آموزش به زبان مادری از ابتدائی ترین حقوق اقوام ایرانی

رستم خنیفر :روز دوم اسفند (۲۱ فوریه ) روز جهانی زبان مادری است. سازمان جهانی یونسکو در منشور زبان مادری، حقوق زبانی را به این صورت تعریف کرده است: “همه دانش آموزان باید تحصیلات رسمی خود را به زبان مادری آغاز کنند و دولتها موظفند که تسهیلات آموزش به زبان مادری را فراهم کنند.”در ایران […]

رستم خنیفر :روز دوم اسفند (۲۱ فوریه ) روز جهانی زبان مادری است. سازمان جهانی یونسکو در منشور زبان مادری، حقوق زبانی را به این صورت تعریف کرده است: “همه دانش آموزان باید تحصیلات رسمی خود را به زبان مادری آغاز کنند و دولتها موظفند که تسهیلات آموزش به زبان مادری را فراهم کنند.”در ایران نیزماده ۱۵ قانون اساسی بر این حق تاکید می‌کند.

دکتر محسن رنانی پژوهشگر و استاد دانشگاه می‌گوید : ما در طول هفتاد سال گذشته فرزندان نزدیک به نیمی از جمعیت کشور یعنی اقوام غیر فارسی زبان کشورمان را مجبور کرده‌ایم که از سال اول دبستان زبان فارسی بیاموزند و به زبان فارسی آموزش ببینند . فاز صفر توسعه در هر کشوری از دوران کودکی در دبستان و پیش دبستان شکل می‌گیرد و هر چه ما برای آینده کشورمان می‌خواهیم باید بذر آن را در  این سنین بکاریم. ما با تحمیل آموزش زبان‌فارسی به کودکانی که زبان مادریشان فارسی نیست آنان را با یک توقف چند ساله در حساس ترین سالهای عمر در فرایند اجتماعی شدن‌شان روبه‌رو می‌کنیم. این که ۶۷ درصد مردودی دانش آموزان پایه اول و دوم دبستان متعلق به  ۹ استان دو زبانه کشور است مؤید چنین مشکلی است. وی اضافه می‌کند تخریب زبان به تخریب فرهنگ و تخریب فرهنگ به تخریب هویت می‌انجامد آنگاه وقتی هویت تخریب شد جای آن را نفرت و خشونت پر خواهد کرد. دکتر رنانی پیشنهاد می دهد باید در سه سال اول دبستان آموزش به زبان مادری آغاز شود و از سال چهارم با شیبی ملایم، آموزش به زبان فارسی را شروع کرد.