چرا باید از مقتدایی حمایت نکنیم؟ / بقلم مهدی مکارمی

دولت یازدهم هنوز رسما یکساله نشده است و به طبع آن استانداران که اندکی با تاخیر نیز انتخاب و منصوب شدند کمتر از یکسال است که زمام امور استانها را در دست گرفته اند. یکسال، یعنی یک چهارم عمر دولت. نه زمان به نسبت کمی است که براحتی از کنار آن بگذریم و آن را […]

دولت یازدهم هنوز رسما یکساله نشده است و به طبع آن استانداران که اندکی با تاخیر نیز انتخاب و منصوب شدند کمتر از یکسال است که زمام امور 9533_267استانها را در دست گرفته اند. یکسال، یعنی یک چهارم عمر دولت. نه زمان به نسبت کمی است که براحتی از کنار آن بگذریم و آن را نقد و تحلیل نکنیم و نه مدت زیادی است که ارزیابی عملکرد آن بر مبنای این یک سال انجام شود.با این وجود بعضا شاهد برخی هجمه ها و نقدها و فعالیت ها نسبت به استاندار خوزستان هستیم که مشخص نیست هدف اصلی این اقدامات چیست و چرا برخی ها ترجیح می دهند نیمه پر لیوان را نبینند و به جای کمک و همفکری و همدلی برای تحقق شعارهای دولت برآمده از رای مردم، مدام از عدم حمایت از استاندار و یا تقابل با وی سخن بگویند.بی شک حجم مشکلات و عقب افتادگی های به ارث رسیده به این دولت، در استان در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آنقدر زیاد است که عملکرد دولتمردان در استان در این مدت کوتاه در راستای حل این مشکلات قابل قبول به نظر می رسد.تاکید استاندار بر تقویت بخش خدمات بویژه حوزه گردشگری، فرهنگسازی، تقویت نهادهای مدنی و تشکل های غیردولتی، تغییر فضای سیاسی استان و رونق فعالیت تشکل ها و احزاب از جمله مواردی است که مایه امیدواری است و باید با حمایت از تیم مدیریتی استان و البته نقد مشفقانه و منصفانه برای تحقق آنها کمک کرد.نباید چنین تصور شود که انتصاب یا عدم انتصاب برخی افراد، همه ی مساله و مشکل استان است. البته این طبیعی است که همگان انتظار دارند مدیران و مسوولان بازمانده از دولت سابق که همخوانی و نزدیکی با دولت و شعارهای آن ندارند کنار بروند و مدیران همراه با دولت روی کار بیایند اما این معنایش استفاده از چند نفر خاص نیست.

مساله مهمتر، تغییر فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و بهبود اوضاع اقتصادی استان است. مهم این است که دولتمردان در استان با گفتمان اعتدال و اصلاحات و برنامه های مدنظر رییس جمهور همراه باشند و در مسیر تحقق خواسته های مردم که در انتخابات24 خرداد متبلور شد گام بردارند و کارنامه بدهند. مطالبه اصلی که باید ملاک و معیار ارزیابی ها باشد، حاکم بودن گفتمان دولت تدبیر و امید، رویکرد اصلاح طلبانه به عرصه سیاست و فرهنگ و جامعه، بهبود وضعیت اقتصادی و… است.مقتدایی خوزستانی است و با مشکلات این استان آشناست. چرا نباید از او حمایت کرد؟ باید به او کمک کرد، مشورت داد، نقد مشفقانه کرد و با حمایت از او بعنوان نماینده عالی دولت، کمک کرد زمینه برای تحقق شعارهای رییس جمهور در استان فراهم شود.نباید برخی ها، مسایل استان و خواسته های عمومی مردم و فعالان سیاسی و حامیان گفتمان اعتدال و اصلاحات را به مسایل شخصی تنزل بدهند. استاندار خوزستان در تلاش برای بهبود وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی استان است و برنامه هایی را برای بهبود وضعیت اقتصادی استان با تاکید بر توجه به کیفیت زندگی مردم در دستور کار قرار داده است. فرصت بیشتری بدهیم و عملکرد او و تیمش را با برنامه های دولت بسنجیم.