توشیحی بر مقاله :دبیرستانهای روستایی و توسعه / حاج لفته منصوری

جناب عبدالخانی از مقاله دبیرستانهای روستایی و توسعه! استفاده کردم. واقعیت اینست آموزش و پرورش مشکلات زیادی دارد. موضوع مقاله شما را اگر به کل نظام آموزش و پرورش تسری بدهیم همین نتیجه گیری را خواهیم کرد. در واقع این نظام مولد و منتج توسعه نخواهد بود و البته همه اعضای متفکر و ارزشمند گروه […]

جناب عبدالخانی از مقاله دبیرستانهای روستایی و توسعه! استفاده کردم. واقعیت اینست آموزش و پرورش مشکلات زیادی دارد. موضوع مقاله شما را اگر به کل نظام آموزش و پرورش تسری بدهیم همین نتیجه گیری را خواهیم کرد. در واقع این نظام مولد و منتج توسعه نخواهد بود و البته همه اعضای متفکر و ارزشمند گروه می دانند که این وضعیت آینده کشور را به مخاطره می اندازد. من یکبار در افتتاحیه کتابخانه عمومی شاوور شوش از دیکتاتوری کتاب درسی گفتم. امروز این نظام پر حجم محفوظات اولین ضربه را به مطالعه آزاد و مفید می زند.

متاسفانه مطالعه زدایی یکی از آسیب های جدی این شیوه آموزشی است. همه عزیزان نیک میدانند که عدم مطالعه چه ضررهای جبران ناپذیری به جا می گذارد. در هر صورت این معایب در روستاها ابعاد گسترده ای پیدا می کند. امیدوارم همه ما به آینده فرزندان مان حساس بشویم و با درک درست از مشکلات و راههای یاری این آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی به معنای جامعه شناختی آن بتوانیم آینده ی امیدوار کننده ای برای فرزندانمان ایجاد بکنیم. من در این راستا پیشنهادی دارم و آن اینکه معمولا مباحث و دستور کارهای جلسات استانداری که یکی از آنها شورای آموزش و پرورش است با فاصله زیادی از واقعیتهای اجتماعی انجام میشود.

ضروری است این شورا با دعوت از منتقدان و تشکیل جلسات در فضاهایی که این مشکلات را دارند بر واقع گرایی این جلسات بیفزایند. حقیقتا مدیریت جلسات برای واقع گرایی و واقع نمایی یک ضرورت است. معمولا اثرات هاله ای نظرات شخصیتهای تاثیرگذار را کاهش دهند و از این همان گویی و کلی گویی و غیره پرهیز کنند. آموزش و پرورش فضای بزرگی از زندگی نسل امروز را گرفته است. مهندسی دوران جوانی در نسل امروز نشان می دهد که فرصت تجربه زندگی از بچه ها گرفته شده است. نسل دیروز هم درس می خواند و هم کار می کرد و تجربه می اندوخت و هنگام ازدواج به تکامل نسبی می رسید. اما بچه های ما الان لیسانس هم که بگیرند از بدیهی ترین نیازهای زندگی هم ناتوانند! کارایی و کارآمدی حلقه مفقوده این نظام تک کتابی است.