باز هم ایران،برنده نهائی برجام است!

برخی سود وزیان هر رخدادی را صرفا بانتایج ملموس آن می سنجند.لذا از همان آغاز توافق ایران با شش قدرت بزرگ جهانی وامضای سند”برنامه جامع مشترک”برجام،گروهی حاصل این اتفاق را تنها با حجم مبادلات و گشایش های اقتصادی قیاس می کردند.حال آنکه گاه آثار جنبی مترتب بر رخدادها،بیش از عایدی ملموس آنها مورد فایده و […]

برخی سود وزیان هر رخدادی را صرفا بانتایج ملموس آن می سنجند.لذا از همان آغاز توافق ایران با شش قدرت بزرگ جهانی وامضای سند”برنامه جامع مشترک”برجام،گروهی حاصل این اتفاق را تنها با حجم مبادلات و گشایش های اقتصادی قیاس می کردند.حال آنکه گاه آثار جنبی مترتب بر رخدادها،بیش از عایدی ملموس آنها مورد فایده و منفعت است. بهترین شاخص سنجس سود و زیان، ارزیابی برآیند نتایج و فواید عارضی است.در غیر این صورت ، نقض پیمان صلح امام حسن (ع)، ازناحیه معاویه،و یا شهادت امام حسین (ع) و اهل بیت و اصحاب امام،در روز عاشورا را لزوما پیروزی معاویه و یزید تلقی نمود!!

برجام یک توافق بین المللی با هدف برد برد ومبتنی بر دیپلماسی تعقلی تنظیم شده بود. که حاصل ۱۳ سال چانه زنی وطناب کشی تمامی کشورهای بزرگ جهان با ایران بوده است. وتوانست به تقابل تهاجمی و زور آزمائی ها وکری کری خواندنهای نظام سلطه، پایان دهد.برجام تاریخی ظفرمندانه از حقانیت جمهوری اسلامی ایران را ثبت نمود که غیر قابل انکار و رجعت است. درهمان نخست که ایران یک تنه شش قدرت بزرگ وقلدرومتکبر را در شرایط برابر با خود در دور یک میز نشاندودنیا حضور وزیر خارجه کشورمان،به نمایندگی از ملت بزرگ ما، در جمع هشت کشور بزرگ جهان راشاهدشد، شکوه سیمای ماندگاری امت ایران را به رای العین نظارگر شدند.وبه عظمت ایران وپیروزی ملت ایران، پی برده اعتراف نمودند.

والبته در همان زمان وبهمان اندازه دشمنان دیرینه کشور ما(همچون اسرائیل)ورقبای حقود منطقه ای را منفعل وغضبناک کرد.و نتوانستند حقد و کینه خود را پنهان کنند.لذا بهانه ها و نقشه های شیطنت آمیز آنها، همسو با گروهی در داخل که بدلیل آنکه این اتفاق بزرگ در عصر آنها رخ نداده و امضای آنها پای این اوراق تاریخی، رغم نخورد، فعال شد.این دسته کیهانی داخلی،پیوسته سعی در تضیف این سند ملی وبین المللی، که با نظر مستقیم رهبری معظم نظام وپیکار جدی دیپلماسی خارجی دولت تدبیر وامید، که رهبری از مذاکره کنندگان به رزمندگان عرصه دیپلماسی یادوتمجید فرمودند، در کار تخریب وتضعیف آن بودند.وبه هر شکلی تلاش داشتند تا وانمود کنند که از برجام چیزی عاید این مردم نشده وبرجام بی فایده بوده است!! ومقصود آنها از عایدی،جبران ویرانیها ودزدیهاوهمه خرابیهای دوران دولت باصطلاح پاک است.!!

حال آنکه واقعیت این است که قرار نبوده که برجام، موجبات رونق وتوسعه اقتصادی باشد. بلکه لازمه رونق اقتصادی بیمار و متخلخل ونفوذ پذیرکنونی، وسالم سازی نظام پول وسرمایه وبانکی کشور،نیازمند همسوئی عوامل بسیار داخلی ومنطقه ائی دارد،که مورد بحث کنونی ما نیست.اما برجام سند عزت و سربلندی بی نظیر کشور ما در برابر نظام سلطه و پیروزی در برابر قلدرهای جهانی است.نباید فراموش کرد که برجام نه تنها خطر جدی جنگ نظام متحد ویکپارچه جهانی آنروز بر علیه کشورما را دفع نمود، بلکه به انزوای سیاسی،که حاصل سیاستهای نابخردانه دولت وقت بوده، پایان بخشید.برجام سند پیروزی ایران در مچ اندازی با شش قدرت مدعی جهانی،است.که توانست توان منطق واستدلال دیپلماسی فعال خود را به نمایش بگذارد. امضای این سند، اعتراف به بزرگی ملت ایران وپیروزی خرد ورزی، برزورمداری و اتکای به قدرتهای نظامی واعتماد به تفوق وبرتری موتور جنگی است.

کاری که برجام کرد،سران قلدر و دیکتاتوران مدعی،مانند قذافی و صدام و رهبری کره شمالی و…نتوانستند بکنند.امروز که یکی از مدعی ترین لیدری جهان،آمریکا،پس از قریب به یکسال ونیم از امضای برجام، شکست خود در امکان پیشبرد مطامع خویش را اعلام وپرچم اعتراف به مغلوبیت را بالا برده است.ووقتی که تلاش ها وزور زدن هایش برای تخریب برجام و بی حاصل شده است، به نشانه ضعف و استعصال،دست های خود را بالا برده و ناچار از کنار کشیدن شده است. واین به تنهایی خود گویای پیروزی ایران در اهداف مورد نظر جانبی در برجام است. بجز برجام هیچ سند مکتوب و گویائی نمی توانست دنیا را نسبت به غیر قابل اعتماد بودن آمریکا، قانع کند.بجز برجام، هیچ ابزاری توان جدائی نزدیکترین متحدان آمریکا،یعنی اروپا،رانداشته است.بجز برجام چه چیزی می توانست اینچنین اروپا را بفکر بازخوانی نقش جهانی خود،در برابر فزون خواهی آمریکا و مقاصد تک قطبی سازی جهان بیندازد؟ و این چنین بی سابقه، آنها را در اندیشه جدا کردن حساب خوداز آمریکا و مقابله به نقش ژاندارمی اقتصادی و سیاسی جهان، بیندازد و در برابر این تصمیم آمریکا صف آرایی کنند؟

برجام نه تنها تحریم یکپارچه جهانی، وبویژه سازمان بین الملی را از سر راه ایران برداشته و کشور را ازانزوای قریب به دو دهه خارج ساخته است، بلکه توانست آمریکا را در موضع اتخاذ نابخردانه ترین تصمیم انفعالی و غیر دیپلماسی، قراردهد. و این چنین اورا در نزد افکار جهانی منزوی ودرموضع نقد قرار دهد وبه مرز انتحار سیاسب بکشاند.در واقع خروج آمریکا امروز، در حکم انزوا و تحریم خودش است. وحاصل آن محروم نمودن بیش از پیش شرکت ها و موسسات آمریکائی از بازار پر سود و فایده ایران است.دنیا شاهد بود که جز اسرائیل و ولیعهد خام ودیکتاتور منش سعودی، کسی از این تصمیم نابخردانه آمریکا استقبال نکرده است. جهان یکپارچه این تصمیم آمریکا را خطای بزرگ تاریخی، بلکه برخی آنرا منفعلانه ومعلول فقدان سواد دیپلماسی ترامپ، تلقی کرده اند.برجام حقانیت ایران را بیش از پیش معلوم و بطرز بی سابقه ای آمریکا را تضعیف ومنزوی ساخت.

بنابر این باید اعتراف نمود که؛ بازهم ایران برنده برجام نهائی است.به تعبیر رئیس محترم جمهوری کشورمان، خروج آمریکا از برجام، در حکم کنار گذاشتن عنصر مزاحمی از یک اتفاق مهم جهانی، که صلح وآرامش را تقویت مینماید، می باشد.بنابراین در داخل کشور وبویژه نخبگان نباید دچارخطای تحلیلی شده وتلاش دولت را بی ثمر تلقی نمایند!ودولت ومسئولین تراز اول کشور نیز باید این فرصت را غنیمت شمرده وضمن درک نظام نوین جهانی که بدنبال شاخص برجام پدید آمده، در جهت تقویت انسجام ملی تلاش نماید،ودرترسیخ دیپلماسی فعال خود بر مبنای سه اصل، عزت، حکمت ومصلحت،را بیش از پیش اهتمام نمایند.

عباس حیصمی