روستای ابوالفضل (ع) اهواز و مأموریت بنیاد مستضعفان

مسعود عالمی نیسی :در بند ۳، ماده ۲ اساسنامه بنیاد مستضعفان، موضوع و هدف مؤسسه بدین شکل ذکر شده است:«به مصرف رساندن همه درآمدهای بنیاد در راه بهبود وضع زندگی و مخصوصاً مسکن مستضعفان با رعایت اولویت ‌هایی که در آیین‌نامه ‌مخصوص معین می‌شود.»این موضوع در صدر اساسنامه به عنوان مأموریت اصلی و دلیل تأسیس […]

مسعود عالمی نیسی :در بند ۳، ماده ۲ اساسنامه بنیاد مستضعفان، موضوع و هدف مؤسسه بدین شکل ذکر شده است:«به مصرف رساندن همه درآمدهای بنیاد در راه بهبود وضع زندگی و مخصوصاً مسکن مستضعفان با رعایت اولویت ‌هایی که در آیین‌نامه ‌مخصوص معین می‌شود.»این موضوع در صدر اساسنامه به عنوان مأموریت اصلی و دلیل تأسیس بنیاد نیز ذکر شده است. بنابراین یکی از اهداف اصلی بنیاد مستضعفان بهبود مسکن مستضعفان است.آیا اهالی ساکن روستای ابوالفضل(ع) مستضعف هستند یا خیر؟

اهالی ساکن روستای ابوالفضل(ع) به شهادت حجت‌الاسلام سیدیوسف موسوی، امام جماعت روستا و به شهادت شاهدان وضعیت زندگی آنها، مصداق بارز مستضعف هستند. اگر مسؤولان بنیاد مستضعفان در استضعاف این اهالی تردید دارند، با توجه به اینکه بنا به نقل رسانه ها، فهرست اسامی کلیه اهالی در دست بنیاد می باشد، راههای مختلفی برای برطرف کردن این تردید پیشنهاد می شود:

۱٫ بررسی کلیه حسابهای بانکی و دارایی های اهالی ساکن روستا

۲٫ آزمون وسع از کلیه خانواده های ساکن روستا توسط وزارت رفاه

۳٫ بررسی وضعیت زندگی توسط کمیته امداد امام خمینی(ره)

۴٫ استشهاد محلی از کلیه معتمدین مورد وثوق بنیاد

اگر در بین اهالی ساکن روستا افراد متمول زمین خوار بودند، آنگاه بنیاد زمینش را بگیرد. اما اگر اثبات شد که جزء مستضعفان است، پیشنهاد می شود که بنیاد طبق اساسنامه خود این زمین ها را به این مستضعفان هبه نموده یا اجاره ۹۹ ساله بدهد.

ضمن آنکه انتقال جمعیت یک روستا به نقطه دیگر، بدون انجام مطالعات جامعه شناختی، همواره با آسیب های اجتماعی همراه بوده است. زیرا بافت اجتماعی و اقتصادی شکل گرفته طی چند دهه، از هم گسیخته شده و موجب از بین رفتن اقتصاد و معیشت و روابط اجتماعی و مانند آن می شود. اهالی روستا کشاورز هستند و خانه ها در نزدیکی مزرعه است. خوزستان در موضوع کشت و صنعت نیشکر شاهد از بین رفتن روستاهای متعدد بود که اهواز و سایر شهرها را دچار آسیب های اجتماعی کرد. لذا انتقال اهالی به شهرک رامین، ممکن است با آثار سوء اجتماعی و اقتصادی برای اهالی و سایر شهروندان همراه باشد.

***عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)