آیا نمایندگان خوزستان در عدم تشکیل جلسه رئیس مجلس با بخش خصوصی استان ایفاگر نقش بودند ؟

شهلا عموری : در شرایطی که اولویت اول کشور منحصراً اقتصاد است و دشمن نیز همین نقطه را هدف خود قرار داده است، بدون ذره ای تردید، عمده ی مشکلات مردم بر امور مرتبط به اقتصاد همچون اشتغال متمرکز خواهد شد و منطقی ترین انتظار از یک مقام مسئول (به حجم رئیس مجلس) چیزی جز […]

شهلا عموری : در شرایطی که اولویت اول کشور منحصراً اقتصاد است و دشمن نیز همین نقطه را هدف خود قرار داده است، بدون ذره ای تردید، عمده ی مشکلات مردم بر امور مرتبط به اقتصاد همچون اشتغال متمرکز خواهد شد و منطقی ترین انتظار از یک مقام مسئول (به حجم رئیس مجلس) چیزی جز این نیست که در مدت اقامت در استان نشستی با مرجع اول اقتصادی آن داشته باشد و مشکلات اقتصادی موجود و راه حلهای پیشنهادی را بدون واسطه از زبان اهالی آن بخش بشنود.

 قالیباف در بدو ورود به خوزستان به خبرنگاران گفته بود که برای حل مشکلات مردم به خوزستان آمده است. همانطور که بیان شد اصل و اساس مشکلات مردم در این استان ریشه ای اقتصادی دارد و حق این است که با بخش خصوصی که حوزه های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی را نمایندگی می کند، جلسه ای فنی و کاربردی داشته باشد و به درد دلهای آنها گوش فرا دهد. ایشان رئیس قوه ی تقنینی کشور هستند. اینکه در ۴ روز اقامت در استان حتی یادی از مهمترین و مردمی ترین بخش اقتصادی استان (پارلمان بخش خصوصی) نداشته، شاید بدلیل ناپختگی مشاوران و برنامه ریزان وی همچنین عدم وقوف نمایندگان استان نسبت به مقوله اقتصاد، کسب و کار، اشتغال و تولید و سایر اولویتهای مهم دیگر باشد.

 مشکلات مردم تابعی از قاعده ی علت و معلولی است که ظاهراً رئیس مجلس تمایلی به شنیدن مستقیم علل و اسباب آنها از زبان کارشناسان و متخصصان مربوطه نداشته و پرداختن به معلولها بیشتر مورد توجه ایشان بوده است که اگر غیر از این است، چرا با پارلمان بخش خصوصی که نمایندگان بخشهای مختلف را در خود جای داده است، جلسه ای برگزار نکرد تا از رهگذر آن جلسه با علل نابسامانی در امر اشتغال و رابطه آن با ضعف تولید و دیگر موانع و عوامل مشکل ساز آشنا بشود.

ما در بخش خصوصی بسیار خوشبین و امیدوار بودیم که برنامه ریزان سفر وی و نمایندگان استان، ترتیب جلسه ای با فعالان اقتصادی را خواهند داد و فرصتی طلایی برای جلب نظر رئیس قوه مقننه در رابطه با رفع بخشی از مشکلات کسب و کار استان، مشکلات تامین مواد اولیه واحدهای متوسط تولیدی، حل و فصل مشکلات کُهنه موجود در مرز چذابه بویژه ایجاد ساختارهای مورد نیاز، مشکلات بانکی، بیمه ای و… ایجاد نمود.

حداقل انتظار فعالان حوزه ی تولید ما این بود که به رئیس مجلس بگویند که آنها مواد اولیه ی مورد نیاز واحدهایشان را که در استان تولید می شود، با قیمتهای اجحاف گونه از واسطه های تهرانی و … باید خریداری کنند. بگویند که تولید و به تبع آن اشتغال قربانی چنین نمونه هایی از سوء مدیریت است.

بخش خصوصی استان یک عدد حاشیه ای غیر موثر در معادله ی اقتصاد کلان استان و کشور نیست تا با این بدسلیقگی و سوء برنامه ریزی از سوی مجلسیان اعم از رئیس و نمایندگان همراه وی مواجه بشود؟.

بخش خصوصی استان اصل و اساس معادله اقتصاد استان را تشکیل می دهد و در سطح کشور یک ثقل اقتصادی غیرقابل انکار و کتمان به شمار می رود لذا گذشتن از علت اساسی و پرداختن به معلولهای مختلف مبین فاصله زیاد میان توقع و انتظارات فعالان اقتصادی خوزستانی و اندیشه های رئیس مجلس و هیات همراه وی در سفر به استان خوزستان است.

یکی از انتقادات بخش خصوصی کشور نسبت به دولت، عدم شنیدن خواسته های بخش خصوصی و بی اعتنایی به آنهاست که در طرح تسهیل فضای کسب و کار به مجلس، به این معضل پرداخت شده است. بعبارتی حل این مشکل بر عهده مجلس گذاشته شده است، حال آنکه این خواسته بخش خصوصی از مجلس با تعامل عملی رئیس آن و نادیده انگاری بخش خصوصی خوزستان و عدم شنیدن مشکلات این بخش همخوانی ندارد. اگر تیم برنامه ریز قالیباف به این نوع تناقضهای رفتاری واکنش نشان ندهد و در صدد جبران آنها بر نیاید، بقای حداقل ترین حد از خوشبینی و امیدواری نسبت به وی و مجموعه ی ایشان بیهوده خواهد بود.

در حاشیه ی یکی از جلسات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مرکز استان خوزستان، احدی از همکاران با اشاره به ۶۰ نماینده ای که طرح مرتبط به مقوله ی ” بهبود مستمر فضای کسب و کار ” را به هیات رئیسه مجلس تقدیم و هیات رئیسه آن را پذیرش کرده است، اشاره نمود و این سئوال را مطرح کرد که: آیا از نمایندگان خوزستان کسی جزو آن ۶۰ نفر هست یا خیر؟ ◻️نمایندگان استان که نه در طرحهای بسیار مهم همچون مورد فوق مشارکت می کنند و نه قادر به تشکیل جلسه ی بخش خصوصی با رئیس مجلس هستند، بفرمایند اعلام کنند که در حال حاضر کدام ضرورتهای مهمتر دیگر را پیگیری می کنند؟

نظر به آنچه بیان شد بسیار مسلم است که حجم زیاد امیدواری سابق فعالان اقتصادی استان نسبت به نمایندگان، تحت تاثیر این فرصت سوزی و اولویت نشناسی قرار گرفته لذا نگاه فعالان اقتصادی نسبت به آنها به هیچ عنوان تشابهی با گذشته نخواهد داشت. قابل دفاع نیست که رئیس یک قوه با شعار حل مشکلات مردم به خوزستان بیاید اما با نمایندگان مردم در پارلمان بخش خصوصی نشستی نداشته باشد؟!.

این ناپختگی و خامی و فرصت سوزی و بیگانگی با اولویتهای اساسی استان که از نمایندگان خوزستان سر زد، هیچ تناسبی با شعارها و قولها و قرارهای کاندیداهای دیروز و نمایندگان امروز ما ندارد. بخش خصوصی حق دارد واکنش نشان دهد و با مردم در رابطه با آنان سخن بگوید.با امید به ارتقای کیفی کارکردها و اجتناب از سطحی نگری وکلای مردم و جبران این قبیل سوءمدیرتها و… این یاداشت را به پایان می بریم.

***رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز