جنبش دانشجويی در كما نيست!

جنبش دانشجويي برخلاف تصور برخي افراد به هيچ عنوان به كما نرفته است و به دليل هويت ذاتي خود كه مبتني بر عنصر نشاط، پويايي و آرمان‌خواهي است بدون شك به عنوان يك جريان زنده و تاثيرگذار در فضاي جامعه به ايفاي نقش خود ادامه خواهد داد. تحركاتي كه با باز شدن اندكي از فضاي […]

جنبش دانشجويي برخلاف تصور برخي افراد به هيچ عنوان به كما نرفته است و به دليل هويت ذاتي خود كه مبتني بر عنصر نشاط، پويايي و آرمان‌خواهي است بدون شك به عنوان يك جريان زنده و تاثيرگذار در فضاي جامعه به ايفاي نقش خود ادامه خواهد داد. تحركاتي كه با باز شدن اندكي از فضاي دانشگاه‌ها در حدود ماه اخير شاهد بوديم، نشان مي‌دهد اين جنبش همچنان فعال و جست‌وجوگر است.

%da%a9%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%88%d8%b4-%d8%b1%d8%a7%d8%af

اگر هزينه‌هاي ايجاد شده بر فعالان دانشجويي پايان بپذيرد و اگر فضاي بسته و محدوديت‌ها و نگراني‌هاي پس از بيان ديدگاه‌ها در دانشگاه برداشته شود شاهد اين خواهيم بود كه جريانات مختلف دانشجويي به صورتي كاملا فعال و با نشاط خود را در فضاي سياسي نشان خواهند داد. امروز همچنان دانشجويان و دانشگاه به عنوان يكي از معتبرترين مراجع سياسي و اجتماعي در جامعه ايران و براي مردم شناخته شده است. بدون ترديد اگر جنبش دانشجويي در چند دوره اخير به صحنه نمي‌آمد و به صورت مشخص در انتخابات مجلس دهم حضور پر رنگي نداشت، ليست اميد در تهران و برخي شهرستان‌ها جلوه ديگري را از خود نشان مي‌داد و نمي‌توانست اين‌چنين به پيروزي برسد.

البته بايد توجه داشت خصلت دانشجويان فعلي با دانشجويان در دهه‌هاي گذشته تفاوت اساسي پيدا كرده است. بخشي از اين تغيير ناشي از افول برخي گفتمان‌هاي سياسي بوده است که از جمله آن مي‌توان به كمرنگ‌تر شدن نقش ايدئولوژي در حركت‌هاي دانشجويي اشاره كرد. درواقع به ميزاني كه نقش ايدئولوژي درحركت‌هاي دانشجويي كمتر شده است به همان ميزان دانشجويان از مطلق انديشي و حتي افراط‌گري در مواضع خود كناره‌گيري كرده‌اند. امروز در ميان دانشجويان، كثيري از نظرات فكري و سياسي را شاهد هستيم كه در قالب تشكل‌هاي رسمي و غيررسمی فعاليت‌هاي خاص خود را انجام مي‌دهند.

در واقع برخي از كساني كه از حركت‌هاي منسجم دانشجويي نگران بودند، براي جلوگيري از نمودهايي كه جنبش دانشجويي در دوره اصلاحات داشته است به اين نتيجه رسيدند كه با افزايش تشكل‌هاي دانشجوي قدرت متمركز برخي تشكل‌هاي خاص را كاهش دهند اما از طرف ديگر اگرچه تمركز از بين رفته است اما تنوع تشكل‌هاي سياسي و همسويي آنها با جريان اصلاح‌طلبي و تحول خواهي در دانشگاه‌ها همچنان وجود دارد.

در دانشگاه بايد فضاي كاذبي كه برخي از متوليان فرهنگي در درون دانشگاه براي خود قائل هستند برداشته شود در صورت برداشتن چنين فضاهايي كه سعي مي‌كنند با ديكته كردن با دانشجو برخورد كنند قطعا تحولات مثبتي را در جنبش‌هاي دانشجويي شاهد خواهيم بود. بنا براين حركت‌هاي دانشجويي به قوت خود باقي است و در بزنگاه‌هاي سياسي تحركات دانشجويي نقش خود را در آگاهي بخشي به مردم نشان خواهد داد. بايد توجه داشت تحركات مختلف دانشجويي معطوف به دستيابي به قدرت نيست. فعاليت‌هاي دانشجويي، فعاليت‌هاي حزبي سیاسي نيستند و رسالت خود را آگاهي بخشي به مردم مي‌دانند و همواره در مواقع حساس نشان دادند ديدگاه‌هاي جريان موافق توسعه و رشد را حمايت خواهند كرد.

دکتر محمد کیانوش راد