حجت الاسلام فیاضی : در سایه وحدت و انسجام می توان کارهای بزرگی را انجام داد

در ادامه سلسله سخنرانی ها و مجالس روضه خوانی شب های رمضان ، که هر شب در حسینیه نور الزهرا(س) کیانپارس اهواز برگزار می شود ف حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالزهراء فیاضی از فضلای حوزه علمیه در ادامه مباحث اخلاقی و عقیدتی خود به موضع جایگاه و منزلت زنان در تعالیم قرآن و فرهنگ […]

در ادامه سلسله سخنرانی ها و مجالس روضه خوانی شب های رمضان ، که هر شب در حسینیه نور الزهرا(س) کیانپارس اهواز برگزار می شود ف حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالزهراء فیاضی از فضلای حوزه علمیه در ادامه مباحث اخلاقی و عقیدتی خود به موضع جایگاه و منزلت زنان در تعالیم قرآن و فرهنگ اسلامی پرداخت. وی با تسلیت سالروز شهادت حضرت خدیجه همسر رسول گرامی (ص) گفت : در نگاه اسلام، زن و مرد باید هدف مشترکی – که همان رسیدن به اوج قله ی کمال انسانی است- را دنبال کنند و به منظور دست یابی به این هدف، هر دو به یک میزان توانمند می باشند و تفاوت جنسیت ها که لازمه ی خلقت است، نه نقشی در ایجاد یا افزایش این استعداد و توانمندی دارد و نه نقشی در ارزش گذاری دینی پس نه کمال زن در این است که جایگاهی مثل جایگاه مرد داشته باشد و نه بر مردان رواست که بر جنسیت مردانه خود ببالند.از نظر مکتب اسلام: زن، مظهر و نماد جمال و ظرافت و سکونت است.

0

دکتر فیاضی افزود : تفاوت های زن و مرد در احکام، نه از روی ظلم و مردسالاری که برخاسته از مسئولیت بیشتر مرد و وظیفه ی فزون تر او در قبال خانواده و جامعه است اگر چشم ها را بر واقعیت نبندیم و پدیده ها را آن چنان که هست ببینیم و نه آن چنان که خود می پسندیم، آن گاه نظر کرده و نظر دهیم، می یابیم که نه کمال زن در این است که جایگاهی مثل جایگاه مرد داشته باشد و نه بر مردان رواست که بر جنسیت مردانه ی خود ببالند. واقعیت آن است که پیکره ی خلقت انسانی از دو نیمه ی مستقل، اما هماهنگ آفریده شده است (مرد و زن). آنچه به مردان و زنان برتری می دهد تکاپو در جهت تحقق انسانیت است؛ یعنی تبدیل استعداد به سرمایه در حال گردش.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت : از دریچه ی وحی و خرد اسلامی ـ قرآنی، تفاوتی بین جنسیت زن و مرد نیست، مگر آن مقداری که لازمه ی نظم و نظام به هم پیوسته آفرینش است. چون در پرسش “منزلت شناسی زن” بر عنوان “در مکتب اسلام” تکیه شده، لازم است از درون مایه های اندیشه دینی؛ یعنی قرآن و سنت اصیل پیامبر و اهل بیت (ع) بیشتر بهره گیریم.زن دارای جایگاه و قداست بالایی در تعالیم اسلامی و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام دارد . در نگاه دینی هیچکس نمی تواند بگوید که مرد بر زن برتری دارد، آنچه باعث برتری است عمل و رفتار نیک است. تقدم نام مذکر در آیات قرآن دلیلی بر مهمتر بودن مرد در نظام آفرینش است این یک روش بیان است نه احکام حقوقی است. زن نقش اساسی در تربیت جامعه و پالایش آن از ناهنجاری ها بویژه در مساله عاطفه است . وی مدیریت داخلی خانواده و پرورش ان را مهمترین رسالت زنان دانست و گفت : خانواده بستر و کانون مهم شکل گیری جامعه سالم است و این رسالت بر عهده زنان می باشد

حجت الاسلام فیاضی در بیان شخصیت و عظمت بانوی بزرگ اسلام گفت : حضرت خدیجه نمونه زن کامل است که در خانواده ای اصیل تربیت و پرورش یافت.پیامبر اکرم(ص) نیز ایشان را «برترین و بهترین امهات مومنین» دانسته و به هنگام معرفی آن بانو به جبرائیل امین، از ایشان با تعبیر «هذِهِ صِدِّيقَهًْ أُمَّتِي؛اين صدّيقه امّت من است» یاد کرده است . امام صادق(ع) می‏فرماید مقصود از صدیقه، «معصومه» است . امیرالمومنین(ع) در وصف آن حضرت از تعبیر «سيّدهًْ النّسوان» استفاده نموده و امام کاظم(ع) ایشان را «سیده قریش» نام نهاده است . پیش از اسلام نیز با عناوینی زیبنده همچون «سیده نساء قریش»  و «طاهره» از ایشان یاد شده است.

وی اضافه کرد : در یکی از زیارات نبی مکرم(ص) نیز با اوصافی همچون «صدّيقه، طاهره، زكيّه، راضيه، مرضيّه، خديجه كبرى و امّ المؤمنين» به آن بانو سلام داده شده است . در بیان و بنان و سیره نبوی نیز حضرت خدیجه(س) از چنان قدر و منزلتی برخوردار است که هیچ یک همسران پیامبر اکرم(ص) و نیز هیچ یک بانوان امت اسلام به آن جایگاه رفیع نظر نتوانند داشت. برخی از بیانات آن رسول گرانقدر درباره آن بانوی مکرمه – که عموماً در منابع پیروان مکتب خلفا ذکر شده – از قرار ذیل است: «خديجه، صدّيقه امّت من است» ، «هر روز چندين بار خداوند با خديجه بر فرشتگان مباهات مى‏كند» ، «خديجه برترين امّهات مؤمنين است» ، «هرگز خدا همسرى بهتر از او براى من جايگزين نكرده است»

حجت الاسلام فیاضی در بیان نقش حضرت خدیجه در پیشبرد نهضت اسلام گفت : حضرت خدیجه(س) اولین شخصیتی بود که به حمایت تمام‏قد از پیامبراکرم(ص) اهتمام نمود و در این راه جان و مال خود را فدا نمود. اهمیت حمایت‏های همه ‏جانبه، بخصوص حمایت مالی حضرت خدیجه(س) از نبی مکرم(ص) در آغازینگاه انقلاب نبوی آنگاه روشن می‏شود که بدانیم در دوران انقلاب و اختناق نقش کمک‏های مالی نقشی بنیادین است و اگر در ابتدای انقلاب نبوی کمک‏ های مالی حضرت خدیجه(س) نبود، به احتمال زیاد فرآیند تکاملی انقلاب نبوی در آغاز راه مختل می‏گردید حمایت‏های مالی حضرت خدیجه از انقلاب نبوی صرفاً به حمایت‏های مستقیم ختم نمی‏شود؛ و حمایت‏ های مالی غیرمستقیم آن بانو در دوران سخت تحریم قریش نیز از ایجاد خلل در فرآیند انقلاب نبوی جلوگیری کرده است. توضیح اینکه حضرت خدیجه(س) پیش‌از ازدواج با نبی مکرم(ص) از تجار نامی حجاز به شمار می‏رفت و روابط خوبی با دیگر تجار داشت. در دوران سخت تحریم در شعب ابی‏طالب این بانو از این روابط بهره می‏گرفت و به اصطلاح امروزی تحریم‏ های قریش را دور می‏زد. این امر نیز نکته‏ای مهم در تحلیل نقش آن بانو در پیشرفت اسلام است که نباید از چشم دور بماند، حضرت خدیجه زندگی پر از رفاه را کنار گذاشت و تمام ثروت خود را هزینه اسلام کرد . باید از کرامت خانواده پیامبر گرامی اسلام ص پاسداری کرد.فیاضی در خصوص تعبیر قرآن برای زنان پیامبر اکرم (ص) گفت : اگر قرآن بگوید زنان پیامبر مادران مومنین اند به معنای تبرئه همه آنها از سلبیات نیست بلکه این دلالت بر احترام دارد ، مانند احترام به پدر و مادر می باشد

حجت الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص وحدت و انسجام در جامعه و همچنین لزوم همگرایی تمامی نیروهای معتقد به انقلاب اسلامی گفت : با وحدت و انسجام می توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم .اختلاف نظر نباید موجب تفرقه شود و همدیگر را تخریب کنیم ، انتخابات تمام شد ، الان نوبت کار و فعالیت و سازندگی است. فعالان ما در راه خدمت نباید از تهمت ها و تخریب ها هراسی داشته باشند بلکه با سعه صدر و منطق بر سختی ها غلبه کنند

لازم به یادآوری است در این مراسم آقایان دکتر علی ساری و مهندس جواد الباجی نمایندگان اهواز ، باوی ، حمیدیه و کارون حضور داشتند

000 00 1 2 3 4 5 6 8 9 11 20