نحوه اصلاح ساختار معوج شهرداری اهواز ! – قسمت دهم

اشاره: اشکالات ساختاری به رویه های غلط سازمانی گفته می شود که به دلیل قدمت و تراکم در استفاده، بصورت عملیاتی قابل قبول جلوه نموده و مورد استفاده مکرر قرار می گیرند. بررسیها نشان می دهد که منشاء‌ بسیاری از سوء‌ عملکردها در این قبیل رویه ها خلاصه می شود. بر این اساس می طلبد، […]

اشاره: اشکالات ساختاری به رویه های غلط سازمانی گفته می شود که به دلیل قدمت و تراکم در استفاده، بصورت عملیاتی قابل قبول جلوه نموده و مورد استفاده مکرر قرار می گیرند. بررسیها نشان می دهد که منشاء‌ بسیاری از سوء‌ عملکردها در این قبیل رویه ها خلاصه می شود. بر این اساس می طلبد، شورای پنجم اقدامات عمقی و ساختاری را در دستور کار خود قرار دهد. محمد علی افشانی استاندار استان فارس و یکی از گزینه های تصدی شهرداری تهران در مصاحبه ای به تبیین برنامه های خود برای اداره شهرداری تهران پرداخت. با نگاهی به اظهارات ایشان مشخص می شود که نگاه نامبرده به مشکلات تهران، نگاهی در جهت اصلاح اشکالات ساختاری است. از طرفی قریب به اتفاق مواردی که طی قسمتهای گذشته تحت عنوان اشکالات ساختاری به عرض خوانندگان رسید، توسط افشانی نیز مطرح شده است، لذا و با توجه به تشابه تام و تمام مشکلات پایتخت و مرکز استان خوزستان، بی مناسبت نخواهد بود که تصمیم گیران شهر اهواز و در راس آنها شورای جدید شهر، به جزء جزء سخنان پیش رو توجه نموده و آنها را در رفع و دفع اشکالات موجود بکار گیرند.

اشاره:«محمد علی افشانی» استاندار فارس و یکی دیگر از ٧ گزینه شهرداری تهران که با وجود سابقه طولانی در پست‌های اجرایی، ۱۵ مرداد در نشستی خبری به تشریح برنامه‌هایش برای شهر اداره شهر تهران پرداخت. آنچه می خوانید بخشی از اهداف و برنامه ایشان جهت تصدی پست شهرداری است:

? شهری برای زندگی : افشانی که برنامه‌اش را با محور « شهر زیست‌پذیر» و «شهروند مشارکت‌پذیر» آماده کرده است، گفت: این واژه جدیدی است که با برنامه‌ریزی دقیق با تطبیق نسبت به هزینه‌ها و درآمدها باید آن را محقق‌ سازیم.

? هدفگذاری صحیح ؛ ابتدا باید اهداف مشخص شود و راهبردها برای رسیدن به آن اهداف نیز شناسایی و روش‌های اجرایی در آن نیز به‌صورت جزء به جزء تعیین شود…

? مشکلات شهرداری متنوع است ؛همه فقط مشکلات مالی شهرداری را دیده‌اند و نسبت به آن حساس شده‌اند اما مشکل مالی یکی از هزاران مشکل شهرداری تهران است.

? مشکلات زیست محیطی…؛باید کاری انجام دهیم تا مردم از زندگی در شهر لذت ببرند. موضوع «شهر زیست‌پذیر» یک موضوع بین‌المللی است که در اکثر نقاط دنیا این برنامه در حال اجراست. مشکلات زیست‌محیطی مانند آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین معضلات تهران است.

? احیای طرح تفصیلی ؛ طرح تفصیلی یک سند بالا دستی است، با این وجود باید پرسید که چند درصد طرح تفصیلی اجرا شده است؟

? مشارکت و اعتماد اجتماعی ؛ افشانی از مشارکت اجتماعی به عنوان یکی از الزامات ضروری برای اداره شهر یاد کرد و گفت: شهرداری به مشارکت و اعتماد اجتماعی نیاز مبرم دارد.

? شهرداری شیشه ای یعنی همه چیز شفاف و قابل رویت باشد ؛ مشارکت اجتماعی و اعتماد اجتماعی زمانی برای شهرداری اتفاق می‌افتد که شعار، شهرداری شیشه‌ای، محقق شود.

? همه تصمیمها و عملیات در شهرداری باید در منظر مردم باشد ؛ مردم باید بدانند که چه تصمیمی در شهرداری گرفته می‌شود و چه قراردادهایی امضا می‌شود.

? همه تخلفات گذشته را افشا میکنم و از سر سوزنی نمیگذرم ؛ وی همچنین در پاسخ به سوالی با این مضمون که اگر شهردارشوید، آیا با تخلفات قالیباف در طول دوران مدیریت شهرداری تهران برخورد خواهید کرد و آنها را افشا می‌کنید ؟ گفت:صد درصد. سابقه کاری من در گذشته نشان می‌دهد که درباره تخلفات، سر سوزنی تعارف با کسی ندارم و قطعا با تخلفات برخورد خواهم کرد.

? بدون نگاه حذفی تغییرات مدیریتی خواهیم داشت ؛وی درباره تغییراتی که در صورت شهردارشدنش در کادر مدیران شهرداری تهران رخ خواهد داد نیز گفت: من همیشه در مدیریت نگاهی رو به جلو داشته و دارم و مخالف سیاست حذفی هستم. تغییراتی در سطح مدیران خواهم داشت اما در همین سیستم شهرداری فعلی نیز کارمندانی پاکدست هستند که باید حفظ شوند.

? تخصص و پاکدستی دو مشخصه مدیرانم خواهد بود ؛من برای انتخاب مدیران خود دو شاخصه تخصص و پاکدستی را مدنظر خواهم داشت تا هرکسی با توجه به توانایی‌های خود به مردم خدمت کند.

? شهردار باید برنامه محور و توانمند باشد ؛شهردار آینده وظایف بسیاری دارد و باید برنامه و توانایی مدیریت داشته باشد.

? حمل و نقل از اولویتهای کاری خواهد بود ؛افشانی از «حمل و نقل» به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های برنامه خود یاد میکند…

? مدیریت غلط باعث هدررفت بودجه عمرانی می شود؛اوضاع بودجه عمرانی شهرداری تهران نامساعد نیست اما متاسفانه مدیریت اشتباه سبب هدر رفتن این بودجه می‌شود.

? هزینه های جاری، بودجه عمرانی را نابود کرده است ،بودجه عمرانی و جاری شهرداری بودجه کمی نیست ولی متاسفانه هزینه‌های شهرداری بسیار بالاست. 

? مشکلات مالی را به آینده فروارد می کنند ؛جالب است که برای تامین هزینه‌ها، وام‌های کلانی با بهره‌های سنگین گرفته شده است. ظاهرا شهرداری وقتی وام می‌گرفته یا قراردادی منعقد میکرده می‌دانسته که خودش آن را بازپرداخت نخواهد کرد!…

? بسیاری از پروژه های عمرانی براساس اولویت انتخاب نمی شود ؛افشانی با اشاره به پروژه‌های عمرانی هزینه بر خارج از اولویت برای شهر تهران گفت: من به عنوان یک مهندس وقتی پل طبقاتی صدر ساخته می‌شد رنج بسیاری بردم چراکه شاهد پایمال شدن حقوق شهروندی بودم که به راحتی محیط آرام زندگی‌شان را از دست داده‌اند و چه کسی پاسخگوی حقوق شهروندی است؟!

? در رابطه با رفع محرومیت از مناطق محروم و حواشی باید فعال شد ، افشانی رویکرد تبعیض محور برای ایجاد نقطه تعادل در تهران را مهم دانست و گفت: من با تبعیض مخالف هستم ولی در این مورد اتفاقا معتقدم که باید با تبعیض در خدمت‌رسانی به کاهش فاصله زندگی شهری و مناطق کم برخوردار کمک کنیم.

? هر کس که شهردار شود باید تخلفات گذشته را برملا سازد و پول مردم را بازگرداند ؛هر شهرداری که بر مسند کار قرار گیرد باید در ابتدا به بررسی عملکردهای تخلفی بپردازد و اموال عمومی به شهروندان بازگردانده شود تا بتوانیم با فسادستیزی و با نهادینه ساختن شفافیت و پاکدستی، شهرداری را کارآمد‌تر از گذشته کنیم…

? ترافیک، آلودگی هوا و عدم شفافیت در هزینه کرد، سه چالش پیش روی شهرداری ؛ استاندار فارس خاطرنشان کرد: اگر از شهروندان درباره مهم‌ترین دغدغه‌های‌شان بپرسیم قطعا مساله ترافیک و آلودگی هوا و شفاف شدن هزینه ها مهم‌ترین دغدغه‌های آنها خواهد بود که باید برای آن فکر اساسی و جدی کرد و این جزو مواردی است که در متن برنامه‌ها با رویکرد تمرکزی بدانها خواهم پرداخت. 

? یکپارچه نگری در مسائل شهری ؛ افشانی با تاکید بر اینکه باید به مسائل شهری به صورت یکپارچه نگریست، گفت: مردم باید در جریان همه برنامه‌ها و هزینه کردهای شهرداری قرار بگیرند.

? اموال شهرداری به یغما رفته را باید تعقیب کرد و بازگرداند ؛ وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تاکید بر اهمیت پاکدستی بین مسوولان و مدیران اظهار داشت: اموال عمومی را هر کجا باشد باید تعقیب کرد و چنانچه سوءاستفاده‌ای صورت گرفته باشد به تخلفات مربوطه رسیدگی شود.

? تخصص شرط تصدی مسئولیتهاست ؛افشانی خاطرنشان کرد: مساله دانش و تجربه تخصصی مساله مهمی است و من معتقدم باید مشاغل در همه حوزه‌ها تخصصی باشد تا بتواند نیاز جامعه را برطرف ساخت…

توضیح:چنانچه ملاحظه می شود اشکالات و ایرادات مطرح شده توسط استاندار فارس عمدتا ساختاری و تشابه کاملی با وضعیت حاکم بر شهرداری اهواز دارد، بنابراین می توان این موارد را جزیی از برنامه تحول اساسی مورد نظر اهواز قرار داد و به آن در قالب یک‌ برنامه اصلاحاتی عمل نمود.
▫ ادامه دارد…

 علی عبدالخانی
 سه شنبه هفتدهم مرداد ۱۳۹۶