آسیب های بومی تعلیم و تربیت در خوزستان !

موضوع وضعیت آموزش و حرفه ی معلمی از آن موضوعات آسان و عام نیست که هر کسی میتواند در مورد آن نظر بدهد . زیرا این بحث ، تخصص و تجربه ی لازم را میطلبد . حتی کارشناسان تعلیم و تربیت ، به طور دقیق نیز نمیتوانند به ابراز نظر بپردازند و اظهار نظر آنها […]

موضوع وضعیت آموزش و حرفه ی معلمی از آن موضوعات آسان و عام نیست که هر کسی میتواند در مورد آن نظر بدهد . زیرا این بحث ، تخصص و تجربه ی لازم را میطلبد . حتی کارشناسان تعلیم و تربیت ، به طور دقیق نیز نمیتوانند به ابراز نظر بپردازند و اظهار نظر آنها نسبی است و قطعیت ندارد ، چه برسد به نظر عوام . در بحث تخصص معلمین نیز ، با توجه به تنوع علوم ، انواع و اقسام معلم داریم که هر کدام نوع و رشته ی خاصی از علوم را آموزش میدهند . زیرا امکان احاطه ی یک معلم بر تمام علوم امکان پذیر نیست .

%db%b2%db%b0%db%b1%db%b6%db%b1%db%b0%db%b0%db%b9_%db%b0%db%b0%db%b3%db%b3%db%b1%db%b2

معلمان علوم پایه ، مشاورین ، مربیان پرورشی ، مدیر و معاونین هر کدام وظایف خاصی از تعلیم و تربیت دانش آموزان را به عهده گرفته اند . مشاورین مدارس ، معمولا رفتارهای غیر طبیعی دانش آموزان را پیگیری میکنند و با استفاده از راهکارهایی که خود میدانند ، به علاج رفتارهای این نوع دانش آموزان می پردازند . اکنون مشاورین تا چه حد در کار خود موفق هستند ، به شگردهایی که خود بکار میبرند ، بستگی دارد . و ممکن است راهکارهایی که ارائه میدهند از قوت و ضعف برخودار باشد … اکنون با توجه به تجربه ای که خود دارم ، عوامل زیادی در پیشرفت یا پسرفت دانش آموزان مؤثر میدانم که خلاصه وار به عرض میرسانم ؛

☘استعداد دانش آموز

☘ کیفیت تدریس معلم

☘مدیریت مدرسه به علت تعدد وگستردگی موضوعات فوق ، بحث و تجزیه و تحلیل آنها که وقت زیادی را میطلبد از آن صرف نظر میکنیم .

اما موضوعات مهمی که شاید در آموزش و پرورش دانش آموزان منطقه ی ما تاثیر فراوان دارد و تا حدود زیادی میتوان آن را یک آسیب بومی تعلیم و تربیت ، به حساب آورد ، ارتباطات بیش از حد اجتماعی افراد و خانواده هاست که بهترین اوقات تحصیلی دانش آموزان را گرفته و آن را تحت الشعاع خود قرار میدهد . شب نشینی های خانوادگی و ارتباطات زاید ، بر روند تحصیلی دانش آموزان اثر منفی میگذارد و فرزندان به جای مطالعه و درس ، به پذیرایی از میهمانان میپردازند و یا به بازی با همسالان خود مشغول میشوند . حالا اگر مناسبت عزا یا شادی پیش آید دیگر اوضاع و برنامه های درسی دانش آموزان ، بطور کامل مختل میشود .

وسعت ارتباطات اجتماعی معلمین با مردم و نیز مردم با معلمین ، به حدی است که متاسفانه به جای اینکه از نقش مثبت آن در ارتقاء کیفیت آموزش از آن بهره ی لازم را ببریم ، متاسفانه روح همت و تلاش برای بالابردن کیفیت تحصیل در اکثر خانواده ها و همچنین دانش آموزان را ضعیف نموده و به حداقل رسانده است . کسب نمره های کاذبی که بر اثر وجود رابطه ی اجتماعی متقابل معلمین و مردم حاصل شده ، باعث گردید دانش آموزان ما در کنکور سراسری دولتی ، نتوانند نتیجه ی مطلوب را بدست بیاورند .

اعطای آزادی کامل به فرزندان پسر در تفریحات و ایجاد ارتباط با دوستان بدون دغدغه ی خاطر ، باعث اتلاف وقت گردیده ، آنها دیگر نسبت دروس و تکالیف آموزشگاه بی تفاوت باشند که حاصل این تفریحات ، سوغاتی جز ضعف درسی به همراه ندارد .

معلمانی که در آموزشگاههای دخترانه تدریس میکنند ، حتما بامن هم عقیده هستند که دختران نسبت به پسران به درس بیشتر اهمیت میدهند وعلت را که کاوش کردم متوجه شدم دختران بهترین تفریحشان را در آموزشگاه میگذرانند و به همین خاطر درس میخوانند تا در درسها نمره خوب بگیرند و گرنه مورد غضب اولیاء قرار گرفته و از دیدن مدرسه محروم میشوند . امیدوارم توانسته باشم در ارائه بعضی از آسیبهای بومی آموزشی خاص منطقه ی ما را شناسایی کرده ، به نظر مبارک شما ارائه نمایم .

یاسین صیادی