آپارتاید ویروسی

دکتر فاضل خمیسی: خیلی از کسب و کارها را کساد و فقر را وسعت بخشید ، گویا حالا ، حالاها هم با مردم کار دارد ، واکسن آن در حد رپرتاژهای خبری و موسیقی آرامبخش در شرایط بحرانی در حد شنیدن و نه دیدن است! حالا هم باید دید ، وقتی واکسن کرونا ویروس عرضه […]

دکتر فاضل خمیسی: خیلی از کسب و کارها را کساد و فقر را وسعت بخشید ، گویا حالا ، حالاها هم با مردم کار دارد ، واکسن آن در حد رپرتاژهای خبری و موسیقی آرامبخش در شرایط بحرانی در حد شنیدن و نه دیدن است! حالا هم باید دید ، وقتی واکسن کرونا ویروس عرضه شد ، آیا برای همگان قابل دسترس است یا خیر؟

وقتی میگویند، با پول میتوان از شیر مرغ تا جان آدم را تهیه کرد ، این نگرانی بوجود میآید که از هم اکنون باید برای تحویل و تأمین واکسن کرونا برای گروههای آسیب پذیر برنامه داشت و انفعلالی عمل نکرد و باز هم درمان بهتر برای از مابهتران نباشد.همانطور که در اوایل به «غلط» میگفتند کووید-۱۹ تکنوکرات است و فرقی بین دارا و ندار نمیگذارد اما فراوانی و آمار جانباختگان نشان داد که این بیماری بسیار هم «طبقاتی» عمل میکند. کسانی که شغل و درآمد و امکانات و خانه ی مناسب و بزرگ‌تری ، داشته و بهتر قرنطینه را رعایت کرده و از تغذیه و درمان مناسبتری برخوردار میشوند از تاب آوری بالاتری نسبت به قشر فقیر برخوردارند، و بر این اساس باید گفت که این ویروس در حال تبدیل شدن به منبع دیگری برای نابرابریهاست! که فقرا قربانیان اصلی آن هستند .

در حال حاضر روزانه قریب به ۵۰۰ نفر از هموطنانمان جان خود را بر اثر این بیماری از دست میدهند که اکثریت آنها که از دهک های پایین جامعه هستند ، حتی بصورت خاموش و بیصدا دفن شده و اگر نان آور خانواده ای باشند مصیبتی بر مصیبت های قبلی خانواده های مذکور اضافه میشود ، فقرا فاقد تریبونند بنابراین در طول تاریخ بیصدا مانده اند ، حال با توجه به اینکه گفته میشود عنقریب واکسن کووید-۱۹ وارد بازار فروش میشود ، حداقل باید در توزیع و استفاده ی عموم از آن جانب انصاف را بخرج داد و عرصه ی آنرا اول در میان مردم مستضعف اولویت داده و با این دارو بر خلاف سایر داروها که متاسفانه بصورت «تجاری» درآمده اند ، برخورد نکرده و چنانچه در مدیریت اپیدمی این بیماری دارای نواقص و معایب بیشماری بوده ، حداقل در تهیه و توزیع واکسن درمانی آن جبران مافات را بعمل آوریم .