موسسه ندای‌ تغییر انگیزه، امید، علم‌، دانش در سرشت کودکان می‌کارد

عبدالله لشکرزاده، نویسنده و استاد دانشگاه، در اولین نشست هم‌اندیشی متخصصان حوزه‌های اجتماعی و مدیران مدارس هدف پروژه فرهنگی اجتماعی «یار مهربان» که پنج شنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ در پارک علم و فناوری اهواز به میزبانی موسسه اجتماعی ندای تغییر برگزار شد، با تاکید بر اینکه این موسسه انگیزه، امید، علم‌، دانش در سرشت کودکان […]

عبدالله لشکرزاده، نویسنده و استاد دانشگاه، در اولین نشست هم‌اندیشی متخصصان حوزه‌های اجتماعی و مدیران مدارس هدف پروژه فرهنگی اجتماعی «یار مهربان» که پنج شنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ در پارک علم و فناوری اهواز به میزبانی موسسه اجتماعی ندای تغییر برگزار شد، با تاکید بر اینکه این موسسه انگیزه، امید، علم‌، دانش در سرشت کودکان می‌کارد، اقدامات موسسه ندای تغییر را به گیاهان چینی تشبیه کرد که اگرچه در ابتدا کند رشد می‌کنند ولی در طولانی‌مدت به بلندترین گیاهان تبدیل می‌شوند.

عبدالله لشکرزاده در این نشست درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: «کتاب یعنی فرهنگ؛ همه ما حصل بشریت و انسان‌های فرهیخته به شکل کتاب بوده و از دیرباز به شکل‌های مختلفی از کتیبه‌هایی با خطوط تاریخی گرفته تا کتاب‌های الکترونیکی که امروزه به وفور وجود دارد، عرضه شده است. کتاب مهم‌ترین عامل تغییرات است. برای نمونه کتابی مانند قرآن تغییری بزرگ در سطح جهان ایجاد کرد.»او با اشاره به اقدامات موسسه اجتماعی ندای تغییر، افزود :«کاری که موسسه ندای تغییر با همکاری معلمان در راه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی انجام‌ می‌دهد را می‌توان به گیاه نی چینی توصیف کرد. این گیاه یکی از بلندترین گیاهان است، اما در چهار سال اول کاشت تنها ۵ سانتی‌متر رشد می‌کند ولی پس از مدتی تغییرات فراوانی کرده و قد علم می‌کند. کار موسسه ندای تغییر را می‌توان به همین شکل توصیف کرد. این موسسه بذر مطالعه را درون کودکان می کارد تا در طولانی‌مدت بار انگیزه، امید، علم‌ و دانش در آنها پدیدار شود… برای پروژه کتاب‌خوانی باید چشم‌انداز دوری در نظر گرفت، زیرا که این درخت در طولانی‌مدت ثمر می‌دهد.»

مرتضی سواری، جامعه شناس و استاد دانشگاه نیز در این نشست به تاثیر علم بر تغییرات اجتماعی و توسعه‌های چند بعدی و توسعه فرهنگی و علمی که یکی از اهداف موسسه ندای تغییر است، اشاره کرد و گفت: «توسعه باید در ساختار اجتماعی تغییراتی ایجاد کند. برابری فرهنگی و توسعه فرهنگی نیز باعث ایجاد همبستگی و نظم در جامعه می‌شود. انتقال امکانات فرهنگی یا برابر سازی امکانات فرهنگی روستاها با شهرها مانند ایجاد کتابخانه و دیگر اقداماتی که موسسه ندای تغییر گام در این راه گذاشته، نوعی توسعه فرهنگی وعلمی منتظم است، که با علم به وضعیت عدم توازن و کم‌برخورداری یا همان محرومیت استان در زمینه توسعه فرهنگی و علمی، نیاز به این توسعه به شکل محسوسی عیان و ضروری است.»

این استاد جامعه‌شناس در ادامه گفت: «مشکلات آموزشی و علمی باید در کف کلاس‌ها حل شوند. قضیه کتابخوانی و ترویج آن نیز به مانند آنچه سازمان مردم نهاد ندای تغییر انجام می‌دهد، باید در کف کلاس‌های درسی و مدرسه مطرح شود. این موسسه به کمک مدیران و معلمان این مدارس سعی در ترویج فرهنگ مطالعه در مدارس دارد تا به نوبه خود تغییرات تاثیرگذاری در جامعه هدف به وجود آورد.»در اولین نشست هم‌اندیشی متخصصان حوزه‌های اجتماعی و مدیران مدارس هدف پروژه فرهنگی اجتماعی «یار مهربان» که به میزبانی سازمان مردم نهاد ندای تغییر و با حضور تعدادی از مدیران مدارس روستاها و شهرهای مختلف استان خوزستان برگزار شد، ابراهیم زهیری به نمایندگی از این موسسه پروژه فرهنگی «یار مهربان»، اهداف پروژه، هزینه‌ها و همچنین موانع مالی و اداری که اجرای این پروژه در سه سال گذشته با آن مواجه بوده را برای شرکت‌کنندگان تشریح کرد.

زهیری همچنین از کمک‌های مادی و غیرمادی نیکوکارانی خبر داد که تا کنون این موسسه را در مسیر اجرای پروژه یار مهربان همراهی کرده‌اند و برای نمونه به استاد نجاری به نام «سید جمعه» اشاره کرد که تا کنون به صورت داوطلبانه هر ۱۲ کتابخانه اهدایی موسسه به مدارس روستاهای محروم را به شکل مجانی ساخته و در اختیار سازمان مردم نهاد ندای تغییر قرار داده است.ابراهیم زهیری همچنین از گردآوری و انتشار تالیفات و نوشته‌های دانش‌آموزان مدارس روستاهای تحت پوشش پروژه یار مهربان در قالب کتابی زیر نظر حسین طرفی علیوی، نویسنده، مترجم اهوازی خبر داد.