لطفاً بدون کارت ملی کسی را مدیر نکنید ! /حسن دهقانی

بعضی خبرها از “شایعه “شروع می شوند اما وقتی جنبه “افشاگری ” به خود می گیرند و “واکنش ” به دنبال دارند دیگر نه می توان پنهانش کرد و نه تکذیب. بلکه باید به فکر چاره ای برای حل آن افتاد. موضوع فیش های حقوقی چند وقتی است که تیتر اول همه رسانه های چاپی […]

بعضی خبرها از “شایعه “شروع می شوند اما وقتی جنبه “افشاگری ” به خود می گیرند و “واکنش ” به دنبال دارند دیگر نه می توان پنهانش کرد و نه تکذیب. بلکه باید به فکر چاره ای برای حل آن افتاد. موضوع فیش های حقوقی چند وقتی است که تیتر اول همه رسانه های چاپی و مجازی شده به گونه ای که در محفلی نیست درباره آنها سخنی به میان نیاید. و چقدر این موضوع جذاب تر می شد اگر کارمندان سازمان ها فیش های حقوقی مدیران خود را افشا می کردند و فاجعه آمیز تر از آن ، وقتی است که مدیران همه اسرار کاری و زندگی شخصی شان را به “راننده” ، “آبدارچی” و “کارگر خدماتی” خود می گویند غافل از اینکه بهترین افراد برای افشای فیش های حقوقی و اسرار خانوادگیِ مدیران همین ها هستند که هیچ وقت توسط مدیران “دیده” نمی شوند گرچه در تمام طول روزهای کاری و حتی تعطیل، این افراد در کنار مدیران نفس می کشند ، همه چیز را می بینند و می شنوند. 

در آخرین روزهای هفته گذشته بود که فرهاد افشارنیا رئیس کل دادگستری خوزستان از دستور پیگیری حقوق های نامتعارف در خوزستان توسط سازمان بازرسی خبر می دهد. بد نیست بدانیم که حقوق های نامتعارف مدیران یک طرف قضیه و مدیران با عمر طولانی مدیریت یک طرف دیگر قضیه هستند. در خبرها مرتب می خوانیم مدیری پس از 21 سال تلاش خالصانه به درجه بازنشستگی نائل آمد(با پست مدیرعاملی)، مدیری پس از 13 سال در یک مسئولیت، در جای دیگری مشغول به خدمت شد، مدیری بازنشسته دوباره برای خدمت به وطن وارد عرصه مدیریت شد و… . این مقدمه را گفتم تا به این موضوع برسم که در بسیاری از سازمان ها مدیران عامل، معاونان و یا مدیران میانی ای وجود دارند که بیش از یک دهه در یک مسئولیت مشغول به “خدمت رسانی !” هستند و از منازل سازمانی، خودروی سازمانی و دیگر امکانات دولتی بهره می برند و وقتی هم برکنار می شوند همان امکانات و خدمات را دریافت می کنند و کارمند بیچاره باید از صبح تا بعد از ظهرکار کند که ماهی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان حقوق بگیرد آن هم با یک دنیا منت .

از سوی دیگر، وقتی قرار باشد حقی به کارمندی داده شود مدیران هزار و یک راه فرار برای ندادن آن حق پیش پای کارمندان می گذارند اما وقتی نفع خودشان در میان باشد بایک “جلسه صوری” هم مصوبه ای تصویب و آن امتیاز به مدیران داده می شود و…. . حقوق های نامعتارف مدیران یک طرف و مدیران… یک طرف دیگر . من مانده ام چرا وقتی می خواهند پست مدیریتی به کسی بدهند با چند مشاور درباره شخصیت ، رفتارها و وضعیت خانوادگی فرد و… مشورت نمی کنند که ببینند فلانی از لحاظ عقلی سالم است ، از لحاظ رفتاری مشکل ندارد، عقده های کودکی خود را می تواند کنترل کند یا آنها را با خود به مسئولیت جدید می آورد و… . حقوق های نامعتارف یک طرف و مدیران … یک طرف دیگر. در استان خوزستان شرکت هایی وجود دارند که امکانات فراوان در اختیارشان است از منزل سازمانی گرفته تا امکانات ورزشی و … . همه اینها در اختیار مدیران دلسوزی است که “شرافتمندانه” نامه های اداری را برای زیردستان شان پاراف می کنند که آن کارمند مستضعف کار انجام دهد، گزارش تهیه کند، و… . در نهایت مدیر محترم زحمت های کارمند بیچاره را به نام خود امضا و کار را به نام خود ثبت می کند و در بوق و کُرنا داد می زند که ایها الناس :”من فلان مدیرِ فلان سازمان برای پشبرد اهداف کشور عزیزمان شبانه روز خدمت صادقانه و شرافتمندانه می کنم” و باقی ماجرا … حقوق های نامعتارف مدیران یک طرف و مدیران … یک طرف دیگر … . در پایان این یادداشت مطبوعاتی پیشنهاد می شود همانطور که ؛ بدون کارت ملی از بانک نمی شود پول برداشت کرد ، لطفاً بدون کارت ملی هم کسی را مدیر نکنید!