مراسم بزرگداشت شاعر نام آور عراقی در اهواز برگزار شد

مراسم بزرگداشت شاعر نام آور عراقی در اهواز برگزار شد.همزمان با اعلام خبر درگذشت استاد و ادیب نامی جهان اسلام و شاعر پرآوازه عراقی و از شاعران معاصر «ابوذیه» زنده یاد «عریان السید خلف» ٬ مراسم بزرگداشت و مجلس ختمی با حضور علاقمندان شعر و ادب عربی و همچنین برخی از بزرگان قبایل عراقی در […]

مراسم بزرگداشت شاعر نام آور عراقی در اهواز برگزار شد.همزمان با اعلام خبر درگذشت استاد و ادیب نامی جهان اسلام و شاعر پرآوازه عراقی و از شاعران معاصر «ابوذیه» زنده یاد «عریان السید خلف» ٬ مراسم بزرگداشت و مجلس ختمی با حضور علاقمندان شعر و ادب عربی و همچنین برخی از بزرگان قبایل عراقی در اهواز برگزار شد.طی این مراسم که در مسجد «الرسول» برگزار شد پس از منبر حسینی و قرائت آیاتی از کلام الله مجید ٬ گویندگان و شاعران به تبیین ابعاد شخصیت ادبی زنده یاد «عریان السید خلف» پرداختند.

عریان السید خلف شاعر معروف و روزنامه‌نگار عراقی روز چهارشنبه (۱۴ آذر ۱۳۹۷) به دلیل بیماری قلبی در سن ۷۸ سالگی در بغداد درگذشت. سیف البدر سخنگوی وزارت بهداشت عراق با اعلام این خبر به سایت السومریه گفته‌است: «عریان السید خلف شاعر عراقی ساعاتی قبل در شهرک پزشکی بغداد درگذشت.» او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرده‌است.

عریان السید خلف از شاعران به نام شعر شعبی (غیر فصیح) در عراق است و از وی ۶ دیوان شعری از جمله «تل الورد/ تپه گل‌ها» و «صیاد الهموم/ شکارچی غم‌ها» به یادگار مانده‌است. وی که در استان ذی قار و در حاشیه رودخانه الغراف به دنیا آمده‌است از دهه ۶۰ میلادی در شعر مطرح شد، همچنین در دهه هفتاد برای بسیاری از خوانندگان معروف عراقی همچون فؤاد سالم، قحطان العطار، سعدون جابر، ریاض احمد و امل خضیر ترانه نوشت. در همین باره، یک منبع نزدیک به خانواده السید خلف به روزنامه الشرق عراق گفته‌است: «عریان در نیمه شب گذشته به دلیل حمله قلبی شدید به بیمارستان منتقل شد و در بیمارستان جان سپرد». از سوی دیگر، ابراهیم الخیاط رئیس انجمن ادبای عراق در گفت و گو با رسانه‌ها این خبر را تأیید کرد و گفت: «او صبح امروز درگذشت. قصائد عریان در حافظه و وجدان عراقی ماندگار خواهد بود. این یک عزای عمومی است.»

عریان السید خلف توانست به همراه مظفر النواب و کاظم اسماعیل گاطع به نشانه‌های فرهنگی و استوانه‌های شعر شعبی تبدیل شود. به‌کارگیری واژگان قدیمی و محلی جنوب عراق از ویژگی‌های شعر اجتماعی و سیاسی او بود. از جمله افتخارات عریان کسب نشان یرموک از دانشگاه یرموک اردن است. او علاوه بر شعر در رادیو و تلویزیون عراق فعالیت می‌کرد. او در سازمان مطبوعات جهانی و انجمن روزنامه نگاران عرب عضویت داشت و پیش تر در راستای حزب کمونیست عراق فعالیت می‌کرد. در پی درگذشت عریان السید خلف، برهم صالح رئیس‌جمهور عراق در پیامی این حادثه را تسلیت گفت و افزود: «عراق امروز یکی از پایه‌های فرهنگی خود را از دست داد. ابو خلدون در طی دهه‌ها صدای صادق مردم بود.» در روزهای اخیر ریاض وادی از شعرای عراق نیز در حادثه رانندگی کشته شده بود.