اخراج بولتون و فروپاشی “تیم بی”

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اعلام اخراج غیرمترقبه اش توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از طریق توئیتر و اضمحلال “تیم بی” ، نوشت که من پیشنهاد استعفا دادم، ترامپ گفت بگذار فردا صحبت کنیم.جان بولتون دقایقی پس از اعلام خبر برکناری اش توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با […]

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به اعلام اخراج غیرمترقبه اش توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از طریق توئیتر و اضمحلال “تیم بی” ، نوشت که من پیشنهاد استعفا دادم، ترامپ گفت بگذار فردا صحبت کنیم.جان بولتون دقایقی پس از اعلام خبر برکناری اش توسط دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با روایتی متفاوت از آنچه وی اعلام کرده به این خبر واکنش نشان داد.ترامپ ساعتی پیش در پیامی توئیتری گفت که شب گذشته به بولتون گفته که دیگر نیازی به حضور او در کاخ سفید نیست و از وی خواسته است که استعفا کند. بولتون نیز صبح امروز نامه استعفای خود را به ترامپ فرستاده است.

این در حالی است که بولتون در واکنش به این در صفحه توئیتر خود نوشت: شب گذشته پیشنهاد دادم که استعفا کنم و رئیس جمهوری ترامپ گفت: بگذار فردا درباره آن صحبت کنیم.بولتون در این باره به خبرنگار ارشد شبکه «ای‌بی‌سی» گفت: من شب گذشته پیشنهاد استعفا دادم، اما ترامپ هرگز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از من نخواست که استعفا کنم. من به این موضوع فکر کردم و امروز صبح استعفا دادم.استفانی گریشام مدیر رسانه‌ای کاخ سفید روایت ترامپ را از این اخراج تایید کرد، اما در عین حال گفت که اختلاف‌نظرهای گسترده‌ای در موضوعات سیاست‌گذاری میان ترامپ و بولتون وجود داشته است.

تناقض در روایت‌های رئیس جمهوری آمریکا و مشاور امنیت ملی او در ادامه گزارش‌هایی است که از وجود اختلاف میان آن دو و همچنین میان بولتون و مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور مطرح شده بود.بولتون یکی از ضلع‌های تیمی بود که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آن را تحت عنوان «تیم ب» به عنوان گروه جنگ‌طلبی که جهان را ناامن کرده، معرفی کرده بود.ظریف بارها در پیام‌های توئیتری و در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های مختلف به تشریح ماهیت این گروه و چگونگی به سایه رفتن صلح با حضور این افراد در صحنه سیاسی جهان پرداخته بود.وزیر خارجه ایران ماه گذشته در یکی از پیام‌های خود در توئیتری به ترامپ هشدار داد که بولتون به همراه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی (دیگر عنصر گروه ب) ترامپ را برای از بین بردن برجام فریب داده‌اند.وی در این توییت افزود: «بولتون و نتانیاهو در سال ۲۰۰۵ با اصرار بر غنی‌سازی صفر، توافق پاریس میان ایران و سه کشور اروپایی را از بین بردند. نتیجه؟ ایران غنی‌سازی خود را تا سال ۲۰۱۲، صد برابر کرد.»‌ظریف افزود: «اکنون آنها با همین توهم، دونالد ترامپ را برای از بین بردن برجام فریب داده‌اند. تیم “بی” درس نگرفته است. ولی دنیا باید درس بگیرد.»