150 هزار کودک در مناطق دوزبانه تحت پوشش برنامه توسعه پیش دبستانی قرار می گیرند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از اختصاص بودجه اختصاصی برای توسعه پیش دبستانی به ویژه در مناطق دوزبانه کشور خبر داد، کاری که پس از اجرایی شدن در ایران در ‘بیانیه پوتراجا’ مورد تاکید قرار گرفت.  شرکت کنندگان در پایان دومین نشست منطقه ای آسیا – اقیانوسیه مراقبت و آموزش اوان کودکی از […]

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از اختصاص بودجه اختصاصی برای توسعه پیش دبستانی به ویژه در مناطق دوزبانه کشور خبر داد، کاری که پس از اجرایی شدن در ایران در ‘بیانیه پوتراجا’ مورد تاکید قرار گرفت.  شرکت کنندگان در پایان دومین نشست منطقه ای آسیا – اقیانوسیه مراقبت و آموزش اوان کودکی از جمله هیات ایرانی پنجشنبه در ‘پوتراجایا’ پایتخت ستادی مالزی بیانیه ای تحت عنوان ‘بیانیه پوتراجایا’ را تصویب و منتشر کردند که براساس آن باید اطمینان حاصل شود همه دختران و پسران در این منطقه جهان به آموزش اوایل دوران کودکی، مراقبت و آموزش و پرورش پیش دبستانی دسترسی داشته باشند تا آماده برای دوران آموزش ابتدایی شوند.

82158927-70882536

‘محمد دیمه ور’ معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش که به همراه هیاتی در این نشست بین المللی شرکت کرده بود، به خبرنگار ایرنا، گفت ایران در غرب آسیا بهترین وضعیت آموزش را دارد و دولت امسال ردیف بودجه اختصاصی برای توسعه پیش دبستانی به ویژه در مناطق دوزبانه کشور درنظر گرفته است که نشان می دهد پیش از تصویب بیانیه پوتراجایا، جمهوری اسلامی ایران به عنوان پیشتاز این کار را انجام داده است. به گفته وی، پیش بینی می شود امسال حدود 150 هزار کودک در مناطق دوزبانه تحت پوشش برنامه توسعه پیش دبستانی قرار گیرند. وی در خصوص فاصله شرایط موجود در ایران با چشم انداز 2030 که در بیانیه پوتراجایا مدنظر قرار گرفته است، گفت: ایران از نظر پوشش تحصیلی برای پیش دبستانی در سطح 57 درصد قرار دارد و پیش بینی می شود در سال تحصیلی جدید این رقم به 65 درصد افزایش یابد. معاون وزیر آموزش و پرورش گفت به یقین پیش از سال مقرر در چشم انداز (2030 میلادی) به نتیجه قابل قبولی دست خواهیم یافت.

به گفته وی، نرخ پوشش دوره ابتدایی در ایران در حال حاضر 98.5 درصد است. یعنی یک ونیم درصد از کودکان دبستانی تحت پوشش نیستند که در 15 سال آینده این مقدار نیز تحت پوشش قرار می گیرند. البته، دستیابی به رقم صدردصد با توجه به شرایط جسمی کودکان که برخی آموزش پذیر نیستند، امکانپذیر نخواهد بود. وی در ادامه گفت در بیانیه پوتراجایا چشم انداز 2030 آرمان های آموزش پیش دبستانی و اوان کودکی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام مشخص شده است و این بیانیه می تواند نیروی محرکه کشورهای منطقه به منظور حرکت به جلو در این بخش باشد. دیمه ور با اشاره به ‘بیانیه اینچئون’ تحت عنوان برنامه ‘آموزش برای توسعه پایدار’ یا ‘آموزش 2030’ که اردیبهشت ماه سال گذشته با حضور وزرای 100 کشور عضو یونسکو در مجمع جهانی آموزش در کره جنوبی تدوین و تصویب شد، گفت این بیانیه نیز چشم انداز آموزش در15 سال آینده را به تصویر می کشد و کشورها را تشویق می کند تا فرصت های آموزشی فراگیر و برابر و آموزش با کیفیت و یادگیری مادام العمر را برای همه فراهم کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، گفت: این برنامه شهریورماه سال گذشته در سازمان ملل متحد به امضاء روسای جمهوری کشورهای جهان از جمله دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری کشورمان رسید و آبان ماه همان سال برنامه عمل آن در پاریس با حضور وزرای آموزش کشورها رونمایی شد. وی در ادامه با اشاره به برگزاری دومین نشست منطقه ای آسیا – اقیانوسیه مراقبت و آموزش اوان کودکی که طی روزهای سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاری در مالزی برگزار شد، هدف از برگزاری این نشست را مشخص شدن ‘هدف شماره چهار’ برنامه توسعه پایدار (اس.دی.جی) ذکر کرد که براساس آن کشورهای عضو باید برای توسعه خدمات به کودکان در اوان کودکی تلاش جدی انجام دهند. به گفته وی، همه کشورهای عضو باید تا پایان سال 2030 میلادی یک سال دوره پیش دبستانی رایگان و اجباری را برای کودکان کشور خود به اجرا در آورند. دیمه ور اعلام کرد در حال حاضر کشورها از جهت برگزاری این دورۀ رشد، وضعیت متفاوتی دارند و پژوهش ها به ویژه در حوزه عصب شناسی نشان می دهد که این دوره (از سه تا 6 سالگی) مهمترین دوره رشد کودک است که از آن به عنوان دوره طلایی یاد می شود.

وی بر ضرورت درک بیشتر کودکان توسط کشورها و طراحی سیاست ها و برنامه های عملیاتی برای کودکان دوران قبل از ورود دبستان تاکید کرد. وی سهم دولت ها در تامین منابع مالی برای آموزش این دوره سنی، مشارکت بخش غیردولتی، توجه بیشتر به خانواده به عنوان یکی از محورهای اصلی حمایت از کودکان و رشد و توسعه یادگیری در این دوره و اجرای نظام های نظارتی به منظور اطمینان از درست اجرا شدن برنامه های تدوین شده را از اصلی ترین محورهای دومین همایش سه روزه منطقه ای آسیا – اقیانوسیه مراقبت و آموزش اوان کودکی در مالزی عنوان کرد. کارگاه های آموزشی، نشست های تخصصی، نشست وزرا که مفاد ‘بیانیه پوتراجایا’ در آن مورد بررسی قرار گرفت نیز از جمله بخش های مختلف این همایش بود. به گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، هیات جمهوری اسلامی ایران حضور بسیار فعالی در این همایش داشت و در جلسات و نشست های تخصصی پیشنهادهایی از سوی نمایندگان ایران مطرح شد و این پیشنهادها در کنار سایر مواردی که دیگر شرکت کنندگان مطرح کرده بودند در قالب بیانیه نهایی این اجلاس قرائت شد و مورد تایید حضار قرار گرفت که برنامۀ عملی برای قاره آسیا محسوب می شود.

وی گفت که تجربیات ایران در دوره پیش دبستانی، نوآوری های ایران در حوزه آموزش، درگیر شدن بخش های مختلف و حوزه های دولتی و غیردولتی برای توسعه برنامه پیش دبستانی و نظارت بر اجرای این برنامه ها از جمله بحث هایی بود که از طرف هیات های ایران در این همایش بین المللی تشریح شد. ارائه دوره رایگان و اجباری یکساله پیش دبستانی توسط کشورهای عضو، توجه به کودکان در زمینه بهداشت و تغذیه و مراقبت، توجه به کودکان دارای اختلالات و ناتوانی ها جسمی و ذهنی، تاکید بر توجه کشورها به تامین منابع مالی برای برگزاری این دوره و مشارکت بخش غیردولتی از جمله مواردی است که در ‘بیانیه پوتراجاا’ مورد تاکید قرار گرفت. ‘دیمه ور’ در خصوص اجرای مفاد بیانیه پوتراجایا در کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بخش های مختلف این بیانیه فعالیت های خوبی انجام شده است. آمار نشان می دهدت نرخ پوشش پیش دبستانی در ایران در سال 1392 خورشیدی 38 درصد بوده که این میزان امسال به 57 درصد افزایش یافته است. وی این رشد جهشی را بسیار ارزشمند و قابل توجه و حاصل تلاش مدیران آموزش استان ها و وزارت آموزش پرورش دانست و گفت بیشتر این رشد در مناطق محروم اتفاق افتاده است.