با رای دادسرای عمومی تهران یک ناشر لبنانی ممنوع‌الخروج شد

برای اولین بار یک ناشر لبنان یعدم رعایت قانون کپی رایت  به دلیل  با رای دادسرای عمومی تهران ممنوع‌الخروج شد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،شنیدن این خبر از آن رو جالب و تعجب آور به نظر می رسد که کشور ایران جزو کشورهایی ست که هنوز قانون کپی رایت در آن رعایت نشده و […]

برای اولین بار یک ناشر لبنان یعدم رعایت قانون کپی رایت  به دلیل  با رای دادسرای عمومی تهران ممنوع‌الخروج شد.به گزارش گروه دریافت خبر عصر ما،شنیدن این خبر از آن رو جالب و تعجب آور به نظر می رسد که کشور ایران جزو کشورهایی ست که هنوز قانون کپی رایت در آن رعایت نشده و از این نظر قوانین خاصی هم وجود ندارد و یا اینکه اگر هم هست هنوز اعمال نمی شود!

imagesCAI1GYTK

محمدرضا وصفی مدیرکل دفتر مجامع و تشکل‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در نمایشگاه امسال کتاب تهران هم مسئولیت کمیته بین‌الملل را بر عهده داشت، در این باره به مهر گفت: دادسرای عمومی تهران برای اولین بار به علت عدم رعایت قانون کپی‌رایت و بر اساس فتوایی که آیت‌الله مکارم شیرازی در این خصوص صادر کرده‌اند، حکم به ممنوع‌الخروجی یک ناشر خاطی داد.

وی افزود: این موسسه انتشاراتی یکی از بزرگترین ناشران کشور لبنان است. بر اساس این گزارش، مدیر این موسسه انتشاراتی که برای شرکت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده بود، با رای دادسرای عمومی تهران ممنوع‌الخروج شده است.مدیر انتشارات لبنانی «دار احیاء التراث العربی» که به دلیل شکایت یک شاکی خصوصی در پی عرضه کتابی در نمایشگاه کتاب تهران، ممنوع‌الخروج شده است، از صدور این حکم برای خود ابراز تعجب کرد و گفت: در هیچ جای دنیا مجازات ناشر کتاب با فروشنده آن یکی نیست.

من در جلسه دادگاه، به قاضی گفتم که ما فقط توزیع کننده و فروشنده این کتاب بوده‌ایم که او هم تاکید کرد که با گذاشتن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی می‌توانید حکم ممنو‌ع الخروجی را لغو کنید که ما هم این کار را کردیم ولی بعداً گفتند رضایت شاکی (نورالدین جعفریان) هم باید جلب شود که متاسفانه به دلیل اینکه آقای جعفریان در مسافرت است و دسترسی به او غیرممکن، من کماکان ممنوع‌الخروج هستم. من به دادگاه اعلام کردم با توجه به اینکه من مهمان وزارت ارشاد بوده‌ام و از آنجا که وکیلم در ایران حضور دارد، آیا باز هم امکان خروج من از ایران وجود ندارد که باز هم گفتند خیر.

مدیر انتشاراتی لبنانی «دار احیاء التراث العربی» گفت: با توجه به اینکه قانون کپی رایت بین ایران و لبنان برقرار نیست، دادگاه ایران حق ندارد من را به استناد قانونی داخلی ممنوع الخروج کند. در هیچ یک از قوانین حوزه نشر در دنیا چنین نیست که مجازات چاپ کننده یک کتاب با فروشنده آن، یکی باشد و من واقعاً از این بابت متعجبم. من دو هفته است که در ایران هستم و منتظر حضور شاکی و یا وکیل شاکی این پرونده هستم تا بتوانم پس از لغو این حکم، به لبنان برگردم ولی متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.

وی با بیان اینکه این اولین بار است که چنین مسئله‌ای برای من در تمام نمایشگاه‌های کتاب در دنیا اتفاق می‌افتد، ادامه داد: در یک نمایشگاه کتاب در بحرین، دقیقاً مشابه چنین اتفاقی برای یکی از کتاب‌هایی که من عرضه کرده بودم، افتاد، آن کتاب هم متعلق به یک ناشر دیگر بود. اما شخص شاکی، شکایت خود را به مسئولان خود نمایشگاه برد و بعد از ارائه مدارک و فاکتور فروش کتاب از سوی ما، مسئله همان جا حل و فصل شد.