خوزستان، بیست و دومین استان در آموزش درس عربی!

در جلسه ی تکریم و معارفه ی مدیران کل آموزش و پرورش استان، معاون متوسطه ی وزیر آموزش و پرورش، در دفاع از مدیران قبلی استان، آماری داد که هر بند آن آمار، نیاز به تحقیق و بررسی و یافتن راهکار را ضروری می نماید. آقای کمره ای، رتبه خوزستان در درس عربی را ۲۲ […]

در جلسه ی تکریم و معارفه ی مدیران کل آموزش و پرورش استان، معاون متوسطه ی وزیر آموزش و پرورش، در دفاع از مدیران قبلی استان، آماری داد که هر بند آن آمار، نیاز به تحقیق و بررسی و یافتن راهکار را ضروری می نماید. آقای کمره ای، رتبه خوزستان در درس عربی را ۲۲ امین در بین سی و یک استان نامید.با توجه به اینکه خوزستان، بیشترین تعداد دانش آموز، با زبان مادری عربی را دارد، این آمار بسیار شگفت انگیز است.در شهر اهواز، دانش آموزان یا زبان مادریشان عربی است یا دوست و همکلاس عرب زبان دارند و آموزش زبان عربی در ظاهر و منطق برای این دانش آموزان، اصلا نباید سخت باشد. چه اتفاقی افتاده است که در درس عربی هم از متوسط استانهای کشور عقب تریم؟

بسیاری از دبیران عربی خوزستان، عربی را نه از دانشگاه که از کودکی و در خانواده یاد گرفته اند و قاعدتا باید از دبیران عربی استانهای دیگر مسلط تر و علاقمندتر به تدریس باشند.آیا مرکز تحقیقات مستقلی در وزارت آموزش و پرورش وجود دارد که این ضعف بزرگ سالهای گذشته ی دانش آموزان استان را بررسی نموده، علل و راهکار عملی ارائه نماید؟اگر استثناءات را کنار بگذاریم، خوزستان در رتبه ی کنکور دانش آموزان، تعداد دانش آموزان المپیادی، رتبه در دروس مختلف ریاضی، فیزیک و… شرایط خوبی ندارد.اگر حتی فرض کنیم هدف آموزش و پرورش، کنکور و رتبه ی علمی نیست و بیشتر پرورش است، با این آمار که بعد از تهران، بیشترین دزدی ها در اهواز انجام میشود،در پرورش هم وضعیت بسیار نامطلوبی را داریم و نمره ی قبولی نمی گیریم.اما اینکه حتی در درس عربی، هم از سایر استانها عقب تر باشیم، باور کردنی نیست.در سالهای گذشته چه اتفاقی برای خوزستان افتاده است؟شاید برای یافتن پاسخ، باید به سراغ دبیر عربی ای رفت که در همان جلسه ی تکریم، اجازه ی انتقاد نیافت و سیلی خورد.

فاطمه قدسی