دو میلیون و ۳۲۵ هزار زائر اربعین در سامانه سماح ثبت نام کردند

رئیس ستاد مرکزی اربعین از ثبت نام دو میلیون و ۳۲۵ هزار زائر اربعین در سامانه سماح خبر داد و گفت: هر چهار مرز به عراق باز است و مرز خسروی هم فعالیت خود را از صبح امروز آغاز کرده است.«حسین ذوالفقاری» روز دوشنبه در نشست خبری پیش از ظهر خود با اصحاب رسانه با […]

رئیس ستاد مرکزی اربعین از ثبت نام دو میلیون و ۳۲۵ هزار زائر اربعین در سامانه سماح خبر داد و گفت: هر چهار مرز به عراق باز است و مرز خسروی هم فعالیت خود را از صبح امروز آغاز کرده است.«حسین ذوالفقاری» روز دوشنبه در نشست خبری پیش از ظهر خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه براساس آمار یک ساعت قبل، بیش از دو میلیون و ۳۲۵ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند، اظهار داشت: تا شب گذشته بیش یک میلیون و ۱۵۰ هزار گذرنامه صادر شده است که نسبت به سال گذشته ۹۷ درصد افزایش داشته است. ۴۰۰ هزار برگه تردد هم برای کسانی که امکان صدور روادید برای آنها فراهم نشده، صادر شده است.معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور وزیر کشور با بیان اینکه بیش از سه هزار کامیون از مرزها خارج شده‌اند و سه هزار کامیون دیگر هم بار و وسیله به عراق خواهند برد، تصریح کرد: از اول تا هفتم صفر تاکنون ۴۷۹ هزار زائر از مرزها خارج شده‌اند که این آمار نسبت به سال گذشته ۳۳۹ درصد رشد داشته است.وی با بیان اینکه بیشترین زائران از مرز مهران خارج شده‌اند،اظهارداشت: بی‌تردید امسال تعداد زائران به دلیل لغو روادید افزایش می‌یابد بنابراین اگر زوار با ما همکاری نکنند ارائه خدمات در مقاطعی با خلل مواجه شود.

ذوالفقاری درباره جابجایی زوار در داخل کشور و خاک عراق هم گفت: از ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس در کشور ۷۵ درصد اتوبوس‌ها یعنی ۹ هزار دستگاه به مراسم اربعین اختصاص اختصاص داده می‌شود. ۲۵۰۰ اتوبوس شهرداری هم برای حمل و نقل زائران در نظر گرفته‌ایم. با این وجود، اگر با ورود یا خروج دفعی زوار مواجه شویم، در ساعاتی حمل و نقل دچار خلل می‌شود.رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: کسانی که قادر هستند، با خودروی شخصی به مرزها بروند زیرا ظرفیت پارکینگ‌ها را افزایش داده‌ایم. کاپوتاژ اتوبوس به داخل عراق را کم کرده‌ و به افرادی خاص اختصاص داده‌ایم مثل افرادی که توانایی جسمی کافی ندارند.به گفته ذوالفقاری، کاپوتاژ خودروهای شخصی تا پایان مهرماه به عراق ممنوع شد زیرا هم پارکینگ، جایگاه سوخت، جاده و امکانات زیرساختی در عراق کم است و سوخت هم در عراق گران است. این تصمیم به نفع خود زائران است. کاپوتاژ به حمل و نقل زائران کمک می‌کرد اما دولت عراق با کاپوتاژ بنا به شرایط داخلی خود مخالفت کرد.

تعرفه پارکینگ‌های ستاد اربعین ۵ هزار تومان است

رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره تعرفه پارکینگ‌های ستاد اربعین ابراز داشت: مبلغ تعرفه همان تعرفه سال قبل یعنی پنج هزار تومان برای هر خودرو در پارکینگ‌های ستاد اربعین است. اگر نرخ تعرفه پارکینگ‌ها گران‌تر بود، مردم به فرمانداری و تعزیرات اعلام کنند. البته پارکینگ‌های شخصی ممکن است قیمتش متفاوت باشد.ذوالفقاری درباره وضعیت امنیتی عراق بیان کرد: ما درباره امنیت عراق سه مرجع داریم که شامل دولت عراق، ستاد اربعین عراق با مسئولیت سفیر ایران در بغداد،‌و ستاد کل نیروهای مسلح است هر سه مرجع ابراز نگرانی از امنیت زوار را اعلام نکردند. البته ما در این زمینه تاکیداتی داشتیم.

امروز ۴۵ هزار زائر از مرز مهران خارج شدند

وی با بیان اینکه تعداد زوار در حال افزایش است،گفت: از صبح تا یک ساعت قبل ۴۵ هزار زوار ایرانی از مرز مهران خارج شده‌اند. در برخی شهرها مانند نجف زوار برای ورود مشکل داشتند که کمیته امنیتی تشکیل شد که مساله حل شد. با این وجود، اگر مراجع سه گانه ما مساله و نگرانی را اعلام کردند ما موضوع را اعلام می‌کنیم.رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره مشکلات ایجاد شده برای زوار ایرانی یادآور شد: در مقطعی مشکلاتی برای زوار ایجاد شد که از طرف تروریست‌ها نبود. چند تصادف داشتیم که چند نفر کشته و حدود ۳۰ نفر زخمی شدند. بیمه و دیه این افراد پرداخت شده است. تا این لحظه، از سوی تروریست‌ها و افراد معترض برای زوار مشکل خاصی ایجاد نشده است.معاون وزیر کشور درباره مشکلات ایجاد شده برای دریافت ارز اربعین عنوان کرد: ما این مساله را پیگیری کردیم اما بانک مرکزی اعلام کرد محدودیت قانونی را برای دادن نرخ کمتر از قیمت بازار آزاد دارند. نرخ اعلام شده نیز براساس نرخ آزاد است.ذوالفقاری درباره تاخیر به وجود آمده برای بازگشایی مرز خسروی گفت: مرز خسروی مشکلی نداشت. آنچه موجب توقف فعالیت این مرز شد، از طرف بغداد و برای کنترل‌های امنیتی بود که امکان تردد را غیرممکن ساخت. در پی رایزنی‌ها طرف عراقی گفت روز جمعه مرز خسروی را باز می‌کنیم اما طرف عراقی برای تردد مسیر دیگری را اعلام کرد.

مرز خسروی از ساعت هفت صبح تا پنج عصر فعال است/ توافق برای تقویت اینترنت در مسیر نجف-کربلا

وی اضافه کرد: اینکه بازگشایی مرز خسروی طول کشید به خاطر امکان چک و بررسی آن مسیر از سوی نیروهای امنیتی بود. تاکنون ۱۵ هزار نفر از صبح از این مرز عبور کرده‌اند. قرار شده این مرز از هفت صبح تا پنج عصر فعالیت داشته باشد.رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره مشکل به وجود آمده برای اینترنت نجف تا کربلا اظهار داشت: توافقی میان ایران و عراق انجام شده تا اینترنت را به ویژه در مسیر نجف – کربلا تقویت شود.

ذوالفقاری درباره مشکلات مربوط به برگشت زوار تصریح کرد: موکب‌داران عراقی از ظهر اربعین موکب‌هایشان را جمع می‌کنند. ما از موکب‌داران ایرانی خواسته‌ایم دو، سه روز بعد هم خدمات‌دهی داشته باشند. مشکل برای برگشت آن است که زوار دفعی به ایران برمی‌گردند. در چنین شرایطی جاده‌ها کشش ندارد و ترافیک ایجاد می‌شود. تاکید ما این است که سفر زوار همراه با برنامه‌ریزی و با در نظر گرفتن شرایط داخلی عراق باشد.وی درباره نظارت بر هزینه‌های حمل و نقل در عراق خاطرنشان کرد: گزارش‌هایی در این باره اعلام شده است. به ستاد اربعین عراق هم اعلام کرده‌ایم از تمامی ظرفیت‌های لازم برای کنترل و نظارت استفاده کنند. البته آنجا کشور دیگری است و امکان دخالت ما وجود ندارد ولی ما درخواست کردیم طرف عراقی نظارت بیشتری داشته باشد.رئیس ستاد مرکزی اربعین درباره خدمات بهداشتی و درمانی ابراز داشت: توافقی میان وزارتخانه‌های بهداشت دو کشور انجام شده است. وزارت بهداشت مسئولیت نظارت بر شرایط بهداشتی در عراق و مسائلی نظیر تغدیه را هم برعهده دارد. چنانچه در مرزها افراد علایم بیماری داشته باشند وزارت بهداشت تدابیر لازم را برای بررسی و کنترل افراد اتخاذ کرده است.

مشمولان و سربازان مشکلی برای حضور در مراسم اربعین ندارند

ذوالفقاری درباره امکان تردد مشمولان و سربازان هم گفت: این افراد مشکلی برای رفتن و شرکت در مراسم اربعین ندارند.در پایان این نشست از سامانه تردد زائرین اربعین حسینی با حضور حسین ذوالفقاری، معاون وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی اربعین رونمایی شد.با رونمایی از این سامانه، زوار اربعین از امکان مدیریت برگشت به کشور و بهره‌مندی و همراهی با کاروان‌ها برخوردار شوند.