متفاوت ترین انتخابات! / علی عبدالخانی

هر چه به سمت ظرف زمان آینده حرکت کنیم، سوژه انتخابات داغتر و حرف و حدیث پیرامون آن بیشتر می شود. شکی نیست که انتخابات همچون بسیاری از رویدادها تابعی از متغیرهاست. شاید بتوان گفت که مهمترین وجه تمایز انتخابات آخر زمستان سال جاری نسبت به گذشته های خود، سیطره وسیع فضای مجازی باشد. فضایی […]

هر چه به سمت ظرف زمان آینده حرکت کنیم، سوژه انتخابات داغتر و حرف و حدیث پیرامون آن بیشتر می شود. شکی نیست که انتخابات همچون بسیاری از رویدادها تابعی از متغیرهاست. شاید بتوان گفت که مهمترین وجه تمایز انتخابات آخر زمستان سال جاری نسبت به گذشته های خود، سیطره وسیع فضای مجازی باشد. فضایی فراگیر، کم یا بدون هزینه و بدون شک بسیار اثر گذار. لذا وبحکم منطق آثار این فضا بویژه برای آندسته از کاندیداها که توان تعامل با آن را ندارند یا در لحظات طغیان و سرکشیش شیوه ای برای به کنترل درآوردن آن نداشته باشند، بسیار خطرناک و غافلگیر کننده خواهد بود.

از طرفی همه کاندیداهایی که از سوابق مدیریتی و تقنینی یا وابستگی حزبی یا جریانی بهره می برند، در متغیرهای بوجود آمده فعلی وضع و حال خوبی نخواهند داشت، زیرا صرف وجود گذشته عملکردی بخودی خود چالش زا و زمینه ساز تخریب یا تضییع فرصتهای مثبت اقناعی-تبلیعاتی میشود. استثناء شامل کسانی خواهد بود که گذشته آنها همراه با مصادیق روشن و شفاف عملکردی و شبه اجماعی باشد. تردیدی نیست که نامزدهای مستقل والبته خوشنام که از گذشته و سوابق ویژه مدیریتی یا نمایندگی بهره نمی برند و برای استفاده از فضای موجود چاره اندیشی (عالمانه و علمی) نموده و قادر به کنترل و هدایت صحیح و همه جانبه آن باشند، شانس نفوذ در مزاج سیال عمومی و کسب اعتماد آن را بیشتر از رقیبان پرسابقه و عنوان دار، خواهند داشت.

ذکر این نکته ضروری است که فضای رسانه ای- مجازی جدید همچون تیغ دو لبه می ماند که ضمن برخورداری از مزایایی از قبیل هزینه کم، محاوره و اقناعی بودن آن، فراگیری و وسعت انتشار و نفوذ اجتماعی بالا و…اما اگر تعامل با آن در چارچوبی ظریف و خردمندانه قرار نگیرد، بدون تردید به وسیله ای بسیار خطرناک و بی رحم تبدیل خواهد شد، کما اینکه مشاهده کردیم که برخی از کاندیداهای احتمالی یا وابستگان آنها با عدم درک صحیح از فضای مورد نظر، زودهنگام، طمعکارانه و بشکلی ناشیانه آنرا در راه خدمت به اهداف انتخاباتی خود بکارگرفتند و چه زود بخشی از سرمایه بلقوه و انرژی را با تباهی خود خواسته مواجه نموده و خود را در مخمصه ای فرسایشی-تخریبی قرار دادند. اینان قربانیان عجله و تسریع آمیخته به طمع و آزند. در این مورد باز هم سخن خواهیم گفت.

علی عبدالخانی

روزنامه سرآغاز

یکشنبه هفدهم آبان ماه1394