رمضان؛ زمان قدسی و نشانه هایش! - پایگاه خبری تحلیلی عصر ماه اهواز

  مشاهده مطلب

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸      ۰             101921      عناوین اصلی, فرهنگی و هنری, مقالات   Print This Post Print This Post

قاسم منصور آل کثیر :در طول سال، زمان‌هایی در برخی ماه‌ها به عنوان زمان قدسی معرفی می شوند. در جوامع مختلف زمان قدسی متفاوت است. در میان جامعه ما، ماه‌های محرم، سفر، و... حتی برخی اعیاد ملی و مذهبی به عنوان زمان‌های قدسی ما به حساب می آیند. هر زمان قدسی نیز نشانه‌هایی برای خود دارد. برای نمونه "علم"، "شله زرد" یا سبک های متنوع "سینه زنی" از نشانه های زمان قدسی محرم هستند.

ماه مبارک رمضان نیز ازجمله زمان های قدسی مهم جهان اسلام است و یکی از نشانه های آن "فانوس رمضانی" است.همانطور که می‌دانیم تا پیش از نشانه‌های نوظهور در حوزه روشنایی همچون لامپ‌ها و چلچراغ‌ها، فانوس در همه منازل حضوری پررنگ داشت و پیشینیان ما حافظه جمعی مشترکی با آن دارند البته بازار این فانوس‏‌ها در ماه رمضان داغ است و مردم از آنها برای تزئین خانه‏‌ها و کوچه‏‌ها بهره می‏‌گیرند.همچنین هر دین و مذهبی برای بقا و استمرار نیاز به قالب بیرونی متناسب با ابعاد درونی خود دارد و هنر مرتبط با آن دین موظف به خلق این ساختار است که در مباحث معماری و شهرسازی شامل خلق فضاهای شهری و عناصر معماری است که در آن قرار می‌گیرند.در حالی‌که می‌توان از «فانوس رمضان» به عنوان یک نشانه فرهنگی و نماد برجسته‌ای و چشم‌نواز در تعریف «شخصیت شهر» در ماه مبارک رمضان بهره برد، اما جای این حضور، در جای جای معماری شهری استان به وضوح نمایان بود.

مسلمانان سرزمین‌های مختلف از دیرباز تاکنون،‌ سنت‌‌های گوناگونی داشته‌اند که بازتاب فرهنگ و آیین آنان در سده‌های مختلف بوده است، رمضان یکی از برجسته‌‌ترین ماه‌ها در میان همه مسلمانان است که به واسطه ویژگى‌هاى مهمى که دارد، ریشه برکات بسیار بزرگی برای جوامع اسلامی و پایه نعمت‌هاى بى‌شمار برای ما بوده و هست.در این میان هنر و معماری اسلامی دارای گنجینه عظیمی از معانی عمیق عرفانی و حکمت الهی است، که می‌توان از آن به‌عنوان المان و نشانه شهری برای استحکام و هویت بخشی بهتر به شهرهای کشورمان الهام گرفت.

لازم است کاری کرد که فضای شهری در ماه خاص همچون رمضان تفاوت چشمگیری در بخش سیمای شهر داشته باشند، این تفاوت‌ها به‌ویژه با استفاده از المان و نمادهایی همچون فانوس از نظر زیباشناسی برای مخاطبان جذاب خواهد بود.بسیاری از ما شهرهایمان را از خلال حس‌های درونی و ذهنی می‌بینیم و حس می‌کنیم و در این تجربه آنچه باید زیبایی تعریف شود احساس «مطبوع خوش و آسایش» است که بخش مهمی از آن حاصل تجربه جاذبه‌های نگرش در شهر و سیمای شهر است.به همین منظور در نظر گرفتیم، نماد فانوس رمضان را در قالب جشنواره ساخت فانوس برای رده سنی کودک و نوجوان برپا کنیم. با این روش، کودکان به طورنسبی با نشانه شناسی و نمادهای مذهبی خودشان آشنا می شوند. یادمان نرود در جشنواره ساخت فانوس رمضان رقابتی وجود نداشت و همه برنده بودند. /خبرگزاری مهر

 

 دیدگاههای کاربران

  1-  دیدگاهها پس از تایید مدیر سایت نمایش داده می شوند.
  2-  از ارسال دیدگاههای تکراری و حاوی توهین به حزب یا گروه خاصی پرهیز گردد.

دیدگاه های بسته