کنوکارپوس نقشی در آلرژی های پاییزی اهواز ندارد

اشاره : کنوکارپوس درختی همیشه سبز است که معمولاً در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می شود. مناطق کاشت آن نیاز به زهکشی و مواد معدنی آلی ندارد و مقاومت خوبی در برابر محیط سخت دارد. به عنوان یک درخت مقاوم به شوری و گرما و همچنین کم آبی جهت حفاظت از سواحل و […]

اشاره : کنوکارپوس درختی همیشه سبز است که معمولاً در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می شود. مناطق کاشت آن نیاز به زهکشی و مواد معدنی آلی ندارد و مقاومت خوبی در برابر محیط سخت دارد. به عنوان یک درخت مقاوم به شوری و گرما و همچنین کم آبی جهت حفاظت از سواحل و اراضی شور کاشته می شود و با توجه به مقاومت بالا به خاکهای شور به خوبی در نواحی نزدیک دریا کاشت می شود و همچنین در شهرها در کناره پیاده روها و میادین و خط میانی خیابان ها کاشته می شود.

1891245

به جهت اینکه سایه خوبی دارد برنامه کاشت آن در شهرهای گرم کشور توسط شهرداری ها و سازمان های مرتبط با سرعت خوبی در حال پی گیری می باشد. برنامه کاشت آن در کشور های حوزه خلیج فارس و همجنین کشور عربستان سعودی و عراق و ایران که مناطق گرم و خشک و معمولاً با خاک شور دارند ادامه دارد و نمای زیبایی به شهرها می بخشد.از جمله استان هایی که در ایران این درخت کاشته می شود می توان به خوزستان بوشهر و هرمزگان نام برد. این گیاه در نواحی ساحلی می روید ولیکن در نواحی ساحلی و خشک نیز قابل گشت است.علاوه بر ایران در سواحل کالیفرنیا ، فلوریدا و آمریکای گرم و مرطوب و برزیل نیز دیده می شود.

در پی شکل گیری باران های “اسیدی” برخی دستگاه ها بدون مستند علمی و با هدف گریز از تکالیف قانونی و یافتن راهی جهت تبرئه خویش از پیامدهای عدم مقابله با آلودگی های زیست محیطی صنعت نفت ، فولاد و نیشکر ، درخت کنوکارپوس را بعنوان متهم ردیف اول شکل گیری پدیده “باران های اسیدی” معرفی و خواهان ریشه کنی آن شده اند این در حالی است که هیچکدام از کارشناسان حوزه های فضای سبز شهری و بهداشت این ادعا را تایید نمی کند. در همین راستا “دکتر حمید امیری فرد” از کارشناسان ارشد فضای سبز استان در یادداشت کوتاهی این ادعا را رد و عامل شکل گیری باران های اسیدی را صنایع آلاینده معرفی کرد

 

به چند دلیل ذیل کنوکارپوس نقشی در آلرژي های سالیانه پاییزی اهواز ندارد و این آلرژی ها بیشتر ناشی از آلایندهای جوی و آلودگی های ناشی از دوده کارخانجات،نفت .نیشکر .ریزگردها و پتروشیمی ها وغیرو می باشد.

1_کنوکارپوس گرده ناقص وعقیم دارد یعنی از طریق بذر قابل تکثیر نمی باشد پس می توان گفت پلن ندارد که باعث آلرژی گردد.

2_مجموعه حجم گل ماده وتخمدان وگل نر ناقص آن بسیار درشت تر از مجرای فوقانی تنفسی انسان است چون قطر آن بالغ بر حدود 18میکرومتر است در صورتی که فقط ذرات با قطر کمتر از ده میکرومتر قادر به ورود به مجاری تنفسی وریه انسان می باشند.

3_فقط گیاهانی که بوسیله باد گرده افشانی میشوند.یعنی گرده ریز وقادر به پرواز دارندقادر به نفوذ در مجرای تنفسی و ممکن حساسیت زا باشند که کنوکارپوس عقیم و گرده قادر به پرواز نبوده و گرده افشانی هوایی ندارد.

4_ گیاهان با گرده افشانی بادی فقط در هوای خشک و باد خیز قادر به انتشار گرده و گرده افشانی می باشند و در هوای مرطوب و بارندگی به هیچ عنوان ایناتفاق رخ نمی دهد.

5_ در بارندگی بدلیل صمغ دار بودن برگ وتنه کنوکارپوس گل آن لزج گردیده و به هیچ عنوان امکان پرواز و ورود به مجرای تنفسی وریه انسان ندارد. پس بهتر است مدیرکل محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی بدنبال عوامل دیگری باشند تا فضای سبز شهری را نابود نکرده باشند.

حمید امیری فرد

کارشناس ارشد مهندسی فضای سبز و مدیر کمر بند سبز اهواز