خانه تاریخی بچاری در آبادان تخریب می‌شود!

خانه تاریخی بچاری در آبادان که تا چندی پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود عاقبت با تلاش‌های مالک بنا از فهرست مزبور خارج و روند تخریب آن آغاز شد.احمد امیری ـ دوستدار میراث فرهنگی و دبیر کانون جهانگردی آبادان ـ با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: زمانی که ما به […]

خانه تاریخی بچاری در آبادان که تا چندی پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود عاقبت با تلاش‌های مالک بنا از فهرست مزبور خارج و روند تخریب آن آغاز شد.احمد امیری ـ دوستدار میراث فرهنگی و دبیر کانون جهانگردی آبادان ـ با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: زمانی که ما به محل خانه بچاری رسیدیم، نرده‌های بالکن تخریب شده بود و قسمتی از سقف جلو ساختمان در حال خراب شدن بود.امیری افزود: متاسفانه در سکوت مسؤولان شهرستان، منطقه آزاد و استان خوزستان شاهد از بین رفتن یکی از ارزشمندترین میراث فرهنگی آبادان هستیم.

این در حالی است که اداره کل میراث فرهنگی خوزستان پس از اطلاع از خروج این خانه از فهرست آثار ملی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام تلاش خود را برای بازگرداندن این خانه به میراث ملی به کار خواهد بست.در سال ۱۳۸۸ مالک خانه‌ بچاری‌ در گفت‌وگو با این خبرگزاری اعلام کرده بود: در صورتی که اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان تکلیف این خانه‌ تاریخی را مشخص نکند، آن را تخریب خواهم کرد.عبدالامیر حاجی دیوان بچاری بیان کرد:‌ وکیل حقوقی من پیگیر حل مشکل خانه‌ بچاری‌ و تعیین تکلیف آن است. البته من مایل هستم، علاوه بر گفت‌وگوهای شفاهی، ابلاغی رسمی از سوی مرجع قضایی در این ‌باره برای رسیدگی داشته باشم.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان بدون اطلاع مالک، خانه‌ بچاری‌ را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند؛ بنابراین باید تکلیف آن را مشخص و مشکل ما را حل کند، یعنی یا آن را بخرد یا آن را از فهرست آثار ملی خارج کند.او اظهار کرد:‌ در صورتی که سازمان میراث فرهنگی به حفظ این خانه علاقه و به تاریخی و ارزشمند بودن آن اعتقاد دارد، می‌تواند با خرید خانه‌ی بچاری‌ها، آن را حفظ کند یا این‌که کسی دیگر را با هماهنگی خود متولی خرید خانه کند؛ ولی در صورت بی‌اهمیت جلوه دادن این خانه و رسیدگی نکردن به آن توسط این سازمان، به فسخ ثبت ملی اثر مجبور و در نهایت، به‌دلیل فرسودگی بنا، ناچار به تخریب آن هستم.

حاجی دیوان بچاری توضیح داد:‌ خانه‌ی بچاری‌ به‌ دلیل فرسودگی به ‌شدت آسیب دیده است و خطر ریزش آن وجود دارد. اکنون نیز بخشی از سقف ایوان خانه ریزش کرده و خراب شده است.از سوی دیگر امید نوری – مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر – گفت: متاسفانه به رغم این که این خانه از معدود خانه‌های بازمانده از دوره قاجار است اما به دلیل نبود توجه و رسیدگی در حال از بین رفتن است. مالک ملک همجوار خانه تاریخی بچاری نیز اقدام به ساخت‌وساز کرده که موجب ایجاد ترک در ساختمان شده است.او خاطرنشان‌کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و منطقه آزاد اروند پیگیری‌هایی برای خرید و تملک خانه بچاری داشته‌اند اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. انتظار می‌رود مسؤولان به این موضوع رسیدگی کنند تا از تخریب بنای تاریخی مذکور جلوگیری شود.خانه بچاری مربوط به دوره قاجاریه و حاکمیت شیخ خزعل در خوزستان است و در آبادان، خیابان دبستان، روبه‌روی سینما نفت واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۹۶۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود که با تلاش‌های مالک آن از این فهرست خارج شد و هم‌اکنون در حال تخریب است.