میراث یا مخالفان آن!

شوش یکی از مهمترین گاهواره های شناخته شده ی تمدن بشری در نزد جهانیان است .نمی توان به نیازهای عاجل و ضروری مردم که به دلیل توسعه شهری رخ داده است نیز بی توجه بود.خشک کردن عمدی تالاب هورالعظبم برای اکتشاف و استخراج نفت در خوزستان یکی از این موارد است. در پی مسایل مربوط […]

شوش یکی از مهمترین گاهواره های شناخته شده ی تمدن بشری در نزد جهانیان است .نمی توان به نیازهای عاجل و ضروری مردم که به دلیل توسعه شهری رخ داده است نیز بی توجه بود.خشک کردن عمدی تالاب هورالعظبم برای اکتشاف و استخراج نفت در خوزستان یکی از این موارد است. در پی مسایل مربوط به میراث فرهنگی و آثار تاریخی شهرستان شوش دکتر محمد کیانوش راد نماینده مجلس دوره ششم در یادداشتی خطاب به مدیران استان و فعالان این حوزه نوشت : از مهمترین دلایل توجه مردم در ایران و جهان به شهرستان شوش دانیال ، وجود میراث عظیم فرهنگی و آثار باستانی آن است . حفظ میراث فرهنگی شهر باید اولویت و دغدغه اول مسولان اجرای استان باشد .

لجاجت در اجرای طرح زیرگذر شوش باستانی ، آنهم با وجود مخالفت ِ سازمان میراث فرهنگی قطعا اقدامی نامناسب و بر اساس قانون نیازمند تعقیب قضایی است و هر ایرانی و خوزستانی باید واکنش مناسبی در مخالفت با اجرای نظرات کارشناسانخ داشته باشد . اما نمی توان به نیازهای عاجل و ضروری مردم که به دلیل توسعه شهری رخ داده است نیز بی توجه بود . مردم حق دارند از مسیرهای مواصلاتی مطمئن و ایمن برخوردار باشند ، آنهم در شهری محروم همچون شوش دانیال .

متاسفانه گاهی برای انجام اقدامات ضروری ، مسولان اجرایی از به ظاهر ساده ترین و کم هزینه ترین راه حل ها استفاده می کنند ، غافل از اینکه هزینه های پنهان و هزینه های آتی را نادیده می گیرند . میشه کوتاه ترین و ساده ترین راه حل ها ، بهترین راه حل ها نیست . اگر نگوییم که در پشت برخی پروژه ها ، دست های پنهان و آشکار منتفعان آن را به روشنی می توان دید .خشک کردن عمدی تالاب هورالعظبم برای اکتشاف و استخراج نفت در خوزستان یکی از این موارد است . بخش اعظم تالاب هوالعظیم خشک شد تا آسان تر و البته به زعم مسولان اجرایی ارزان تر نفت تولید گردد . در همان زمان کارشناسان و فعالان محیط زیست آثار جنایت بار این اقدام را گوشزد نمودند . اما لجاجت و عجله مسولان دوره احمدی نژادوقعی به سخنان دلسوزانه ننهاد . بلای ریزگردها را امروز مردم خوزستان آشکارا به چشم خویش می بینند . امروز هم مشخص است که علت اصلی ریزگردها چندساله اخیر عمدتا منشاء داخلی داشته است .

مشکل جاده های ارتباطی با توسعه شهر شوش هر روز بیشتر خواهد شد و تخریب بافت کهن تمدنی و میراث عملی نابخشودنی و مسولیت بار است . به بهانه ضرورت و سرعت در کار ، نباید دقت و ظرافت کار در این مناطق نادیده گرفته شود .شوش یکی از مهمترین گاهواره های شناخته شده ی تمدن بشری در نزد جهانیان است . کمترین حساسیت باستان شناسان و میراث دوستان را باید ارج نهاد و نظرات تخصصی آنان ،باید راهنمای عمل مسولان اجرایی قرار گیرد .چاره کار، مطالعه کارشناسانه و علمی بیشتر ، و جایابی جدید مواصلاتی و صرف هزینه های بیشتر به منظور حفظ میراث تمدنی این شهر پراهمیت باستانی است .

محمد کیانوش راد