توسعه پارک های علم و فناوری،بستر شکوفایی استعدادها !

برنامه تلویزیونی عصر جدید نوعی “الگوبرداری” از برنامه های شبکه های خارجی است که با استقبال کم نظیری از سوی بینندگان مواجه شده است. همان بینندگانی که اصلای روی خوشی به برنامه های صدا وسیما نشان نمی دهند.اگر نسخه اصلی این برنامه “آمریکاز گات تلنت ” از سوی شبکه های غربی ساخته و پخش می […]

برنامه تلویزیونی عصر جدید نوعی “الگوبرداری” از برنامه های شبکه های خارجی است که با استقبال کم نظیری از سوی بینندگان مواجه شده است. همان بینندگانی که اصلای روی خوشی به برنامه های صدا وسیما نشان نمی دهند.اگر نسخه اصلی این برنامه “آمریکاز گات تلنت ” از سوی شبکه های غربی ساخته و پخش می شود در واقع تولید کنندگان آن برنامه، جرقه تولید برنامه خود را نوعی الگوبرداری از مراجع مهم واتفاقات علمی که در کشورهایشان رخ می دهد می دانند. آنجا که به استعدادها اهمیت می دهند و بارها شنیده ایم که نخبگان بیکار در مملکت ما در آن سرزمینها از مخترعان و دانشمندان سطح اول  و دوم دنیا شده اند.

این الگوبرداری هر چند حتی در رفتار،گفتار و ژست های داوران و مجریان ،و حرکت دوربین ها آن قدر غلیظ بود که صدای منتقدان را در آورده بود امانه تنها منتقدان که حتی خود عوامل و سازندگان باور نمی کردند خروجی آن برنامه،این همه با استقبال عمومی مواجه شود.اما به دور از نگاه انتقادی،برنامه عصر جدید ،درس های جدید و پندآموزی به ما می دهد:

۱- در جای جای مملکت عزیزمان، استعدادهای زیادی نهفته است که به هیچ وجه توسط مسئولان جدی گرفته نمی شوند. اصلا در تعریف وظایف و اختیارات اصلی آنها، توجه جدی به این مقوله نشده است.

۲- سیستم های آموزش و پروش و آموزش عالی با سبک و سیاق فعلی چندان موثر نیستند و یا لااقل نباید به آنها امیدوار بود.

۳- هر حرکت علمی که در کشور شروع می شود باید با بینش عمیق و استراتژی تعریف شده دنبال شود. حجم تولید دانش و ثروت  از محصولات “طرح کاد” ، “آموزش گاه های فنی حرفه ای ”  و “معاونت های پژوهش و توسعه” چقدر بوده است؟این طرح ها و موسسات،در تولید و  انتقال فناوری چه میزان نقش آفرینی کردند؟در حوزه اشتغال زایی و رفع مشکلات فنی در استان ما چه جایگاهی دارند؟

۴- تلاش و کوشش فردی،شکست ناپذیری، تعریف اهداف پویا و امید ،مولفه هایی هستند که بر بستری از فرصت قابل رشد و شکوفایی هستند. استعدادها هر چه هم تلاش کنند باید نوری بر آنها تابانده شود تا در ظلمات بی توجهی و تاریکی های غفلت برنامه ریزان کلان،دیده شوند. استعدادها زمانی شکوفا می‌شوند که عرصه ای برای نمایش و محیطی برای مهارت افزایی داشته باشند

۵- زیست بوم استان خوزستان سرشار از پتانسیل های ناب جهت ایجاد اقتصادی مبتنی بر خلاقیت است.در شرایط کنونی و قبل از تغییرات اساسی در سیستم های آموزشی، بهترین برنامه، راه اندازی و توسعه پارک های علم و فناوری است. مسئولان استانی با توجه به ویژگی های بومی هر منطقه یا شهرستان،یک پارک ویژه علم و فناوری ایجاد کنند و با حمایت از استعدادهای هر منطقه، گامهای محکمی به سمت تولید ثروت و دانش بردارند. پیشنهاد می شود در مناطق زیر در استان خوزستان ،پارک های علم و فناوری با اهداف تعریف شده تاسیس شود یا همان پارک های نیم بند توسعه داده شود:

– ایجاد پارک علم و فناوری با محوریت فعالیت های پتروشیمی جهت تکمیل چرخه ارزش افزایی و جلوگیری از خام فروشی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی.با توجه به نیروی متخصص کافی موجود در منطقه و وجود دانشگاههای معتبر در منطقه از جمله دانشگاه امیرکبیر.مسئولان باید از فرصت بوجود آمده -خصوصا اینکه نفر اول از این منطقه بوده است- نهایت استفاده را بکنند و یکی از بزرگترین پارکهای علم و فناوری را ایجاد نمایند.در این پارک علاوه بر حوزه تخصصی پتروشیمی ،سایر ظرفیت های موجود ،مغفول نماند.

– ایجاد (توسعه)پارک علم و فناوری در منطقه آزاد اروند، مبتنی بر توریست و خدمات درمانی در منطقه آزاد اروند که می‌تواند راهگشای ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه استان باشد.

– ایجاد پارک علم و فناوری در منطقه خرمشهر مبتنی بر علوم و فنون دریایی،شیلات و …

-توسعه پارک علم و فناوری در دزفول مبتنی بر کشاورزی

-توسعه و ایجاد  پارک های علم و فناوری در اهواز با حمایت شرکت های بزرگ نفت،فولاد ،ملی حفاری و ….

-ایجاد پارک علم و فناوری در مناطق کشت و صنعت نیشکر

– ایجاد پارک های علم و فناوری مبتنی بر کشاورزی در شهرستانهای رامهرمز،بهبهان،شادگان ،حمیدیه و ….

– و ایجاد پارک های علم و فن آوری تخصصی در سایر شهرهای استان با توجه به خصوصیات بومی منطقه.

به امید روزی که بتوانیم با تکیه بر ظرفیت ها و استعدادهای موجود، به سمت قله های ترقی ،گام برداریم و توسعه پایدار ، ثمره اعتماد و پشتیبانی از نیروهای داخل باشد.

شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه شهرستان بندر ماهشهر