نماینده مردم اهواز :شرکت لوله‌ سازی اهواز توان رقابت با محصولات خارجی را دارد

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه با بیان اینکه لوله سازی اهواز به عنوان یک تولیدکننده محصولات خاص در کشور محسوب می‌شود، گفت: تولیدات این شرکت توان رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارد و به همین جهت باید به بازارهای بین‌المللی نیز دست پیدا کند.مجتبی یوسفی در حاشیه بازدید از خطوط تولید شرکت […]

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه با بیان اینکه لوله سازی اهواز به عنوان یک تولیدکننده محصولات خاص در کشور محسوب می‌شود، گفت: تولیدات این شرکت توان رقابت با محصولات خارجی مشابه را دارد و به همین جهت باید به بازارهای بین‌المللی نیز دست پیدا کند.مجتبی یوسفی در حاشیه بازدید از خطوط تولید شرکت لوله‌سازی اهواز در گفت‌وگو با ایرنا اظهارداشت: دست‌یابی به بازارهای جدید ویژه عرضه محصولات این شرکت به ارزآوری و افزایش توان تولیدی این شرکت منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو است، افزود: توانمندی شرکت لوله‌سازی در جهش تولید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی یادآورشد: تکیه به توانمندی‌های داخلی باعث رونق اقتصادی خواهد شد و در این مسیر باید از تجربه کارشناسان حوزه تولید بیش از پیش استفاده کرد.

یوسفی به نقش تاثیرگذار لوله‌سازی اهواز در تولید لوله‌های پروژه استراتژیک خط انتقال نفت از گوره به جاسک، گفت: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی که صورت می‌گیرد، مشارکت این شرکت در پروژه تولید لوله‌های مورد نیاز جهت گازرسانی به شهرهای مختلف کشور مورد تاکید قرار گیرد.شرکت لوله سازی اهواز تا سال ۷۹ متعلق به شرکت ملی نفت ایران بود و پس از آن به صندوق های بازنشستگی کشوری و نفت واگذار شد.

خط انتقال گوره به جاسک به عنوان یک طرح راهبردی و ملی با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز از کوره به پایانه جاسک و ذخیره‌سازی نفت خام و صادرات آن ازطریق پایانه جدید جاسک تکمیل می‌شود.

خط انتقال نفت خام گوره به جاسک هم‌اکنون ۳۹ درصد پیشرفت دارد که شامل ۸۶۰ کیلومتر عملیات مسیرسازی، ‌۴۴۰ کیلومتر ساخت لوله، ۳۵۰ کیلومتر لوله حمل شده به کارگاه و ۲۶۰ کیلومتر عملیات جوشکاری است.

یکی از مهمترین مشخصات این طرح تامین یک‌هزار کیلومتر لوله سازگار با نفت ترش، احداث خط لوله ۴۲ اینچ انتقال نفت خام از تلمبه‌خانه گوره به پایانه جاسک به طول تقریبی یک‌هزار کیلومتر است که بخش مهمی از آن در شرکت لوله‌سازی اهواز در حال ساخت است.

در طرح خط لوله نفتی گوره به جاسک، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد تأمین لوله و حدود ۴۸ میلیون دلار مربوط به ساخت پمپ‌های انتقال می‌شود که از کارخانجات داخلی و با تکیه بر توان داخلی در حال تأمین است.

در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله‌سازی اهواز و ایران آروین، لوله سازی ماهشهر و لوله‌سازی صفا فعالیت می‌کنند.