عصای عید ؛ نام دختران عرب!

عید فطر به همراهش نشانه های فراوانی دارد. یکی از آن نشانه ها عصای عید بنام عصای خیزران است. دراین فیلم، بازاری از #اهواز را می بینید که جوانان اهوازی عصاهای تزئین شده ای را برای روز عید سعید فطر تهیه می کنند. این عصا صرفا برای زیباتر شدنِ تیپ به کار برده می شود […]

عید فطر به همراهش نشانه های فراوانی دارد. یکی از آن نشانه ها عصای عید بنام عصای خیزران است. دراین فیلم، بازاری از #اهواز را می بینید که جوانان اهوازی عصاهای تزئین شده ای را برای روز عید سعید فطر تهیه می کنند. این عصا صرفا برای زیباتر شدنِ تیپ به کار برده می شود و جوانان وقتی دشداشه می پوشند آن را در دست می گیرند. برخی نیز برای اجرای سبک خاصی از رقص عربی از آن استفاده می کنند. زیبایی این نام به قدری است که مردم عرب نام “خیزران” را به روی دختران خود می گذارند.

فروشنده از مشتری می پرسد که دشداشه ات (لباس بلند مخصوص آقایان) چه رنگی است؟ سپس طبق رنگ دشداشه به او عصای خیزران پیشنهاد می دهد. مثلا برای من که دشداشه ی سفید می پوشم، عصای طلایی را پیشنهاد داد که بیشتر به چشم می آید. قیمت عصاهای رنگین و تزئین شده بیست هزار تومان و عصاهای معمولی ده هزار تومان است.عصای خیزران را اگر از دو سر چنان خم کنید که دو سرِ عصا به یکدیگر برخورد کند و نشکند آن عصای خیزرانِ اصل است. یکی دیگر از مشخصه های عصای خیزرانِ اصیل، سوراخ های بسیار ریز و کنارهم چیده شده ی ِ انتهای دوسرِ خیزران است. این عصا از کناره های هورها (تالاب ها) چیده می شود.می توان متوجه شد ساکنان اصلی این دیار از جغرافیای طبیعیِ خود در زندگی روزمره حتی برای خوش تیپ تر شدن بهره می جستند.

قاسم منصور آل کثیر