سندتحول بنیادین و طرح رتبه بندی ؛ راه را بیراهه نرویم!

طرح رتبه بندی بسیار عالی به نظر می رسد و عالی تر از آن سند تحول بنیادین آنهم بر روی کاغذ ولی تاچه حد این طرح وسند قادر به تحول در نظام آموزش وپرورش خواهند بود ، جای بحث دارد.مشکل آموزش پرورش در نداشتن برنامه و محتوا نیست،اگر نیک بنگریم.نیروهای مجرب و خلاق،مولدین دانش ومحتوا […]

طرح رتبه بندی بسیار عالی به نظر می رسد و عالی تر از آن سند تحول بنیادین آنهم بر روی کاغذ ولی تاچه حد این طرح وسند قادر به تحول در نظام آموزش وپرورش خواهند بود ، جای بحث دارد.مشکل آموزش پرورش در نداشتن برنامه و محتوا نیست،اگر نیک بنگریم.نیروهای مجرب و خلاق،مولدین دانش ومحتوا ،ومدیران با تبدیر در دستگاه طویل و عریض آموزش و‌پرورش به وفور وجود دارد وعوامل افت وتأخر نظام آموزشی کشور به نبود موارد ذکر شده در مغز و بدنه ی این دستگاه نیست.جهت برون رفت از چاله های آ و پ و نیفتادن به چاه ابتدا به ذکر مهمترین عوامل ترسب و درجازدن نظام آموزشی می پردازیم

(الف) معلم :

معلم به عنوان رکن اصلی آموزش وپرورش در پیاده کردن برنامه های آموزشی و‌پرورشی به عنوان یک رکن اجرایی به حساب می آید و غافل ماندن از آن مصداق کج گذاشتن خشت اول در زیربنای تعلیم و تربیت است،تا زمانیکه نتوانیم این رکن نظام آموزشی را به جایگاه واقعی اش برگردانیم ،باید انتظار تحول درآموزش و پرورش و تحقق عملی سند تحول بنیادین را امری دور از ذهن متصور نماییم.بیش از هرچیز و مقدم بر هر نیازی ،وضعیت معیشتی معلمان و توجه به نیازهای اولیه ی آنان می بایست بصورت ریشه ای ،تشخیص و درمان شود.تا زمانی که معلمان در قاعده ی هرم سلسله نیازهای مازلو قرار گرفته اند و درطول تاریخ ، آموزش وپرورش و معلمان زیر خط فقر نگه داشته شده باشند ،شعور جامعه، بالای خط فقر قرار نخواهد گرفت .

قدم اول حل مشکلات معیشتی و برآورده ساختن نیازهای قاعده ی هرم مازلو می باشد.الگو برداری از کشورهای توسعه یافته و پژوهش در نگاه این کشورها به معلم و جایگاه معلم و همچنین تأمل در احادیث پیامبر و ائمه اطهار می تواند راهگشای بسیاری از مسائل باشد.منتهی نگاهی عملی و نه در حد نظریه پردازی اینکه معلمی را شغل انبیاء بنامیم و قناعت را به معلمان گوشزد کنیم ،به نوعی خودفریبی خواهد بود.معلمی که درگیر نیازهایی چون مسکن ،پرکردن دندان (که البته اکثر اوقات به کشیدن دندان منجر می شود) ، هزینه های آب وبرق و دردهای دیگر باشد و همواره هفت آن گرو هشتش باشد،نمی تواند ایده آل فکر کند و ایده آل تصمیم بگیرد و ایده آل آموزش دهد و پرورش نماید.و کادَ الفَقرُ اَن یَکُونَ کُفرا بیشتر برای آن عینیت می یابد تا اِنَّما بُعِثتُ مُعَلِّماً،

(ب) دانش آموزان

ادامه دارد…….

حبیب عبادی فخر