاوی پیامی بود.امیرعبدالهیان درباره نقش روسیه در معادلات جدید منطقه‌ای ابراز داشت: تا سال ۲۰۱۲ نظر من این بود که روس‌ها در دقیقه ۹۰ متحدان خود رها می‌کند. تا سال ۲۰۱۷ که درگیر ارتباط با آنها بودم جمع‌بندی‌ام عوض شد و معتقدم اگر فراتر از سوریه، بتوانیم منافع جدید با روسیه تعریف کنیم آنها فرصت خوبی هستند که می‌توان از منافع ملی استفاده کرد.وی اضافه کرد: روسیه پوتین متفاوت از روسیه قبل از پوتین برای ما است که فرصت خوبی است طراحی‌های خود را عملی کنیم.