آیت الله شفیعی : قرآن احیاگر عصرها و قرن‌ها است

آیین پایانی نخستین جشنواره ملی فرهنگی دانشجویی عصر قرآنی شعر و ادب دانشجویان امروز (31 اردیبهشت 94) به همت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در استانداری خوزستان برگزار شد.در این مراسم آیت الله شفیعی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که قرآن مبارک بر همه موضوعات احاطه دارد و در عین حال اختصاص […]

آیین پایانی نخستین جشنواره ملی فرهنگی دانشجویی عصر قرآنی شعر و ادب دانشجویان امروز (31 اردیبهشت 94) به همت سازمان جهاد دانشگاهی خوزستان در استانداری خوزستان برگزار شد.در این مراسم آیت الله شفیعی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که قرآن مبارک بر همه موضوعات احاطه دارد و در عین حال اختصاص به یک موضوع ندارد، گفت: قرآن کریم برای انسان‌سازی آمده تا همه آنچه را که موردنیاز بشر در هر دوره و زمان است ارائه دهد.

44

آیت‌الله سید علی شفیعی در این مراسم با بیان اینکه دلیل حضور در این جلسه اهمیتی است که برای جهاددانشگاهی قائل است، اظهار کرد: اخلاق در قرآن کریم موضوعی مهم و ارزشمند است. قرآن مبارک دارای همه چیز است و در عین حال اختصاص به یک چیز ندارد و فلسفه اصلی نزول قرآن کریم اخلاق است. قرآن کریم کتاب قصه نبوده ولو اینکه قصص متعددی را دربردارد.شفیعی با اشاره به اینکه روش قرآن کریم یک معجزه است، گفت: در برخی از سوره‌ها ذکری از مسئله نام سوره نیست و این سبک و روشی است که در هیچ کتاب تألیفی یافت نمی‌شود و دلیل آن این است که قرآن کریم برای انسان‌سازی آمده تا همه آنچه را که موردنیاز بشر در هر دوره و زمان است ارائه دهد. چنان‌که اگر انسان‌سازی رخ ندهد بشر با پذیرش هر علم و تخصصی مصداق تیغ دادن به دست زنگی مست می‌شود. قرآن کریم بر آن اهتمام دارد که انسان در هر مرحله، قومیت و تخصص به معنای واقعی کلمه آدم باشد.

منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 164 سوره نسا «وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَیْکَ مِن قَبْلُ وَرُسُلًا لَّمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَیْکَ؛ و پیامبرانى [را فرستادیم] که در حقیقت [ماجراى] آنان را قبلا بر تو حکایت نمودیم و پیامبرانى [را نیز برانگیخته‏ایم] که [سرگذشت] ایشان را بر تو بازگو نکرده‏ ایم» گفت: براساس این آیه قرآن به مقدار نیاز و به کسب مقتضیات سخن می‌گوید و به همین دلیل قرآن کریم هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود. امروز این مسئله مطرح می‌شود غیرمسلمانان از قرآن بیشتر استفاده کرده‌اند که این امر مایه تأسف است. حضرت علی(ع) در وصایای خود می‌فرمایند: «الله الله بالقرآن لا یسبقکم بالعمل به غیرکم؛ توصیه می کنم شما را به قرآن، نباید در عمل به قرآن دیگران بر شما پیشی گیرند.»وی ادامه داد: امروز و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اهتمام بسیار خوبی به قرآن کریم شده است. جوانان، دانشگاهیان، محققان و پژوهشگران به قرآن روی آورده‌اند و البته این نیست که به آخر قرآن برسند چرا که قرآن از نخستین لفظ با اعجاز آغاز می‌شود و تا آخر یکسان است.

شفیعی تصریح کرد: اهداف قرآن کریم متعالی بوده و هر آنچه که به آن وارد شده با دقت بوده است و این سخن بر اساس تعصب مسلمانی و روحانیت نیست بلکه واقعیتی است که همه آن را تشخیص دادند به شرط آنکه قرآن مبارک را بررسی کنند تا به این حقیقت پی ببرند، حتی غربیان با روی آوردن به قرآن کریم از آن استفاده کردند. قداست قرآن کریم از سوی مسلمانان به دلیل انتصاب آن به خداوند است که در وصف نمی‌آید.منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه قرآن کریم فقط این کتاب نیست و لفظ آن از کلمه قرائت آمده است و باید هر روز تلاوت شود، افزود: رسم‌الخط قرآن آینه‌ای برای نمایش قرائت قرآن است و همه بهره‌مندی‌ها، تدبر در قرآن کریم است.وی تصریح کرد: علت آنکه دشمنان این چنین با قرآن مخالفت می‌کنند برخاستن همه تحولات از روی آوردن به آن است. قیام خاورمیانه که امروز به برکت انقلاب اسلامی در پاکستان، افغانستان، اردن، الجزایر، لیبی آغاز شد و امتداد می‌یابد نشأت گرفته از قرآن کریم است. بشر خاورمیانه‌ای به قرآن روی آورده و مقاصد غرب به خطر افتاده است.

شفیعی تصریح کرد: همان‌گونه که امام خمینی(ره) به این مسئله اهمیت ویژه‌ای قائل می‌شدند، هم‌اکنون مقام معظم رهبری در مواقع مختلف به ویژه ماه رمضان بر قرآن و قرائت آن تأکید می‌کنند. چراکه قرآن احیاگر عصرها و قرن‌ها است و باید از آن استفاده برده و در دنیا از آن پیروی کنیم تا در آخرت شفیع ما باشد.