معاون وزیرعلوم: استعلام صلاحیت عمومی مصوبه قانونی دارد

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: استعلام بررسی صلاحیت های عمومی داوطلبان کنکور ارشد و یا تحصیلات تکمیلی براساس آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و مصوبه ای قانونی است.غلامرضا غفاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار کرد: در آزمون کارشناسی ارشد و سایر […]

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری گفت: استعلام بررسی صلاحیت های عمومی داوطلبان کنکور ارشد و یا تحصیلات تکمیلی براساس آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و مصوبه ای قانونی است.غلامرضا غفاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار کرد: در آزمون کارشناسی ارشد و سایر مقاطع تحصیلات تکمیلی ، بخشی به عنوان بررسی صلاحیت های عمومی وجود دارد که از گذشته بوده است.

وی افزود: از این رو استعلام وضعیت پذیرفته شدگان کنکور مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد همیشه از نهادهای مربوطه صورت گرفته شده است.معاون فرهنگی و اجتماعی وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری افزود: اگر افرادی دارای سوابق خاص در بررسی صلاحیت های عمومی هستند باید در راستای مسائل خود ، تعهدات لازم را ارایه دهند.ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در واکنش به انتشار برخی اخبار مبنی بر دریافت تعهدنامه از داوطلبان کارشناسی ارشد توسط برخی نهادها گفت: این سازمان هیچ گونه اطلاعی از احضار دانشجویان و دریافت تعهد نامه از آنان ندارد.وی گفت: هر چند هیات مرکزی گزینش دانشجو و سازمان سنجش دو زیر مجموعه وزارت علوم هستند اما فعالیت های کاملا متفاوت دارند .

بنابر این گزارش، شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی امروز در پاسخ به سوالی درخصوص احضار برخی داوطلبان کارشناسی ارشد به برخی از نهادهای امنیتی و دریافت تعهدنامه از آنها گفت: من این موضوع را در اخبار رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیده‌ام و اطلاع چندانی از آن ندارم.وی ادامه داد:‌ پیگیری این موضوع را یادداشت کرده بودم تا در جلسه هیات دولت با وزیر علوم باره صحبت کنم که فرصت نشد ولی به ایشان پیام خواهم داد تا ببینم داستان چه بوده است.دستیار رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی در پاسخ به این سوال که در صورت صحت داشتن این موضوع دولت چه اقدامی خواهد کرد؟ اظهار داشت: هر کس باید به سهم خود در این باره ایفای نقش کند؛ باید دید این موضوع صحت دارد، ماجرا چیست، آنگاه در این باره اقدام خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس مصوبه ۱۵۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۳۱ خردادماه سال ۱۳۶۷، کسانی که واجد هر یک از مراتب ذیل باشند از ورود به دانشگاه محروم خواهند بود:‌الف – معتادین به مواد مخدر. ب – کسانی که اشتهار به فحشاء دارند (‌مراد از فحشاء رشوه و غیبت و امثال اینها نیست). این اشتهار باید آشکار باشد و نیازی به تحقیق نداشته باشد. ج – معاندین با نظام جمهوری اسلامی (‌و نه معترضین).۲ – کسانی که با اخذ تعهد در دانشگاه پذیرفته می‌شوند. ‌از کسانی که در حق آنان وزارت اطلاعات یا مراجع قانونی گزارش هایی مشعر بر فساد اخلاقی یا فعالیت های سیاسی داده باشند در هنگام ورود به دانشگاه‌ تعهد گرفته می‌شود؛ که رفتار خود را اصلاح کنند.دراین مصوبه آمده است: حتی‌المقدور باید سعی شود که تعداد این قبیل اشخاص زیاد نباشد تا مسأله تعهد گرفتن لوث نگردد.