کارآفرینی برای زندانیان خوزستان با آموزش صنایع دستی!

مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی خوزستان با اشاره به برنامه اشتغالزایی این اتحادیه برای زندانیان عنوان کرد: با اداره کل زندان‌های خوزستان در این هفته قراردادی رسمی منعقد خواهد شد تا در هفته صنایع دستی (20 تا 26 خرداد) صنایع دستی مختلف را در زندان آموزش دهیم تا وضعیت اشتغال‌ بهبود پیدا کند. «افسانه صالح‌خواه» در […]

مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی خوزستان با اشاره به برنامه اشتغالزایی این اتحادیه برای زندانیان عنوان کرد: با اداره کل زندان‌های خوزستان در این هفته قراردادی رسمی منعقد خواهد شد تا در هفته صنایع دستی (20 تا 26 خرداد) صنایع دستی مختلف را در زندان آموزش دهیم تا وضعیت اشتغال‌ بهبود پیدا کند. «افسانه صالح‌خواه» در گفت‌وگو با همشهری افزود: در صورت حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان، فروشگاهی برای فعالان صنایع دستی راه‌اندازی خواهیم کرد که می‌توانند کارهای خود را در آن به فروش برسانند. وی از صنعتگران شهرهایی از استان که اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی ندارند هم دعوت به همکاری کرد تا کارهایشان را در این فروشگاه بفروشند.

31

آمار فعالان صنایع دستی استان

صالح‌خواه در ادامه گفت: در حال حاضر 25 شرکت رسمی و حدود 300 نفر عضو عادی در تمام رشته‌های صنایع دستی در سطح استان فعالیت می‌کنند که از سوی اتحادیه صنایع دستی خوزستان حمایت می‌شوند. به گفته صالح‌خواه برپایی نمایشگاه و رایزنی برای انتقال درخواست ادارات مختلف استان که تمایل به استفاده از محصولات صنایع دستی به عنوان هدیه به کارکنانشان را دارند، از جمله این حمایت‌هاست. وی ادامه داد: در این چند سال موفق بوده‌ایم و دلیل اصلی این موفقیت، همکاری خوب استانداری، سازمان آب و برق خوزستان و شرکت ملی حفاری اهواز بوده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی تابستانه

مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی خوزستان با اشاره به اینکه امسال برنامه‌های متنوعی داریم، اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها برگزاری دوره‌های آموزشی در تابستان است؛ البته چون بودجه دولتی در اختیار نداریم، یک‌سوم هزینه کلاس‌ها طبق تعرفه‌های موجود در آموزشگاه‌ها از هنرجویان دریافت می‌شود.

کمبود بودجه

مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی خوزستان ادامه داد: یکی از کارهای شاخصی که اتحادیه انجام داده، راه‌اندازی مرکز احرام‌بافی یا سجاده‌بافی در منطقه محروم قلعه سلاسل شوشتر و اشتغالزایی از این طریق بوده است. وی گفت: این یکی از قراردادهایی بود که بین اتحادیه و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان بسته شد و می‌شود آن را یکی از اقدامات موفق اتحادیه در 2 سال فعالیت ما تلقی کرد. صالح‌خواه با اشاره به این که اتحادیه خودکفا فعالیت می‌کند، گفت: این اتحادیه یکی از قدرتمندترین اتحادیه‌های کشور است اما بودجه‌ای از جانب ادارات مربوط به ما نمی‌رسد و هزینه‌های ما فقط از راه فروش محصولات خودمان تأمین می‌شود.

نیاز به حمایت نهادهای مرتبط

مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی خوزستان با تأکید بر این که باید به این اتحادیه توجه و از آن حمایت شود، افزود: همان‌طور که ما صنعتگران عشایر روستایی و مراکز شهری را به عنوان اقشار آسیب‌پذیر جامعه حمایت می‌کنیم، میراث فرهنگی و دیگر نهادهای مربوط هم باید از ما حمایت کنند تا سر پا بایستیم و بتوانیم کارها را به خوبی پیش بریم. صالح‌خواه گفت: اگر نهادهای مربوط حمایت کنند، این قدرت را داریم که مواد اولیه برای تولید صنایع را با قیمت مناسب تهیه کنیم و در اختیار صنعتگران استان قرار دهیم؛ اما این مستلزم تخصیص بودجه است تا بتوانیم فروشگاهی را برای رفاه حال تولیدکنندگان صنایع دستی راه‌اندازی کنیم.

مدیرعامل اتحادیه صنایع دستی خوزستان: در صورت حمایت اداره کل میراث فرهنگی استان، فروشگاهی برای فعالان صنایع دستی راه‌اندازی خواهیم کرد که می‌توانند کارهای خود را در آن به فروش برسانند. صنعتگران شهرهایی از استان که اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی ندارند هم می‌توانند کارهایشان را در این فروشگاه به فروش ‌برسانند. در حال حاضر 25 شرکت رسمی و حدود 300 نفر عضو عادی در تمام رشته‌های صنایع دستی در سطح استان فعالیت می‌کنند که از سوی اتحادیه صنایع دستی خوزستان حمایت می‌شوند. برای امسال برنامه‌های متنوعی داریم. یکی از این برنامه‌ها برگزاری دوره‌های آموزشی در تابستان است؛ البته چون بودجه دولتی در اختیار نداریم، یک‌سوم هزینه کلاس‌ها طبق تعرفه‌های موجود در آموزشگاه‌ها از هنرجویان دریافت می‌شود. متأسفانه بودجه‌ای از سوی ادارات مربوط به ما نمی‌رسد و هزینه‌های ما فقط از راه فروش محصولات خودمان تأمین می‌شود. این در حالی است که میراث فرهنگی و دیگر نهادهای مربوط باید از ما حمایت کنند تا بتوانیم سرپا بایستیم و کارها را به خوبی پیش ببریم.

نویسنده: فاطمه یارعلی اهواز- خبرنگار همشهری