تلاوتی خلاف آمد عادت …

در خبرها خواندم که به دنبال پخش یکی از تلاوت های استاد قاسم مقدمی، قاری برجسته بین المللی قرآن کریم – زاده و بزرگ شده منطقه محروم کوت عبدالله – مقام معظم رهبری این تلاوت را شنیده و به شدت این سبک تلاوت را تحسین نموده اند.سید علی مقدم، معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم […]

در خبرها خواندم که به دنبال پخش یکی از تلاوت های استاد قاسم مقدمی، قاری برجسته بین المللی قرآن کریم – زاده و بزرگ شده منطقه محروم کوت عبدالله – مقام معظم رهبری این تلاوت را شنیده و به شدت این سبک تلاوت را تحسین نموده اند.سید علی مقدم، معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری طی تماسی با استاد قاسم مقدمی به ایشان می گوید: حضرت آقا چند روز پیش تلاوتی از شما از طریق رادیو قرآن شنیدند و درخواست کردند که با شما تماس بگیریم. فرمودند: «سلام برسانید و بگویید این خواندن را با این کیفیت و اصالت ادامه دهند.»رهبر معظم انقلاب این تلاوت را پسنده و ظاهراً فرموده بودند اگر صحبت‌های مجری و تشویق حاضران نبود،‌ تصور می‌کردند یکی از قاریان مصری در حال تلاوت است.ذکر چند نکته در این باب ضروری است:

۱٫ دقت نظر مقام معظم رهبری و استماع کامل تلاوت با وجود مشغله فراوان کاری و تحلیل زیبای ایشان از این تلاوت نشان از اوج اهتمام معظم له به جامعه قرآنی و ارج نهادن ویژه حضرت ایشان به تلاوتهای تعبیری و تفسیری است و تاکید معظم له مبنی بر ادامه چنین سبکی _ که تقریبا خلاف مسیر تلاوتهای قاریان کشور است _ نشان از ارجحیت تلاوت تفسیری و تعبیری بر تلاوت های پر سر وصداست.

۲٫ تلاوت تفسیری و تعبیری گمشده جامعه قرآنی است. استخدام صوت و لحن در خدمت تفسیر و مفاهیم کلام الهی، گمشده جامعه قرآنی است که قاسم مقدمی با درک درست این نکته، چنان تلاوتی ارائه نمودند که تحسین و تاکید بزرگ پرچمدار قرآن در عصر اخیر را در پی داشتند.

۳٫ گوش مردم خوزستان با سبک تلاوت قاسم مقدمی غریبه نیست. سبک تلاوت ایشان عبارت است استخدام مقامات و الحان خاص مردم جنوب و به ویژه خطه خوزستان در ارائه تلاوتی معنا محور است. مردم ما به خوبی مشابه چنین الحانی را در ماه محرم و عرض ادب ذاکران خوزستانی به ساحت مقدس سیدالشهداء علیه السلام را شنیده اند. اما نکته تامل برانگیز اینکه استاد مقدمی با بومی سازی این الحان و حذف مقامات نامناسب و استفاده بهینه از مقامات فاخر، سبک جدیدی از تلاوت که حاصل ” تلفیق تفسیر و احساس عمیق” است را به جامعه قرآنی کشور و جهان اسلام ارائه نموده است.

۴٫ گله چندین ساله خود را بار دیگر مطرح می کنم. خوزستان تنها استانی است که صداوسیمای آن حاضر نیست تلاوت اذان گاهی خود را با صدای قاریان خوزستانی پخش کند. دلیلش را هم تا حالا متوجه نشدیم. گویی با معادله ای ۲۰ مجهولی مواجه هستیم.

۵٫ و نکته آخر اینکه، خوزستان، هزاران قاسم مقدمی ناشناس و مهجور دارد که جامعه قرآنی باید آنها را کشف کند. اما چه کنیم که جامعه قرآنی ما ساز دیگری می نوازد و طریقی به سوی ترکستان در پیش گرفته است.و خلاصه اینکه به قول حضرت لسان الغیب:

در خلاف آمد عادت بطلب کام که من   کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم

جلیل بیت مشعل

۱۵ آبان ۱۳۹۸