نحوه اصلاح ساختار معوج شهرداری اهواز! – قسمت هفتم

اشاره:اشکالات ساختاری به رویه های غلط سازمانی گفته می شود که به دلیل قدمت و تراکم در استفاده، بصورت عملیاتی قابل قبول جلوه نموده و مورد استفاده مکرر قرار می گیرند. بررسیها نشان می دهد که منشاء‌ بسیاری از سوء‌ عملکردها در این قبیل رویه ها خلاصه می شود. بر این اساس می طلبد، شورای […]

اشاره:اشکالات ساختاری به رویه های غلط سازمانی گفته می شود که به دلیل قدمت و تراکم در استفاده، بصورت عملیاتی قابل قبول جلوه نموده و مورد استفاده مکرر قرار می گیرند. بررسیها نشان می دهد که منشاء‌ بسیاری از سوء‌ عملکردها در این قبیل رویه ها خلاصه می شود. بر این اساس می طلبد، شورای پنجم اقدامات عمقی و ساختاری را در دستور کار خود قرار دهد. این‌ قسمت بحث را به موضوع اجراییات و اهمیت و لزوم توجه ویژه به آن بعنوان بخش مهمی که نیازمند تجدید نظر محتوایی است، اختصاص می دهیم :

لزوم عودت اجرائیات به جایگاه شایسته خود !

قانونگذار در ماده ۵۵ قانون شهرداریها وظایف اجرائیات را بشرح ذیل برشمرده است:رفع سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها، جلوگیری از گدایی، تعطیلی اصناف بدون پروانه کسب و طبق ماده صد همین قانون اجرائیات موظف به جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و بدون پروانه که همه موارد با هماهنگی و همکاری نیروی انتظامی صورت خواهد پذیرفت. هدف از بیان شرح وظایف واحد اجرائیات، تبیین اهمیت توام با حساسیت آن از یک‌ طرف، و فرض بروز انحرافات عملکردی در آن از سوی دیگر است.

یکی از اشکالات عمده که حداقل طی ۱۵ سال اخیر دامنگیر واحد اجرائیات شده در حقیقت نگاه حداقلی سازمان شهرداری به آن است. در حالیکه عوامل اجرایی بعنوان حافظان منافع شهرداری و در عین حال رعایت کنندگان حقوق مردم ایفای نقش می کنند و عملکرد آنها مستقیما آبرو و حیثیت شهرداری را تحت تاثیر مثبت یا منفی خود قرار می دهد‌ و از جهتی طبیعت چنین فعالیتی همراه با وسوسه های انتفاعی نیز می باشد

لذا گزینش و انتخاب نیروهای اجرائیات باید از میان خوش سابقه ترین نیروهای شاغل در شهرداری (با تعیین سقف حداقل ۱۰ سال سابقه خدمت) انتخاب و بطور مستمر تحت نظارت تعریف شده و آموزشهای کاربردی از جمله اطلاع از حداقل قوانین مرتبط، نحوه برقراری ارتباط (ونه برخورد) با مردم و … قرار بگیرند. آنچه طی این مدت طولانی تحت عنوان اجرائیات در بسیاری از شهرها از جمله اهواز می بینیم، تناسبی با حداقل های تعاملی و اهداف تعریف شده مورد نظر ندارد. از نکات بسیار تعجب برانگیز که در ذات چنین فعالیتی نقض غرض تلقی می شود، نیروهای مورد نیاز و احتمالا مسئولین آنها همچون سایر نیروهای خدمات شهری توسط پیمانکار تامین و بدور از معیارهای پیش گفته روانه مناطق، خیابانها و کوچه های شهر می شوند که اساس تحول از همین نقطه باید آغاز شود. به اعتقاد راقم و چنانچه به عرض خوانندگان رسید، نقش، جایگاه و اهمیت توام با حساسیت اجرائیات در شهری به حجم و گستردگی اهواز بگونه ای است که باید در ماهیت نیروی انسانی آن (به نحوی که ذکر آن رفت) تجدید نظر جدی و اساسی صورت بگیرد.

در پایان این امید می رود که شورای پنجم بجای تمرکز بر امور سطحی و شکلی، نگاه اصلاحاتی خود را معطوف به ایرادات عمده و عمقی موجود یا اشکالات ساختاری که دامنگیر شهرداری شده است، بنماید که تنها از چنین نگاه و منظری می توان به آینده ای روشن برای اداره سالم و روان شهر امیدوار بود.در قسمت بعدی، ایرادی دیگر را به بحث و گفتگو خواهیم گذارد.
▫ ادامه دارد…

 علی عبدالخانی
 چهارشنبه چهارم مرداد ماه ۱۳۹۶