در حوضی که ماهی نیست قورباغه سپهسالار است !

علی عبدالخانی:برداشت از این ضرب المثل زمانی است که مقدمات یک عمل یا تصمیم با وعده های اغراق آمیز شروع اما بعداً مشخص می شود که همه آن مقدمات و وعده ها و قولها و قرارها توخالی و صرفاً به قصد تحقق یک منفعت صورت گرفته است.اگر یکی از ملاکهای ارزیابی انسانها سخنان و مواضع […]

علی عبدالخانی:برداشت از این ضرب المثل زمانی است که مقدمات یک عمل یا تصمیم با وعده های اغراق آمیز شروع اما بعداً مشخص می شود که همه آن مقدمات و وعده ها و قولها و قرارها توخالی و صرفاً به قصد تحقق یک منفعت صورت گرفته است.اگر یکی از ملاکهای ارزیابی انسانها سخنان و مواضع آنها باشد، باید گفت که مرور مواضع و سخنان برخی از نامزدهای شورا ( خصوصاً اهواز )، نمونه ی ضرب المثل ” حوض و قورباقه ” را برایمان تداعی می کند!.

▪️بعنوان مثال نمونه هایی را می شناسیم که در محیط شغلی خود بیشتر به یک عنصر خنثی و غیرِتاثیرگذار معروف هستند، همچنین پُست و جایگاه مدیریت خود را نه بدلیل شایستگیهای عملی و برتریهای علمی بلکه‌ با تبعیت محض از حلقه ها و‌ واسطه ها و بعضاً با توسل به دست بوسی ها و تقرب خواهی ها تحصیل کرده اند اما امروز با جدا شدن از گذشته ی نادرخشان خود، دم از لزوم اصلاحات ساختاری در شهرداری و ضرورت تغییر چهره ی اهواز می زنند درحالیکه آنها جزیی از مشکلات مدیریتی شهرداری در سالهای گذشته و از جمله عوامل عقب ماندگی شهر به شمار می روند.▪️اینان بجای چرخشهای ۱۸۰ درجه ای و پنهان شدن پُشت عناوین غیرواقعی بهتر است برای مردم توضیح دهند که مشخصاً کدام گام ارزنده و قابل ذکر را به نفع شهر و شهروندان برداشته اند؟

▪️نمونه های مذکور که سودای ورود به شورا را در سر می پرورانند بجای روی آوردن به شعارهای پوچ و تکراری به صراحت بگویند که کی و کجا در مقابل دستورات فرامقرراتی و برخلاف صلاح و صرفه شهرداری ایستاده اند؟ کجا پُست خود را بخاطرِ جانبداری از منافع شهرداری و مردم یا بدلیل اصطحکاک با منفعت جویان از دست داده اند؟ مگر می شود هم دست را بوسید و از مزایای آن بهره جست و هم این عمل را مذمت و تقبیح کرد؟

▪️آری، این قبیل اشخاص ( به نسبت وزنِ شغلیشان ) از جمله سازندگان وضعیت وخیم در شهرداری اهواز در مقایسه با سایر کلانشهرهای کشور بوده و هستند، حال آمده اند و نغمه ی رفع مشکلات و آبادانی اهواز را سر می دهند؟!.

▪️بدون ذره ای شرم و حیا خود را فن سالار و تکنوکرات می نامند و بر اساس قاعده ی دروغگو دروغهای خودش را باور می کند، احتمالا باور کرده اند که نجات دهنده اهواز از بی مبالاتی موجود هستند.
▪️ خداوند به دادِ اهواز اگر ناجیانش چنین اشخاصی باشند، برسد.

◼️توضیح ۱: برای رفع هرگونه شبهه یادآوری می شود که این یاداشت به هیچ عنوان وجود نامزدهای متعهد و متخصص و پاکدست را نفی نمی کند. اتفاقا نمونه هایی از منسوبان شهرداری که جایگاه مدیریتی خود را صرفاً بخاطر انتقاد‌ از مدیر ارشد ، از دست داده اند وجود دارد لذا ماهیت این مطلب از نوع سیاه نمایانه نخواهد بود.

◼️توضیح ۲: بدلیل محدودیت های قانونی ( فعلاً ) به عام نویسی و تلویح بجای تصریح بسنده می کنیم و تعیین مصادیق را به فرجه قانونی تبلیغات وامی گذاریم.