طرح ۵۵۰ هزار هکتاری و مبارزه با فقر در خوزستان

سیدرضا فلاحی مقدم : استان خوزستان در پهنه چشمگیر میهن اسلامی مان همچو مرواریدیست که در میان صدفی قرار گرفته و نه تنها به کل صدف بلکه به قعر اقیانوس نیز ارزش داده است.صرف نظر از سوخت های فسیلی مدفون در خاک این استان و مختصات سوق الجیشی اش، کشاورزی، خوزستان را در زمره استان […]

سیدرضا فلاحی مقدم : استان خوزستان در پهنه چشمگیر میهن اسلامی مان همچو مرواریدیست که در میان صدفی قرار گرفته و نه تنها به کل صدف بلکه به قعر اقیانوس نیز ارزش داده است.صرف نظر از سوخت های فسیلی مدفون در خاک این استان و مختصات سوق الجیشی اش، کشاورزی، خوزستان را در زمره استان های تولیدکننده محصولات استراتژیک از جمله گندم، ذرت، برنج و نیشکر قرار داده است. در زمانی که زمین های زراعی استان های شمالی و شرقی خوزستان در زیر برف نهان هستند؛ کشت و کار با سخاوت زمین و کوشش کشاورزان خوزستانی در رونق و تولید به پیش می رود.

بایستی اقرار کرد کشاورزان خوزستانی جهادگران عرصه تولید برای کشور هستند. جهاد کشاورزان خدمتی بی بدیل است به مردم و وقتی که دستور مقام معظم رهبری پشتوانه آن باشد؛ دیگر هیچ کم ندارد.در سال ۱۳۷۵ با توجه به پتانسیل زمین های کشاورزی و مستعد استان در سفری که مقام معظم رهبری به خوزستان داشتند؛ طرح احیای زمین های کشاورزی استان های خوزستان و ایلام به حضرت ایشان پیشنهاد و با موافقت رهبری مقرر گردید ۵۵۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی این دو استان با احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی، احداث شبکه های زهکشی (زیر زمینی، سطحی و…) و همچنین تجهیز و نوسازی اراضی (تسطیح اراضی و احداث جاده بین مزارع) خدمات بزرگی به مردم منطقه صورت بگیرد.

به دلیل وسعت زمین های کشاورزی خوزستان و فقدان کانال های آبیاری، بخش بسیار زیادی از پتانسل های توسعه کشاورزی، هنوز فعال نشده و تنها تکمیل فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است که می تواند موتور محرکه بخش اعظمی از اقتصاد استان خوزستان باشد.وضعیت معیشت کشاورزان که بخش عظیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل داده اند به صورت مستقیم به میزان حاصلخیزی اراضی کشاورزی وابسته است. به تبع آن نیز توانمندی اقتصادی کشاورزان می تواند مبدا تولید ثروت در چرخه خدمات و صنعت کشورمان باشد. به این معنا که کشاورزان غنی می توانند از ماشین آلات پیشرفته کشاورزی استفاده کنند که به صورت مستقیم در افزایش بهره وری کشاورزی و تزریق سرمایه در بخش صنعت اثرگذار خواهند بود.

بنابراین به واسطه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقدمات توسعه اقتصادی منطقه به خوبی فراهم می آید. بر اساس ارزیابی های کارشناسان به واسطه این طرح تولیدات کشاورزی به میزان ۹٫۵ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت این میزان تولیدات به تنهایی قادر است بدون محاسبه سایر درآمدهای نفتی و صنعتی، اقتصاد استان خوزستان را زیر و رو کند.علیرغم پیشرفت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در فاز اول، متاسفانه فاز دوم آن به جد نیازمند پیگیری های لازم جهت تامین اعتبار است که بایستی توسط نمایندگان در مجلس شورای اسلامی پیگیری جدی شود.در صورت تخصیص اعتبار فاز دوم این طرح و اجرای کامل آن تا سال ۱۴۰۰ ، مجموع تولیدات کشاورزی و باغی خوزستان از ۱۵٫۸میلیون فعلی به ۲۵میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه ۳۰۰هزار فرصت شغلی جدید نیز به وجود خواهد آمد.