عشق به خدمت یاعشق به قدرت!

ژان-ژاک روسو می گوید : “هر عیش و لذتی را که در دنیا می بینید، دارای رنج و زحمت است و اگر همان زمان برای ما زحمت ایجاد نکند، در آینده اسباب دردسر می شود. فقط دو لذت وجود دارد که هرگز نتیجه ناگوار و پشیمانی دربر ندارند: نیکی کردن به مردم و انجام وظیفه” […]

ژان-ژاک روسو می گوید : “هر عیش و لذتی را که در دنیا می بینید، دارای رنج و زحمت است و اگر همان زمان برای ما زحمت ایجاد نکند، در آینده اسباب دردسر می شود. فقط دو لذت وجود دارد که هرگز نتیجه ناگوار و پشیمانی دربر ندارند: نیکی کردن به مردم و انجام وظیفه” .

عشق به خدمت برابر است با خدمت خالصانه هرگاه توانستید بدون دلیل و توجیه ، بدون توقع و انتظار و بدون «بخاطر و برای» به دیگران خدمت کنید ، در مسیر خدمتگزاری خداوند قرار گرفته ای . اگر این خدمت که از آن سخن میگوییم حتی برای نیل به آرامش روانی و رسیدن به قدرت نباشد و این نوع خدمت برای منفعت خودحتی برای رسید به بهشت نباشد میتوان گفت این نوع خدمت فقط عشق به خدمت و تقبل الله بوده و با رسیدن به قدرت و باعشق به قدرت منافات دارد و خدمت عملا اللهی شده است و نشانه ی دوستی در انسان چیزی جز عشق به خدمت یا اشتغال به آن نخواهد بود چه معشوق به قدری بزرگ باشد که نیازی به عشق به قدرت نداشته و هدف فقط خدمت است.

عشق به خدمت در وجود انسان باید نهادینه شود تا در کنار قدرت بتواند مدیریت نماید. در اینصورت عشق به خدمت و داشتن قدرت مکمل همدیگر خواهند بود. عشق به خدمت یعنی دلسوز خلق بودن خالصانه و بی توقع کار کردن و خدا را سرلوحه همه امور خود داشتن و اینها همه ویژگی های ارزشمندی است که در عاشق خدمت نمایان است. خدمت همراه با علاقه و عشق میتواند موفقیت های بسیاری کسب کند عاشق خدمت رفتاری نجیبانه و خدمتی خالصانه به دور از هر گونه منفعت طلبی خواهد داشت و عشق به خدمت رسانی در سخت ترین شرایط وظیفه انسانی و ذاتی خود میداند.

عشق به قدرت و عشق به خدمت هر دو در تضاد باهم هستند عشق به قدرت شامل کسانی میشوند که حاظر هستند بر عنوان بر کرسی خود باقی بمانند وجایگاه خود را از دست ندهند چرا که معتقد هستند تصاحب قدرت اخرین حیات انهاست غافل از اینکه خدمت به مردم از همه چیز با ارزشتراست و کسانی که برای خدمت به خلق پا به میدان گذاشتند هر گز از یاد مردم نخواهند رفت مسئولیت به داشتن جایگاه و مقام نیست ،مسئولیت اهتمام به فریضه الهی است همانگونه که رسول الله صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِه فرمودن:{کُلُّکُمْ رَاعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ} وهمه ما نسبت به این موضوع مسئولیم.اگرخدمت به مردم از دو شرط خلوص و صداقت برخودار باشد موفیقت بیشتری خواهد داشت و پایبندی به آن درک بالایی میخواهد که در این بین لازم است کسانی که مسئولیتی دارند نسبت به آن احساس تکلیف بیشتری از خود نشان دهند تا مراتب خدمت به مردم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

قیس رفیعی