سید حسن خمینی: رسالت عکس پرسش گری است / علت تاثیرگذاری عکس در خاموشی و سکوت آن نهفته است

حجت الاسلام سید حسن خمینی در آیین گشایش نمایشگاه دومین سوگواره عکس عاشورایی خط سوم و رونمایی از کتاب این نمایشگاه گفت: عکس همه پرسش های انسان را پاسخ نمی دهد بلکه برای شما تولید سئوال کرده و مسئله ایجاد می کند. آیین گشایش نمایشگاه دومین سوگواره عکس عاشورایی خط سوم و رونمایی از کتاب […]

حجت الاسلام سید حسن خمینی در آیین گشایش نمایشگاه دومین سوگواره عکس عاشورایی خط سوم و رونمایی از کتاب این نمایشگاه گفت: عکس همه پرسش های انسان را پاسخ نمی دهد بلکه برای شما تولید سئوال کرده و مسئله ایجاد می کند. آیین گشایش نمایشگاه دومین سوگواره عکس عاشورایی خط سوم و رونمایی از کتاب این نمایشگاه، شامگاه جمعه 13 آذر، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

1438861371909_rouhollah vahdati-1

مجید رجبی معمار، مشاور فرهنگی هنری شهردار تهران و مدیرعامل خانه هنرمندان در این مراسم گفت: باعث مسرت است که در کنار مجموعه آثار و فعالیت های هنری، اقدامات هنری در زمینه موضوعات و مباحث دینی از جمله حماسه عاشورا نیز فعالیت داریم .

سید حسین دعایی مدیرعامل شرکت خط نو، نیز اظهارکرد: سال های آتی انشاالله در حوزه های دیگر هنری هم بتوانیم سوگواره خط سوم داشته باشیم و سوگواره عکس خط سوم بخشی از جریان فرهنگی ای باشد که به همت عزیزانی که دغدغه فرهنگ را دارند، علاقه مند به انقلاب و بانیان آن هستند و مشتاق انجام فعالیت های درست فرهنگی هستند، برگزار خواهد شد.

سپس سید مجتبی دعایی دبیر سوگواره خط سوم عنوان کرد: کل آثاری که به دست ما رسید 4 هزار و 444 عکس از 956 عکاس بود که ما عکس ها را به دو بخش تقسیم کردیم؛ بخش حرفه ای و بخش آماتور، دلیل انتخاب بخش آماتور نیز این بود که کسانی که تازه شروع به عکاسی کرده اند نیز بتوانند در یک میدانی خود را نشان داده و رقابت کنند. دبیر سوگواره خط سوم در ادامه افزود: در بخش آماتور 429 شرکت کننده داشتیم با 1944 اثر، در بخش حرفه ای 527 شرکت کننده با 2505 اثر؛ با این توضیح که هر شرکت کننده نمی توانست بیشتر از 5 عکس ارسال کند. در بخش حرفه ای کمترین سن 11 سال بود از اراک و بیشترین سن 58 سال از مشهد بود. وی با تاکید بر شرکت گسترده و پر رنگ بانوان در این رقابت، ادامه داد: کمترین سن بخش آماتور 9 سال از رشت بود و بیشترین سن هم 62 سال از ساری بود. خیلی خوشحالیم که از تمام نقاط ایران تقریبا در این رقابت شرکت کننده داشتیم.

حجت الاسلام سیدحسن خمینی نیز به عنوان سخنران اصلی مراسم عنوان کرد: در دیوان شمس بیش از 500 غزل در بیت آخرشان لفظ خاموش وجود دارد، برخی همین را علامت گرفته اند و گفته اند که خاموش تخلص مولانا است اما گروه دیگری گفته اند که تعبیرهای دیگری از قبیل لب فروبند، ساکت باش و … در بیت های آخر غزل های مولانا هست، پس خاموشی دستور عارفانه مولانا است. وی اضافه کرد:تناسب این کلام با این نمایشگاه این است که عکس گویای خاموش است.هیچ دقت کردید عکس با همه تغییراتی که در فرآیند تصویربرداری شده، جایگاه خودش را از دست نداده بلکه هنوز یک فریم از یک تصویر یا یک حادثه بیش از چندین ساعت فیلم تاثیر گذار است. یادگار امام تصریح کرد: علت این تاثیرگذاری در همین خاموشی است. عکس ساکت است. این خاموشی یک ویژگی مهم دارد، در این خاموشی یک تولید هنر هم نهفته است.

یک تصویر وقتی شما در مقابلش می ایستید، قوه خیال شما را تحریک می کند، تخیل شما را برمی انگیزد؛ شما داخل تصویر می روید. حتی بعضی از نقاشی ها این حالت را دارند. وی با اشاره به نقش هنرمندان، تاکید کرد: عکس همه سئوال های شما را پاسخ نمی دهد بلکه برای شما تولید سئوال می کند. مسئله ایجاد می کند. این مسئله باعث می شود شما بگردید و در درون خودتان پاسخ را بیابید. ارزشش همین جا است و اینجا است که هر کس به اندازه آن ظرف وجودی خود از فضای این هنر بهره می برد. وی درباره آثار عکس عاشورایی نیز بیان کرد: هر کس به قدر فهمش مدعای عاشورا را فهمید. عاشورایی که از تمام جلوه های حقیقت و تحریک خیال آدمی برخوردار است، همه مظاهر در آن جمع است؛ غم را توام با حماسه کرده است.سید حسن خمینی ضمن ابراز امیدواری خاطر نشان کرد:انشاالله سال های سال همه با هم شاهد جشنواره های دیگری از این مجموعه باشیم و بتوانیم این کار بزرگ را در سطحی وسیع تر و بزرگ تر همراه هم مشاهده کنیم.

در ادامه این مراسم با حضور حجت الاسلام سید حسن خمینی، سید محمود دعایی، مجید رجبی معمار، محمد صائبی، افشین بختیار و مهندس ایرج حسابی جوایز و تندیس سیب سرخ دومین سوگواره عکس عاشورایی «خط سوم» به برگزیدگان اهدا شد و حجت الاسلام سید حسن خمینی از کتاب این نمایشگاه رونمایی کردند که به عکس های برگزیده دوره پیشین اختصاص داشت. در بخش حرفه ای؛ سید حسین حدائقی، امیرحسین کمالی، علیرضا رستمی، مینا نوعی و علی اسدالهی سوته تقدیر شدند و حسین ملکی نفر به عنوان سوم، سید علی درمیانی به عنوان نفر دوم و طاهره رخ بخش زمین به عنوان نفر اول معرفی شدند. در بخش آماتور؛ اسحاق آقایی، هانیه محسنی زاده و امین مرادی تقدیر شدند و فاطمه محرابیان به عنوان نفر سوم، سجاد دادپور به عنوان نفر دوم و مهرناز محمدی به عنوان نفر اول معرفی شدند. در پایان این مراسم نمایشگاه خط سوم در دو نگارخانه بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. سیدحسین دعایی، محسن داجر، سیدمجتبی دعایی، سیدعلیرضا سیدموسوی و حمیدرضا درویش اعضای شورای سیاست گذاری این سوگواره بوده اند و آثار توسط ساعد نیک ذات، افشین بختیار و سیف اله صمدیان داوری شده است. به گزارش روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، دومین دوره سوگواره عکس عاشورایی خط سوم به دبیری سیدمجتبی دعایی برگزار شده و بهزاد استادیان نیز دبیر اجرایی آن بوده است. نمایشگاه دومین سوگواره عکس عاشورایی خط سوم تا 18 آذر ادامه خواهد داشت .