مصیبت دیگری در حوزه فرهنگ استان/کتابفروشی که مالیات ۴۶۰ میلیونی باعث حراج منزلش شد!

اشاره: در حالی که مسئولان از پایین بودن میانگین نسرانه مطالعه استان آه و ناله می کنند و هر روز در تعریف و تمجید از کتاب و کتابخوانی با سخنان زیبای خود زینت بخش تیتر رسانه ها شدند و همچنین از سویی شاهد تلاش شبانه روزی اداره کل امور کتابخانه های استان خوزستان در راستای […]

اشاره: در حالی که مسئولان از پایین بودن میانگین نسرانه مطالعه استان آه و ناله می کنند و هر روز در تعریف و تمجید از کتاب و کتابخوانی با سخنان زیبای خود زینت بخش تیتر رسانه ها شدند و همچنین از سویی شاهد تلاش شبانه روزی اداره کل امور کتابخانه های استان خوزستان در راستای افزایش سرانه فضای مطالعه و رساندن آمار کتابخانه ها به ۲۰۶ مورد ،اما در مقابل برخی سازمان ها گویی بعنوان جزیره مستقل از بدنه دولت و نظام تصمیم گیری کشور و استان عمل می کنند .برای اینگونه سازمان ها شاخص مطالعه و توسعه معنا و مفهومی ندارد بلکه بدنبال ضعیف ها می گردند تا صناری از آنها مالیات گرفته و بر آمار خود بیافزایند.سازمان های مذکور بجای تلاش برای ستاندن حقوق مردم و مالیات ۳۵ ساله از شرکت نفت ،سازمان آب و برق و مخابرات که بالغ بر تریلیون ها تومان است مسیر قفل زدن بر کتابفروشی ها و بقالی ها را در پیش گرفته اند.جا دارد جناب آقای مقتدایی استاندار خوزستان ضمن هشدار به سازمان های مذکور شاخص موفقیت آنها را گرفتن مالیات از صنایع بزرگ قرار دهد .

4812_269

محمود کلاهدوز مدیر کتابفروشی رشد اهواز:به دلیل مشکل حقوقی در قانون معافیت کتابفروشی‌ها از مالیات و تفسیر اشتباه اداره مالیات استان اهواز، نزدیک به ۴۶۰ میلیون تومان مالیات برای ما تعیین شده وسند آپارتمان مسکونی ام را به عنوان وثیقه در اختیار اداره دارایی شهرستان قرار دادم تا بدهی مالیاتی خود را تسویه کنم. مدیر انتشارات گوزن شهرستان اهواز با تاکید بر معافیت مالیاتی کتابفروشان گفت: اداره مالیات این شهرستان قرار است تا روز دوشنبه (۲۸ بهمن ماه) برای وصول بدهی مالیاتی منزل مسکونی مرا به حراج بگذارد، در حالی که طبق قانون کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف هستند اما سازمان امور مالیاتی کشور هنوز این موضوع را نمی پذیرد.
کلاهدوز با اشاره به زمان به وجود آمدن این مشکل و مشکلاتی که اداره مالیات در سال‌های گذشته برای کتابفروشی رشد ایجاد کرده است، اظهار کرد: در واقع نزدیک به ۴ سال است که مشکل مالیاتی داریم و این امر موجب شده تا ما نتوانیم کار کتابفروشی را به خوبی دنبال کنیم. در حال حاضر بخش بسیاری از زمان ما معطوف به حل و فصل این موضوع شده است.
وی افزود:‌ اداره مالیات ابتدا قصد داشت این کتابفروشی را پلمپ کند اما با رایزنی‌هایی که انجام شد مانع این کار شدیم. اداره مالیات زمانی که دید نمی‌تواند فروشگاه ما را پلمپ کند، دست روی حساب‌های بانکی ما گذاشت و به مدت ۱۵ روز برای ما مشکل ایجاد کرد و حساب ما را بلوکه کرد. این بار هم با رایزنی با امام جمعه شهر و رییس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان اهواز حساب‌ خود را مجددا باز کردیم.
مدیر انتشارات «گوزن» ادامه داد: چندی پیش آقای جنتی نامه‌ای برای ما نوشت و در آن اعلام کرد که کتابفروشی ما مشمول قانون مالیات نمی‌شود و خواستار فرصت شش ماهه برای تغییر در قانون مالیاتی کتابفروشان و رفع این مشکل شد. همچنین آقای جنتی نامه‌ای به رییس جمهوری نوشتند و از ایشان هم برای رفع این مشکل استمداد طلبیدند. فرصت شش ماهه هنوز به پایان نرسیده است اما اداره دارایی زیر بار دستور که رییس جمهوری صادر کرده است، نمی‌رود.
وی افزود: آقای نهاوندیان به دستور رییس جمهوری، از وزیر دارایی خواستند تا شش ماه پرونده‌های فرهنگی را که به مرز اجرایی شدن رسیده‌اند به تاخیر بیاندازد تا این مشکل مرتفع شود. به رغم تمام این اقدامات اما هنوز مشکل ما پا برجاست. کلاهدوز اظهار کرد: بر اساس این نامه قرار بود معافیت مالیاتی کتابفروشی رشد بر اساس بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات ها رعایت و سازمان دارایی کشور این معافیت را بپذیرد اما سازمان امور مالیاتی بدون این که بر روی این نامه اقدام کند؛ فقط به ارسال نامه به اداره دارایی این شهرستان پرداخته که این کار فقط ارجاع اطلاعیه محسوب می شود زیرا بر روی نامه دستوری داده نشده است. مدیرکتابفروشی رشد با بیان این که این کتابفرشی یکی از بهترین و بزرگترین مراکز فروش کتاب در شهرستان اهواز است، عنوان کرد: نزدیک به ۹۰ نفر در این فروشگاه کتاب فعالیت می‌کنند که این یک رقم بی سابقه در اهواز و حتی در ایران محسوب می‌شود. ما در کنار فروش کتاب انتشارات «گوزن» را هم راه انداخته‌ایم و به کار نشر کتاب نیز مشغولیم. ما یکی از بزرگترین کتابفروشی‌های کشور هستیم که در بخش خصوصی فعالیت می‌کنیم. ما به هیچ جایی وابسته نیستیم و نه از دولت و نه از شهرداری بودجه‌ای دریافت نمی‌کنیم. سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار عنوان کتاب در گردش در فروشگاه ما وجود دارد و چنین چیزی در ایران نظیر ندارد.
کلاهدوز با اشاره به روند ناگهانی افزایش مالیاتی این کتابفروشی گفت: مالیات ما در سال ۱۳۸۴ نزدیک به سه و نیم میلیون بوده است. اما در سال ۱۳۸۷ میزان مالیاتی که از سوی اداره مالیات برای ما مشخص شد، ۱۵۰ میلیون تومان بود. ما نسبت به این وضع اعتراض کردیم اما در سال ۱۳۸۸ بار دیگر ۱۵۰ میلیون تومان به مبلغ بدهی ما به اداره مالیات افزوده شد و این رقم به ۳۰۰ میلیون رسید. در سال‌های گذشته نیز این به دلیل تاخیر در پرداخت مالیات جریمه‌هایی بر روی این مبلغ افزوده شد. هم اکنون نیز نزدیک به ۴۶۰ میلیون تومان مالیات برای ما تعیین شده و در صورت عدم پرداخت خانه مسکونی ما به فروش می‌رسد.
وی درباره شکایت به دادگاه برای تغییر در این وضع گفت: ما برای این مالیات تعیین شده، به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم اما هنوز جوابی از سوی آن‌ها صادر نشده است. تنها خواسته ما هم این است که با توجه به دستور رییس جمهوری این موضوع به تاخیر بیفتد تا با تغییر قوانین بتوانیم این مشکل را حل کنیم. وی با تاکید بر لزوم اجرای قانون معافیت مالیاتی کتابفروشان گفت: در سال ۱۳۸۰ بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی مصوب شد که کلیه فعالیت های فرهنگی و انتشاراتی از پرداخت مالیات معاف هستند. این قانون از طریق رییس جمهوری و مجلس ابلاغ شد و این قانون اکنون پابرجاست اما سازمان مالیاتی کل کشور به شکل غیر قانونی این مالیات را از کتابفروشان و ناشران دریافت می کند.

کلاهدوز عنوان کرد: اداره مالیات شهرستان اهواز در حالی مالیات ما را از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ به ۴۶۰ میلیون افزایش دادند که این رقم به معنی افزایش هزار درصدی میزان مالیات ماست در حالی که  صنفی مانند کتابفروشی  از پرداخت آن معاف هستند.
مدیر کتابفروشی رشد گفت: اداره دارایی این شهرستان ازماده قانونی  ۱۸۱ استفاده کرده و بدون هماهنگی وارد کتابفروشی شدند و از طریق دفاتر حسابرسی و کامپیوتر میزان خرید و فروش کتاب را بیرون کشیدند در حالی که این ماده قانونی برای مکان هایی استفاده می شود که ملزم به نگهداری دفاتر قانونی و تراز نامه ها هستند اما کتابفروشی ها و انتشارات از این قاعده مستثنی هستند. وی گفت: همه اصناف سالیانه ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش مالیات دارند اما کتابفروشان و ناشران نه تنها شامل این افزایش مالیات ها نیستند بلکه از پرداخت اصل آن هم معاف هستند.

کلاهدوز با اشاره به مشکل حقوقی قانون معافیت کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات، عنوان کرد: بر اساس بند «ل» قانون مالیاتی کتابفروشی‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند اما متاسفانه قانون مالیاتی موجود دارای نقایصی است و بر اساس آن‌ها اداره مالیاتی می‌تواند این موضوع را به نفع خود تفسیر کند.

وی افزود: از سوی دیگر چگونه ممکن است مالیات یک فروشگاه یا مکانی در عرض یک سال افزایش دو هزار برابری داشته باشد. این وضعیت ما را دچار سردرگمی کرده است زیرا باید توجیه کافی برای این افزایش مالیات وجود داشته باشد. اداره مالیات به زبان ساده می‌توانست به ما بگوید که فروشگاه خود را تعطیل کنید تا اینکه چنین مالیات سنگینی برای ما تعیین کند.

کلاهدوز درباره رسانه‌ای شدن این مساله گفت: متاسفانه به رغم نامه‌هایی که از آقای جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استاندار نوشت و نامه‌ای که آقای صالحی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رییس اداره مالیاتی استان خوزستان مبنی بر تعویق ۶ ماهه این قانون ارسال کرد، هنوز اقدامی انجام نشده است. از آنجا که این نامه‌ها تا به امروز نتوانسته است کاری کند، مصصم شدم تا این موضوع رسانه‌ای شود.