انبوه لیاقتها در پستوی بی لیاقتی !

اهمیت در اختیار گرفتن پُست مدیریت شهرداری کلانشهری همچون اهواز که از مشکلات زیر ساختی متعدد رنج می برد از جوانب مختلف حایز اهمیت است که شاید بتوان گفت اثر و نتیجه ی انتخاب درست و صحیح یک مدیر اجرایی توانمند و همه جانبه نگر، کمتر از اهمیت انتخاب مجموعه ی شورای شهر نباشد. از […]

اهمیت در اختیار گرفتن پُست مدیریت شهرداری کلانشهری همچون اهواز که از مشکلات زیر ساختی متعدد رنج می برد از جوانب مختلف حایز اهمیت است که شاید بتوان گفت اثر و نتیجه ی انتخاب درست و صحیح یک مدیر اجرایی توانمند و همه جانبه نگر، کمتر از اهمیت انتخاب مجموعه ی شورای شهر نباشد. از طرفی مهمترین و حیاتی ترین کارکرد شورا انتخاب شخصی لایق در این پُست و حمایت مستمر از ایشان در فرض دقت ایشان در انجام وظایف و تکالیف قانونی است.

هر چند که تحقق این آرزو، با وجود سهم خواهیهای نهادینه شده و طناب کشیهای رایج، منطقی به نظر نمی رسد اما صاحب این قلم بر روی تعدادی از اعضای شورا که نام‌آنها را بخش ” اهواز دوست ” شورا نامیده ام و به اعتقاد خودم به جزء جزء اهواز تعلق خاطر دارند و برای بهتر شدن وضعیت شهرشان تلاش می کنند، می توان بر روی این جماعت ” اهواز دوست ” حساب باز کرد. این بخش از اعضای شورا که طی یک سال گذشته فعالیت خوبی داشته و کارنامه ی خدمتی مناسبی از خود بر جای گذاشته اند، باید توجه کنند که احتمال وجود قولها و قرارها و معادلات انتفاعی متعدد پشت سر برخی گزینه های مطرح جهت در اختیار گرفتن سکان هدایت شهر وجود دارد بنابر این دوستان ” اهواز دوست ما ” باید بسیار بسیار هوشیار باشند و رای سرنوشت ساز خود را که ممکن است شهر را به سمت تزلزل بیشتر به پیش ببرد، را به راحتی تحت اختیار باندهای چپاول و سیطره قرار ندهند. متاسفانه نام گزینه های امتحان پس داده یا بسیار بسیار ضعیف که عملکرد سابقشان مالامال از سوء مدیریت بود، طبق معمول و به یُمن استقرار بر ریل بده بستانهای ارتقاء ساز، بعنوان گزینه های مورد حمایت برخی شورائیها مطرح است اما از مدیران پر توان، خوش سابقه و متخصص درون شهرداری که تنها مانعشان نبود بازوهای ارتقاء دهنده و نگه دارنده است، خبری نیست.

انتخابات شورای شهر اهواز فرصتی بود تا مردم با افکار مهندس محمد لفیتی معاون فنی سابق منطقه ی ۸ و مدیر آسفالت اهواز آشنا سوند. ایشان تنها کاندیدایی بود که حاصل مطالعات میدانی خود در رابطه با شهر اهواز را در قالب ۸۵ مقاله که هر کدام متضمن یکی از مشکلات شهر و ارایه ی راه حل برای آن است را تهیه و به مردم تقدیم نمود. بر اساس شناخت مستقیم عرض می کنم که برخورداری از برنامه عمرانی با اشراف علمی و عملی ایشان بر امور شهرداری اهواز، می تواند ایشان را به گزینه ای مطرح برای بدست گرفتن پُست شهرداری اهواز تبدیل کند. مشکل این نیروی خبیر و خبره که امثالش در شهرداری زیاد هستند این است که او با روش تقسیم قبل از موعد منافع شهر نه تنها آشنا نیست بلکه سیره اخلاقی ایشان این اجازه را به او نمی دهد. او نمی تواند در ازای قول شهردار شدن، چک سفید واگذاری امتیازات شهرداری را پیشاپیش به دلالان و واسطه های موسوم به لابی بدهد اما بسیاری دیگر می توانند چنین باشند لذا مطرح می شوند و بعید نیست که شهردار هم بشوند. چرا نام ایشان و امثال ایشان حداقل از سوی بخش ” اهواز دوست ” شورا بعنوان گزینه هایی قابل قبول جهت اداره و مدیریت شهر اهواز مطرح نمی شوند.

آیا عجیب است که شورا قید چهره های تکراری و کاملاً حساب پس داده و ضعیف را بزند و به سراغ فرزندان صادق و متعهد درون شهرداری برود و شهر را از حرکت بر روی ریل انحرافی برهاند. در این میان انتخاب سرپرست برای اداره موقت امور شهرداری، هر چند که عمر فعالیت و صلاحیتهای آن محدود است اما حایز اهمیت است و تجربه ثابت کرده است که یک روز نیز زمان زیادی برای ازدیاد مشکلات شهر می تواند باشد بنابر این ” اهواز دوستان شورایی ما ” در این زمینه نیز نباید هوشیاری خود را از دست بدهند. ملاک اول و آخر برای اهواز دوستان ما تنها مردم‌ باید باشد.

علی عبدالخانی – روزنامه نگار
سوم آذر ۱۳۹۷